Hallo,

Heb een aantal dagen geleden een compressor/supercharger op mijn auto gebouwd. Origineel van TTE onderdeel van Toyota.

Bij deze set zat een piggyback ecu die tussen de originele ecu en de kabelboom aangesloten word. Deze ecu stuurt een spanning naar een relais welke de 12v van de accu doorsluist naar de compressor.

Alleen wil dit relais niet schakelen. De ecu geeft 0,3 volt met contact aan en het relais gemonteerd. Als ik het relais uit de schakeling haal geeft de ecu opeens 4,63v door.

Relais is een hella 4rd 003 520-08.

Magneetkoppeling van de compressor werkt, en het relais ook (met 12v van de accu).

Mijn vraag: is dit relais te zwaar voor dit systeem? En zo ja, welke moet ik dan wel hebben?

Ja, dat relais lijkt te zwaar te zijn voor het systeem. Extra transistortje + weerstand + vrijloopdiode erbij en je bent klaar.

Hedendaags hebben de meeste relais inwendig een diode over het spoel.
Het keren van de aanstuurdraden lost dit op, op voorwaarde dat de driver van ecu niet het loodje gelegd heeft door de sluiting via de diode.

Schakelt de uitgang van de ecu naar de massa of geeft deze 12V uit?

Welk merk piggybag zit er bij?
Staat er wel 12v op de andere kant van de spoel van het relais?
De meeste ecu uitgangen schakelen naar massa.
Niet zomaar even 12v ergens opzetten. Eerst uitzoeken of er geen fout in de bedrading zit.

Op 10 juni 2011 00:36:31 schreef Paul Welther:
Welk merk piggybag zit er bij?
Staat er wel 12v op de andere kant van de spoel van het relais?
De meeste ecu uitgangen schakelen naar massa.
Niet zomaar even 12v ergens opzetten. Eerst uitzoeken of er geen fout in de bedrading zit.

Ecu is ook van TTE. Deze tapt een aantal draden af, ik neem aan o.a. voor toerental en inspuit regeling. Ecu stuurt 1 draad richting het relais.

Relais is een keer vervangen, maar weet niet of dit systeem ooit gewerkt heeft met dit relais.

Bedrading is goed.

Op 9 juni 2011 22:11:21 schreef benleentje:
Schakelt de uitgang van de ecu naar de massa of geeft deze 12V uit?

De Ecu geeft 0.3v uit met relais gemonteerd, en 4.63v zonder het relais. Gemeten direct aan de uitgang van de ecu en uiteinde waar het relais gemonteer zit.

Plaats eens een foto'tje van de ecu en eventueel het schema.
Zou kunnen dat er een verkeerd relais inzit met 86 en 87 omgedraaid.
Dan moet je het schema van de relaisvoet even tekenen dan wordt het wel duidelijk denk ik.
Wordt er opgegeven bij welk toerental de compressor moet inkomen?

Schema heb ik al gemaakt. Zal deze vanmiddag even digitaliseren.

Is niet bekend bij welk toerental deze moet inkomen. Weet wel dat hij rond 2000 toeren al flink moet meedraaien.

Zodra het contact aangaat geeft de ecu al spanning. Als je even flink gas geeft en het gas loslaat zakt de spanning. Schommelt wel veel heen en weer. Heb geen goede meting kunnen doen.

Waarschijnlijk om z'n druk af te bouwen.

De spanning die de ecu geeft. 0,3v met en 4,63v zonder relais

Morgen komt het schema. Vandaag even geen tijd.

[Bericht gewijzigd door Cognac1 op (29%)]

gemeten tussen 85 & 86, of tov. massa /accu (+30) ?

als jij je profiel even invult kunnen we aan zien of er iemand in de buurt even met je mee wil meten.

Let op met maak en wissel relais, daar zit pin 30/85 vaak niet op dezelfde plek !!! :( , heeft mij ook al een paar keer bezig gehouden (helemaal leuk als er ook nog een vrijloop diode intern zit ;) )