De compressor van onze daewoo amerikaanse sidebyside koelkast is kapot, volgens de monteur gaat dit rond de 430 euro kosten, hij zei ook dat het niet echt normaal is voor een kast van 4 jaar oud, volgens hem zou je de leverancier kunnen aanspreken hierover, echter daewoo in europa is failliet volgens hem.Wat zou ik nog kunnen doen, want ik kan dat echt niet betalen, en om zomaar een koelkast van 4 jaar weg te gooien is ook doodzonde.
Word zoiets vergoed door de inboedelverzekering?
Natuurlijk word dat niet door de inboedelverzekering gedekt.
Voor die 4 jaar garantie hoef je per defenitie niet bij de fabrikant aan te kloppen, die geven normaal gesproken een jaar garantie en that's it. Met die fabrieksgarantie heb jij echter niks te maken, dat is alleen handig voor je leverancier. Die moet ook, indien van toepassing, in dit geval een deel garantie geven. Ga er echter niet vanuit dat na vier jaar er redelijkerwijs een volledige garantie gegeven moet worden. Als het al redelijk zou zijn dan meestal nog maar een deel van de kosten.
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Om je zelf een hoop ellende te besparen zou ik een andere kast kopen.
Die compressor is niet voor niets kapot, wat heeft hij door het systeem gejaagd in zijn laatste uren, waarom is hij defect geraakt? temperatuur, kleppen verbrand, capillair zit waarschijnlijk verstopt nu, droger moet ook vervangen worden enz.
Hier zag ik toevallig een andere voor weinig, of zoek naar een ander merk.
Gr.
Peter
Van ouds her wordt er op koelsystemen (kompressor) 5 jaar garantie gegeven, wel onder verschillende voorwaarden sommige hebben een aflopende vergoeding etc. In ieder geval de verkoper is verantwoordelijk. En 430 euro voor een compressor lijkt me de hoofdprijs. Aanvulling : Een nieuwe compressor kost verkoop ergens tussen de 90 en 120 euro en een paar tientjes koelmiddel en montage = ca 200 euro.
[Bericht gewijzigd door DE OLDE op (21%)]
ergens heeft peter wel gelijk om een andere koelkast en vriezer te kopen, want als ik dat zo eens lees kan er nog meer defect geraakt zijn en blijft het niet bij 430 euro.
Aan de andere kant zegt "de olde" dat 430 euro teveel is voor een nieuwe compressor, dat het ongeveer 200 euro kost, voor 200 euro zou ik het wel aandurven.
Ik had hem gekocht bij veilig kopen.nl en die kan ons niet helpen zeggen ze, die stuurde ons door...
Ik heb op internet zitten kijken voor monteurs, maar we zitten op een "rotplek" schijnbaar (goereeoverflakee) want ik kon niks vinden die dat gebied "doet".
Is zón compressor merkgebonden? moet er persé een daewoo compressor in?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Veiligkopen.nl is dus de verkoper, en dat is wel degelijk de partij die aangesproken moet worden voor een tegemoetkoming, zelfs als ze aangeven zelf geen reperateur te kunnen sturen (ook vreemd trouwens, ze zouden toch op zijn minst kunnen doorverwijzen).
Hoe de situatie met monteurs bij jou in de buurt is, weet ik helaas niet. Zou qua voorrijkosten dus wel boven de 200 kunnen gaan uitvallen. In principe moet een compressor hetzelfde vermogen hebben en voor hetzelfde koelmiddel geschikt zijn. Alleen als de compressor van een sterk afwijkend model is moet er perse dezelfde in. Mocht je een typenummer van kast en/of compressor hebben, dan kan ik ook wel even bij Aswo kijken wat het is en wat het ongeveer zou kosten.
Op 9 juni 2011 16:54:25 schreef maartenbakker:
Veiligkopen.nl is dus de verkoper, en dat is wel degelijk de partij die aangesproken moet worden voor een tegemoetkoming...
Precies! Zij moeten garantie geven, met de fabrikant heb je dus niks te maken, ook niet met de fabrieksgarantie. En als ze dat ding naar jou konden sturen moeten ze ook een monteur kunnen sturen.
Op 9 juni 2011 16:54:25 schreef maartenbakker:
Mocht je een typenummer van kast en/of compressor hebben, dan kan ik ook wel even bij Aswo kijken wat het is en wat het ongeveer zou kosten.
het is een daewoo FRN-U20DAI
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Aswo verwijst naar de firma Elesco voor onderdelen en service, zo te zien zijn die in heel Europa actief: http://www.elesco-europa.com/index.php?id=16 Voordat je die inschakelt zou ik eerst veiligkopen.nl nog even benaderen en op zachte doch dringende toon vragen of ze accoord gaan met coulance (jij betaalt de reparateur, je stuurt de rekening naar veiligkopen en die komen je dan voor een deel -zeg dat hij 7 jaar mee moet gaan dan dus voro 3/7 deel van de reparatiekosten- tegemoet). Weigeren ze dat, en weigeren ze ook zelf een monteur te sturen, dan kan je ze daar alsnog toe bewegen met de wet in de hand, als je die moeite wilt doen.
Het originele type compressor is 3017053500, maar daar staan verder geen gegevens bij helaas.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (50%)]
jerome
Golden Member
De monteur is dus blind te vertrouwen en de motor compressor zou verloren zijn. Heel spijtig voorval na 4 jaar. Toch hoogst uitzonderlijk. Er zijn nog aangelande componenten die meestal wel oorzaak zijn van defect.Hoor je iets klikken na enkele seconden,draaid de motor nog maar koelt niet,gaat zekering eruit?enz. Je weet dat wij hier op co verschrikkelijk nieuwsgierig zijn
. Indien je dat graag verder uitspit zullen ze hier niet nalaten je de nodige hulp aan te bieden. Aan deze toestellen heb ik nog niet gewerkt. Het princiepe is natuurlijk gelijklopend aan andere merken. Als je van deze wereld bent,denk ik niet dat voorrijkosten 200E kunnen zijn. Iemand die van aanpak weet,gaat daar geen halve dag aan werken om een nieuwe motor te plaatsen en te vullen.
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Een goeie Dannfoss compressor kost zonder kit al rond de 125 euro.
Wat klein materiaal zoals ventielen en droger 20 euro
Leegzuigen vacumeren vullen 70 euro.
3 uurtjes werk zo'n 180 euro.
Voorrijkosten, wel of niet 60 euro.
Dan zit ik toch al wel in de buurt van het bedrag dat in eerste instantie genoemd wordt.
En dan moet je maar afwachten of hij niet vlug weer defect raakt, doordat hij zijn warmte niet genoeg kwijt kan door verkeerde plaatsing, of door klein vuil wat in de leidingen zit(misschien al vanaf nieuw door een productiefout)en flushen van het systeem kost dan ook nog een lieve duit meer.(wordt niet standaard gedaan)
En ga zo maar door.
Ik geef toe dat ik zelf ook nog wel een paar dingen zou proberen voordat ik de kast zou vervangen, maar als je helemaal van niets weet zou ik zoals ik al eerder opmerkte op zoek gaan naar een andere en de defecte bij een inruilactie inleveren, dan heb je er nog iets voor terug.
Maar goed, voor het geval je nog iets wil proberen kijk hier en sla op voor hij weer weg is.
Gr.
Peter.