Dat heette en klopboor: Met een hamer er op beuken en ondertussen heen en weer draaien...
Reken maar dat er asbest in die rawlplug zat!
Dit topic is gesloten
Dat heette en klopboor: Met een hamer er op beuken en ondertussen heen en weer draaien...
Reken maar dat er asbest in die rawlplug zat!
Golden Member
Wikipedia bevestigt dat. Kennelijk een mengsel waarbij asbest als vulstof diende.
Mesothelioom is een macabere loterij. Een oom van me, die zelf niet met asbest heeft gewerkt, is eraan overleden.
Golden Member
Een leuke meevaller vandaag. Opruiming bij de afd. instrumentatie, stond al een tijd ongebruikt in de kast. Inc. origineel gebruiksmanual.
Philips/Fluke PM5138
Mankeert niets aan, een nadeel vind ik wel de aan/uit schakelaar die alleen aan de achterkant zit. Niet handig als je apparatuur in een rek opstelling hebt. Maar vooruit, we klagen niet
Op 5 november 2014 19:18:46 schreef Schimanski:
[....]
...een nadeel vind ik wel de aan/uit schakelaar die alleen aan de achterkant zit. Niet handig als je apparatuur in een rek opstelling hebt. Maar vooruit, we klagen niet
Vroeger deden ze dat bij Philips met een fietsspaak (o.a. PM3200)
Maaar in ieder geval wèl een hele mooie fnctie generator en dan ook nog de originele service manual erbij!
idd een mooie functiegenerator, deze heeft zowel een philips historie als later een fluke historie..
en tidak, het is geen servicemanual maar het operatormanual ( tijd voor een leesbril > )
Ik lees "customer support" (klant ondersteuning): als service manual. Daar helpt een leesbril niet, dat werkt hoger cerebraal.
Het andere is bij mij een manual of te wel handleiding
hmm, ik zie rechtsboven operation manual staan. tevens was het bij meetapparatuur standaard zo dat schema's niet tot de customer ( ofwel gebruiker) support behoorden, maar meer voor de repair of service afdeling
ben overigens wel benieuwd of er schema's in deze manual staan. soms zat het achterin, maar er wordt op internet veel gezocht naar de service manual van deze reeks. doorgaans zat de service manual er dan niet standaard bij. ( personeel van philips met afgeschreven meetapparaten thuis hadden die vaker wel, want intern was er makkelijker aan te komen)
Golden Member
Schakelen met een fietsspaak....?
Hoe dan??
Ik heb hier een pm2535 en daar zit de netschakelaar ook aan de achterkant en daar mijn meetinstrumentarium inmiddels vier lagen hoog is, is genoemde instrument altijd ingeschakeld.
het was in de oude pm reeksen ofwel een potmeter met schakelaar die power en illum bediende achterin de scope die met een plastic as of alu as werden bediend vanuit het front. ook was er de drukknop voor de power van vooruit bediend, maar een power schakelaar met zwaar moment vergde ook een stevige as voor dat lange stuk als er geen geleiders waren..
Golden Member
Het is een gebruiksmanual (zoals ik al schreef). Er zitten geen schema's in .
Ik wil hem niet continue ingeschakeld hebben. Na het samengaan met/opgaan in Fluke moet er opeens ook een ventilator in. Zo'n zoemend ding wil ik niet continue in de shack hebben. Aan het snoer heb ik een stekker met schakelaar gemonteerd, zet hem nu aan/uit op de spanningsslof (die wel bereikbaar is)
@pietplof:
Ik had jaren geleden een PM3200 een daar zaten echt fietsspaken in, dei knoppen op het front verbonden met schakelaars op de print.
Of dat ook zo was voor de netschakelaar weet ik niet meer.
Overigens zie je wel meer van dit soort constructies, met name om het netcircuit van de rest van het apparaat te scheiden. Vaak zijn het dan dingen van plastic of gestanst metaal, die in betamelijke geleidingen zitten.
@Schimanski:
Slechte redactie dan bij Philips. 'Support' betekent toch 'ondersteuning'?
Of is het apparaat zo ingewikkeld in de bediening, dat je werkelijk onderstuening nodig hebt
Inderdaad .. fiets-spaken ..weliswaar wel van een minifietsje..maar toch.
Afgelopen week heb ik uit apparatuur in de afval-elektronica bakken op EWI* een zestal ringkernen gesloopt
* = Elektro, Wiskunde en Informatica gebouw op de TU Delft.
3 stuks 80VA 2x9V, 2 stuks 80VA 2x18V, en een ILP type 51011. Ik vermoed dat dit een 2x 9V 120VA is, maar ik heb nog niet de tijd genomen om dit te controleren.
Net nu in anderhalve week geleden al mijn laagspanningsringkernen ( 3x woordwaarde) heb verkocht omdat ik dat soort dingen nooit gebruik
Maar hier zeg ik geen nee tegen, en laten liggen is zonde
En anders binnenkort op V&A?
Golden Member
Amplimo 51011 is prim. 220V en sec. 2x9V / 9A
[Net nu in anderhalve week geleden al mijn laagspanningsringkernen ( 3x woordwaarde) heb verkocht omdat ik dat soort dingen nooit gebruik
Zonde, juist dit soort 50Hz ringkernen doen het erg goed in een DC-Dc convertor. Laagspanningskant aansturen met een multivibrator op 80Hz (stevige torren) en aan de 220V zijde een gelijkrichter en elco's geeft een prima hsp.
Om een oude legerzender op 12V te kunnen gebruiken maak ik met een DC-DC omzetter vanuit 12V/6A met een 80VA ringkern 550V/100mA.
Moderator
Ho, Overvol alweer.
Hier : http://www.circuitsonline.net/forum/view/123309 gaan we verder
Dit topic is gesloten