Ik werk in een theater en vind dat we daar een intercomsysteem nodig hebben, alleen kost zo een systeem duizenden euro' s terwijl ik weet dat dit veel goedkoper kan.
het systeem moet een basisstation hebben en vanaf daar vertrekken naar de verschillende beltpacks deze overgang zou moeten gebeuren op 3 pins xlr kabel
is er iemand die mij uit de nood kan helpen
ik kan een beetje elektronica maar niet veel solderen en in elkaar zetten is geen probleem

alvast bedankt

Ik snap je niet helemaal. Een intercom dient om te communiceren tussen bepaalde vertrekken en is doorgaans van relatief slechte geluidskwaliteit. Dit is prima zelf te maken.
Een portofoonsysteem is voor communicatie tussen mensen, niet tussen vertrekken, en heeft doorgaans ook een vrij slechte geluidskwaliteit. Portofoons moet je kopen, zelfbouw is verboden. Bij LPD en PMR portofoons moet je rekening houden met je medefrequentiegebruikers.

Draadloze (kwaliteits)microfoons is weer een verhaal apart. Daar mag je echter ook niet zelf dingen gaan bouwen, zenders moeten goedgekeurd zijn als je geen zendamateur bent.

Wat is je doel?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]

het zijn geen portofoons! deze zijn draadloos
ik weet dat het verboden is om deze te maken

het doel is om ervoor te zorgen dat de regie, die in de zaal staat verbinding heeft met de techniekers die achter staan(in de coulissen) zodat alle cues gelijk kunnen lopen.

het is ongeveer het zelfde systeem als het intercomsysteem waar jij het over hebt.
zoals ik al zei, 1 basisstation die de voeding levert en de signalen verdeelt.
van daar uit kan je vertrekken met behulp van 3 pin xlr kabel naar de verschillende beltpacks
(soort van onderstation zonder voeding dat aan je broek hangt en waar je de headset op aansluit)

en is het dan de bedoeling dat je die xlr kabel in je riem aansluit (er hangt dus een kabel achter je)?

Bij Blokker verkopen ze van die 433Mhz portofoons, 2 voor 19,95.
Is in iedergeval goedkoop.

maar niet fijn
een setje asl's bs15 en hs-1/d is ongerveer 180 euro ex voor 1 setje
het basis station levert 28 volt die valt zelf te bouwen

voor de mensen die alles draadloos willen het is niet altijd te gek zeker niet met 65 zenders in de lucht en daarnaast goedkope porto's is niet leuk

en in de regie cabine loop je niet weg
op de geluids plek ook niet en ben de trekkenwand ook niet snel

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

Inderdaad, met een draad verbonden gaat nog wat alhoewel.
Voortdurend een koptelefoon op je hoofd en heel slecht je omgeving horen dus ook het gebeuren op het podium is al veel vervelender.
Daarom vond ik het veel eenvoudiger om dingen welke niet rechtstreeks DMX gestuurd kunnen worden waardoor dus een andere technieker moet aanwezig zijn op een andere plaats( scene, balkon enz)de cue te geven met een lamp, aangesloten op een vrij DMX kanaal van de technieker in de zaal of regiegamer en natuurlijk ook het draaiboek van de voorstelling.
Bob.

in veel winkels hebben ze tegenwoordig een dect handset per personeelslid , dit kun je zelf ook maken met een ruimte die niet te groot is . het basistation zet je dan in het midden op een hoge plek . op een gewoon dect station kunnen 6 handsets , waar ook een groepoproep opzit en ook babyfoonfunctie bij de betere typen.

siemens heeft er zelfs bluetooth headsets bij zodat het ook handsfree kan .

bedankt voor alle reply' s

Zal waarschijnlijk Stijn S zijn systeem gebruiken omdat dit compatibel is met het ASL Systeem, die sommige verhuurfirma' s in hun verhuur hebben

Op 6 juni 2011 00:00:56 schreef thawebman:
...en bij de trekkenwand ook niet snel

bestaan die nog? Een beetje theater heeft deze geautomatiseerd en voorgeprogrammeerd toch?
http://85.92.147.51/~trekwerk/Fotoalbum/?album=Synchro_Disk

Mwah, dat kun je je afvragen bij een theater waar een hobby-intercom-systeem overwogen wordt...

er zijn in belgië nog veel theaters die geen geautomatiseerde trekkenwand hebben

en beter een hobby-intercom-systeem dan helemaal geen systeem en hopen dat alles juist loopt

heej,

Dit is egt een must in een cc, wij hebben asl maar eerlijk gezegd beginnen de onze nu al na 2,5 jaar te mankeren en hebben ze misschien in totaal hooguit 20procent van allen voorstellingen gebruikt. Maar heb ook al rondgevraagd en kvrees ervoor dat wij de enige zijn die zo snel problemen hebben met ons asl systeem :)

In u plaats zou ik asl bespreken met de gemeente/ stad en als asl te duur is gaat het goedkopere wel lukken. En ga meteen voor 6beltpacks minimum (regie licht, regie klank soms, stage cour, stage left, en monitors. heb je nog maar 1 over)

Het zou wel ferm zijn als iemand weet hoe je een intercom kunt maken.

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (99%)]