Hallo

Ik ben bezig met een oude modelbouw auto van mijn vader aan het opknappen.
Nu zat er in die auto een NiCd accu. Ik heb een andere accu gekocht omdat die ander kapot was maar mijn nieuw accu is een NiMH accu. Ik las op internet dat je een NiMH accu niet mag laden met een NiCd lader. Nu vroeg ik mij af kan ik mijn oud lader ombouwen tot een NiMH lader.
En hebben jullie misschien dan een schema.

Skullboy

Ja het is Ni was ook ondertussen met een computer bezig dus was ik in de war.
Zou je de titel kunnen veranderen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Met de MAX712 kun je zo'n lader maken. Schema zie datasheet/google.

Wat kan er eigenlijk gebeuren als ik hem gewoon laad met een nicd lader.
Ik las op internet dat hij dan te warm word en dan de cellen stuk gaan.
Maar als ik de accu gewoon in de gaten hou is er toch niks aan de hand

Nee, het zijn heel andere laders.

NiMH willen graag met een beetje power geladen worden, dus als je zo'n ding gaat laden met een 1/10e C lader dan gaan je accutjes daar niet blij van worden.

Daarnaast kosten echte laders geen drol meer, niet de moeite om daar te lopen knoeien.

Bijvoorbeeld
http://www.dealextreme.com/p/soshine-hi-tech-lcd-nimh-nicd-super-quick…

Het zijn geen batterijen maar en accu van 7.2v 3300mah met 6 cellen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]

Op 4 juni 2011 22:12:18 schreef Sine:
Nee, het zijn heel andere laders.

NiMH willen graag met een beetje power geladen worden, dus als je zo'n ding gaat laden met een 1/10e C lader dan gaan je accutjes daar niet blij van worden.

Ik heb toch altijd begrepen dat ook NiMh weinig problemen hebben met een dergelijke laadmethode: het staat zelfs op die dingen vermeld, en ik heb er menig accu mee gered die door de lader dood verklaard werd.

Ik dacht dat NiMh een kleinere piekspanning geeft (delta peak) wanneer deze volgeladen zijn. De lader moet wat gevoeliger zijn om dit te kunnen merken. Je kan NiMh uiteraard ook druppelladen met een lage stroom.

[Bericht gewijzigd door Nick_b op (17%)]

NiMH heeft de eigenschap dat de spanning weer gaat dalen als hij vol is en je gaat toch door met laden. Daarom moet er in de lader een meetsysteem zitten die het laden stopt zodra de spanning weer gaat dalen. Je kan NiMH dus wel laden met een andere lader, maar dan moet je er continu bij blijven om dit verschijnsel in de gaten te houden.

Dus als ik er bij blijf en kijk of hij niet te warm word is het goed.

Of kan ik er ook een multimeter tussen zetten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]

Als je met een stroombegrenzing op 1/10C of kleiner gaat zitten kan je beide op dezelfde. Met een snel lader werkt dat anders.

Het blijft gevaarlijk met een verkeerde snellader de batterij hoort ook warm te worden maar ook niet te warm dus dat is geen goede methode.

Beter gewoon een andere lader kopen, zo ga je de accu zeker een korte levensduur meegeven. Zelfs als je de multimeter in de gaten hou eb je bent even 1 minuut afgeleid dan is het al weer iets minder met de accu.

Met mijn opmerking 'je moet er continu bij blijven' bedoelde ik te zeggen dat dat eigenlijk ondoenlijk is.
Dus ik sluit me aan bij de overige adviezen, koop een lader die gemaakt is voor NiMH.

Op 4 juni 2011 23:47:04 schreef SkullboyNL:
[...]

Of kan ik er ook een multimeter tussen zetten?

Wat voor een lader heb je het eigenlijk over ?

De lader die ik heb is een Nikka QBC-7203.
Er staat op dat het een snel lader is voor NiCD met een laad tijd van 1 a 2 uur. en die zat bij een accu van 1700mah

Edit een foto

http://img854.imageshack.us/img854/265/20110605001927.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

De lader zal je batterijen niet in 1x opblazen.

