Beste,

Ik wil de http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.… versterker op deze site aanpassen zodat hij een variabele versterking geeft. Ik had al even in de datasheet van het IC gekeken, http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/stmicroelectronics/1449.pdf , en klopt het dat als ik R4 variabel maak de versterking variabel wordt?

Alvast bedankt!

en klopt het dat als ik R4 variabel maak de versterking variabel wordt?

Dit is volgens mij niet juist. De combinatie van de condensator en de weerstand is een soort filter voor storing/hoge frequenties naar mijn weten. Je verandert dus alleen het geen wat weg gefilterd wordt.
Kijk eens hoe ze het hier doen:
- http://www.circuitsonline.net/schakelingen/4/audio/1-watt-versterker.h…
volgens mij kan je de potmeter op dezelfde maniet gebruiken al weet ik dit niet zeker, omdat er ook weer een condensator voor de ingang van de opamp geschakkeld is. Dat is bij de andere schakeling niet zo. Dus misschien kan iemand anders dit even bevestiggen of een betere oplossing aandragen.

Edit: wat Fuzzbass zegt is idd een betere oplossing. Je kan beter iets met de weerstanden R2 en R3 doen. Zelf even niet aan gedacht

Nee, R2 en R3 bepalen de versterking. De versterking is 1+(R2/R3). Geef R2 een waarde die je de maximale gewenste versterking geeft, en zet daar een potmeter mee in serie, zodat je kunt regelen tot de minimale gewenste versterking.

edit: knome je hebt uiteraard gelijk, minimale en maximale versterking moeten verwisseld worden in mijn verhaaltje

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (21%)]

Maar, als je R2 de maximale gewenste versterking geeft en een potmeter daarmee in serie zet, wordt de weerstand alleen maar groter. Bedoel je niet parallel, Fuzzbass?

Let wel op, er is een minimale waarde voor de versterking waarbij het IC stabiel werkt.
Die is zo te zien ongeveer 22 dB, oftewel iets van 12x.
Kom daar niet onder, want dan oscilleert het geheel. Wat een 2003 uberhaupt graag doet..

Een volumepotmeter aan de ingang is mede om deze reden de gebruikenlijke manier om audiolevels voor eindversterkers te regelen.

dus dan moet R2/R3 groter zijn dan 11, dus R2 minimaal 11x zo groot als R3?
En klopt het nou dat de potmeter parallel en niet in serie met R2 moet worden gezet? (en dan dus met een 11Ohm weerstand in serie om dat minimum te halen)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (18%)]

Waarom wil je op deze manier regelen ?

Als ruis daadwerkelijk belangrijk is zou ik iets anders kiezen dan een 2003. (Als het over vervorming en gebruiksvriendelijkheid gaat ook, overigens)

Tja, deze manier omdat het als oplossing werd aangedragen :p
Ik wil regelen voor bij de pc, omdat ik soms dingen niet kan horen en omdat ik dan een volumeknop heb.

Ruis is wel een beetje belangrijk dus, ik wil wel gewoon muziek kunnen luisteren.

Volume regelen op de ingang, met TDA2003 krijg je geheid problemen als je het anders doet.

Op 14 juni 2011 19:43:51 schreef knome:
Ik wil regelen voor bij de pc, omdat ik soms dingen niet kan horen en omdat ik dan een volumeknop heb.

Dan is ruis ook niet hoorbaar.

Oké, dat is mooi.
Maar, volume instellen op de ingang: zeg maar precies zoals ze het doen op http://www.circuitsonline.net/schakelingen/4/audio/1-watt-versterker.h….
Dus de condensator aan de ingang weghalen en een potmeter plaatsen? Is 10K dan goed? En is een lineaire of logaritmische weerstand het handigst?

Op 14 juni 2011 19:57:30 schreef knome:
Dus de condensator aan de ingang weghalen

Nee, laten zitten.

En is een lineaire of logaritmische weerstand het handigst?

Je oor werkt logaritmisch, neem een log potmeter, alles tussen 10k en 47k.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

Oké, prima. Bedankt!
Nog één vraagje: moet de potmeter voor of achter de condensator (zeg maar aan de kant van de ingang of aan het IC, vanuit de condensator gezien)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (76%)]

Aan de ingang, anders zit de elco er voor nop in.

Ehh. Henry, kan je dat eens uitleggen? Ik zou in het gelinkte schema nog graag een condensator toevoegen VOOR de potmeter. Dus op de vraag: waar moet je de potmeter zetten, zou ik antwoorden: achter de ingangs-koppel-condensator.

(je moet dan wel de onderkant van de pot aan je (virtuele) nul hangen).

De TDA2003 is geen opamp, als je naar het interne schema (is een vervangingsschema) kijkt dan zie je dat de ingang niet vrij van spanning is. Met een potmeter aan de ingang, verander je de instelling van Q4, bijna alles links daarvan is dan voor niets.

En... ST geeft in elk schema een ingangscondensator aan.