zit nu al een paar weken schema`s te maken om elektrische inklapbare spiegels werkend te krijgen. Er zijn verschillende topics daarover maar daar gaat het hoofdzakelijk over schakelen via de C.V. ik heb dus achteraf spiegels geplaatst op mijn golf 5 die elektrisch kunnen inklappen en uitklappen. ik wil de oem schakelaar gebruiken (met spiegelfunctie inklappen) en een losse schakelaar via conrad ofzo
het zijn uiteraard 2 spiegels, allebei met 2 draden maar die wil ik dan uiteraard aan elkaar solderen zodat je 2 draden van 2 motors over hebt. maar zoals jullie weten moet de motor kunnen ompolen(van polariteit wisselen) maar hoe???
kortom: via de OEM schakelaar inklappen (gewoon van pinnetje schakelaar pakken/solderen) of als dat niet mogelijk is ook via externe schakelaar
en via een losse/externe schakelaar uitklappen
nu heb ik wisselrelais tegen gekomen, maar daar heb je niets aan volgens mij want die geeft of op 87 een signaal of op 87a als je schakelt
hopelijk willen jullie mij hierbij helpen.. want ik weet het ff niet meer...
hoe kun je weten dat een spiegel is uit geklapt? Is het gewoon een x tijd de motor laten draaien en hopen dat hij op zijn einde zit?
wat is het signaal uit je cv, is dat een relais die kortstondig gesloten of open is, of is dit open of dicht afhankelijk van of jou deuren open of dicht zijn?
dit zijn 2 belangrijke zaken die we moeten weten om je verder te kunnen helpen.
ik vermoed dat het een puls is en dat je gedurende tijd je motor moet bekrachtigen. Dit is eigenlijk gewoon een inschakeltimer. Daarnaast zat je goed in de buurt. Een wisselrelais gebruiken om de polariteit van de motor om te keren. Maar ook hier is het oppassen. Je zet hierbij wel de polen tegenover elkaar, en dat kan goed gaan vonken.
getallen die op je relais staan zegt niet zoveel zonder te weten wat je exact voor relais hebt.
Dat verhaal over de OEM schakelaar kan ik niet volgen.
Ik weet niet of je een puls moet geven, maar ik heb ff getest met een maak relais op een accu en ook een schakelaar op de accu aangesloten, en dat werkte prima. Dan is ook de spanning eraf! Weet niet hoe het zit met de c.v. Maar denk dat die een puls geeft van 5 sec.
Dat van die oem schakelaar moet je maar ff vergeten.....
Wil gewoon 2 schakelaars hebben 1 voor iinklappen en 1 voor uitklappen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]
Ok en die schakelaar moet naast de cv te bedienen zijn? Enkel met een schakelaar is het niet heel moeilijk. Het best kun je een schakelaar nemen die 3 standen heeft. Een middenstand, omhoog en omlaag. De schakelaar kan het beste gewoon terug naar het midden veren. Dit kan voorkomen dat je inklappen en uitklappen tegelijk bedient met 2 schakelaars. Dit kan een kortsluiting betekenen. Mocht je toch liever 2 schakelaars gebruiken: your choice. Maar dan komt daar wel weer een extra relais bij om te beveiligen. Als ik morgen de gelegenheid heb maak ik wel even een schemaatje.
Het is idd een aparte schakeling wat los staat van de c.v. En ik zat gisteren ook nog te denken aan een 3 standen schakelaar, maar daar kwam ik niet uit. Moet idd zorgen dat ik geen kortsluiting kan krijgen. En als jij het voor mekaar krijgt met 1 schakelaar ben ik ook al blij! Ging er vanuit dat het alleen maar met 2 schakelaars kon.
Kwam uit op een hbrug maken, op de schakelaar met 6 contacten. Bovenaan 1,2 de motor draden die overkruis naar contact 5 en 6 gaan. En op 3,4 de voeding
Bedankt voor de moeite!!!!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even moeten denken hoe je dat bedoel...
1 2
3 O 4
5 6Dat is je 6 polige schakelaar, Motor 1e kant op 1 en 6, motor 2e kant op 2 en 5. De accu op 3-4. In de bovenste stand maakt de dubbele schakelaar 1-3 en 2-4 verbinding.
Dus als ik een willekeurige 6 polige schakelaar neem is het goed?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens mij heet dat Dual Pole Dual Throw: DPDT. Ik krijg op Farnell meer dan duizend hits. Deze is denk ik wel goed. http://nl.farnell.com/marquardt/1809-1102-00/switch-dpdt-centre-off-bl…
Contact Voltage AC Nom:250V
Maar auto heeft dc of maakt dat voor een schakelaar niet uit?
En wat voor afmeting is die schakelaar?
En zitten er 6 contacten op?
De dpdt switch is goed, heb ik nl. meer gelezen
http://be.farnell.com/honeywell-s-c/frn91-27bb/switch-dpst-mom-off-mom… deze???
lekker, kan alleen bedrijven bestellen, weer maar een andere winkel zoeken
:S:S
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
rew
Formeel is DIE net niet geschikt: de spanning in je auto is rond de 14V en er staat: "MAX VOLTAGE 12V".
Max voltage die groter is geeft niet. Een schakelaar zal AC/DC niet zo veel om geven. Mogelijk is de rating iets lager voor DC stromen. Ik zou denken dat 5 euro wel voldoende moet zijn om zo'n schakelaar te kopen.
Voor de TS nog even de forumregels, die blijkbaar nog niet gelezen zijn. Topic gehalveerd.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Je zou ook een schakelaar van een raambediening kunnen gebruiken.
Die heeft 6 polen en een rust stand in het midden.
Een auto shop heeft die wel.
Op 15 juni 2011 00:17:40 schreef Henry S.:
Voor de TS nog even de forumregels, die blijkbaar nog niet gelezen zijn. Topic gehalveerd.
Thx!!!!
zo als het goed is morgen schakelaar binnen, kan ik momenteel maar met 1 spiegel laten werken, andere spiegel motor is kapot
schakelaar binnengekregen (besteld via allekabels.nl) en alles is werkend nu, dinsdag krijg ik rechterspiegel binnen ff motortje overzetten en ik ben weer klaar!!!
[Bericht gewijzigd door ch2014 op (18%)]