Hij zal een ampere door je pack proberen te sturen als die in 1 a 2 uur het ding (die oude van 1700) vol krijgt.

Kijk eens wat de spanning is als je hem op je nieuwe pack aansluit. Komt de spanning boven de 7.2V uit? Als je er even bij blijft en de boel wordt niet warm, is het goed. Krijg je hem "even" opgeladen. Maar handig is het niet.

Mijn NIMH batterijen worden bij het laden wel 1.5V per cel. Dat is dus totaal 9V. Komt er echt 7.2V uit zoals er op staat, gaan je accus niet vol worden..... Maar zet ie er blind 9V, 1A op, dan laad ie volgens mij je accus redelijk snel aan gort.

Op 4 juni 2011 23:56:35 schreef benleentje:
Als je met een stroombegrenzing op 1/10C of kleiner gaat zitten kan je beide op dezelfde.

Ik dacht al ;)

@ SkullyboyNL: NIET DOEN! Snelladers voor NiCd's zijn echt en alleen maar voor NiCd's bedoelt. Dikke kans dat je je accu's om zeep helpt als je ze daar instopt/aanhangt.

Niet doen idd, koop voor 17$ en wat verzendkosten deze:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=148…

Kan Loodaccu's , NiCad, Nimh en Lipo's laden.

Operating voltage range: 10.0~18.0Volt
Circuit power: max.50W for charging, max.5W for discharging
Charge current range: 0.1~5.0A
Discharge current range: 0.1~1.0A
Current drain for balancing Li-po: 300mAh/cell
NiCd/ NiMH battery cell count: 1~15cells
Lithium battery cell count: 1~6Series
Pb battery voltage: 2 to 20V
Dimension: 135×100×40mm

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (51%)]

Precies prima ding.

Het verschil tussen NiCd en NiMH is dat de eerste een duidelijke daling van de klemspanning laat zien als de cellen vol zijn. Bij NiMH is dat veel minder duidelijk, en dus is er een veel nauwkeurigere meting nodig. Er is een aardige kans dat een NiCd lader gewoon niet stopt met laden omdat hij het eindpunt niet kan detecteren. Gevolg: een defect, kokend accupack, giftige gassen en misschien wel explosiegevaar.

@rew de lader geeft onbelast 10v.

@Roland van Leusden Mooie lader het overwegen waart.
Maar ik vind het zelf ook wel leuk om te knutselen aan dit soort spul.
En Boki69 had het over een MAX712 ic en ik had wat schema's op internet op gezocht en het leek me wel leuk om mijn lader dan om te bouwen met deze ic.
Maar ik kan niet vinden waar het te koop is.

Je kan hem onder andere kopen bij farnell en rs. Maar kijk eens of je hem niet kunt samplen, zo heb ik er hier liggen. Als dit niet zou gaan, ik heb er nog 12 liggen (6DIL en 6 S0IC).

Iemand hier in de buurt verkoopt een robbe accu lader alleen ik kan er weinig informatie over vinden.
Link
Zou ik mijn accu met deze lader kunnen laden.

Geschikt voor PB en NC accus van 2 tm 12 Volt

PB= > Loodaccu's, NC => NiCad, ongeschikt dus en daarom ook zo goedkoop, iedereen in de modelbouw stapt over naar Nimh en Lipo.

Wil je zelfbouwen koop dan een max712 in DIP van Boki69.

Op 5 juni 2011 15:52:18 schreef Roland van Leusden:
[...]

PB= > Loodaccu's, NC => NiCad, ongeschikt dus en daarom ook zo goedkoop, iedereen in de modelbouw stapt over naar Nimh en Lipo.

Wil je zelfbouwen koop dan een max712 in DIP van Boki69.

@boki69 Zal ik misschien die MAX712 van jouw kunnen koopen.
Zoja zal ik je mail dan mogen.