Ahh , een Philips hernia-powersupply.
Ik heb z'n broer PE4807 die komt aardig overeen.
http://elektrotanya.com/philips_pe-4807,0-35v,10a_labortap_1977_sm.pdf…
Fijne voeding maar verplaatsen doe ik zelden...32 kilo schoon aan de haak.
Mooie grote rode ventilator waar menig drone-bestuurder jaloers op zou worden.
Voeding is kortsluitvast, door middel van de drukknop in het middel kun je 'm resetten.Dit geldt niet voor kortsluitingen inwendig :-) (Het is dan vroegtijdig 1 januari 2015 0:00:01).
Pas op met inductieve lasten en altijd langzaam opregelen naar Uset.

@Fredjuhh: goed punt. Misschien is haaks of schuin in de wind nog wel het beste, of blaas even wat rook om te zien hoe het wegwaait.

Op 3 november 2014 14:34:39 schreef Ledlover:

Ik zit ook met zo'n dilemma. Ik heb een Philips buizenversterker waar beschadigde (!) platen asbest (20*20cm) in zitten, waarvan één tegen de voedingstrafo aan. Die kan ik niet nat krijgen zonder de trafo ook vochtig te maken... Dat ding staat nu in een vuilniszak in de schuur te wachten tot ik er een geschikte aanpak voor heb bedacht.

gewoon vol water gieten? electronica die waterschade heeft opgelopen in een huis, wordt op een band gezet, krijgt een douche in het water, dan een oven door om op te drogen en wordt daarna weer getest op werking.
VEEEEEL apparaten werken nog gewoon weer als ze tijd hebben gehad om te drogen.
ik zie de boel dus goed nat maken, asbest eruit halen en laat het apparaat dan ettelijke maanden volledig opdrogen.

heb zelf al een volledige laptop in heet water gegooid omdat die altijd raar deed. ding heeft nog jaren erna gewerkt tot die in rook opging door een verkeerde lader
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/pcwater/640/100_9747.jpg

ik zal wel weer een hoop naar men kop krijgen geslingerd nu :-)

Dan kun je nog beter gedemineraliseerd water pakken

Gewoon in warm kraanwater is een prima idee hoor, en als je het daarna even naspoelt met demi-water gevolgd door IPA om het meeste water te verdrijven is er niet veel aan de hand.

Wel ruim de tijd geven om te drogen (een week op huiskamertemperatuur, in een geventileerde oven op 70 graden kan het normaalgesproken wel in 24 uur).

Gaat dat ook als er niet ingepotte spoelen en trafo's op de print zitten? Ik ben voor die geteerde Philips trafo's toch wel bang....

Zolang het drogen maar geen weken of maanden duurt. Warmelucht zou ik toch zeker aanbevelen.

Ik heb vroeger als kind heel wat met asbest "gespeeld" Toen mijn ouders dat huis kochten stonden er veel schuurtjes/stallen etc en er stond ook het nodige knutselspul, ideaal voor een 14 jarige met twee rechterhanden en veel fantasie. Waaronder een berg hout, jaren later kwam ik er achter dat het "hout" wat je zo lekker snel kon zagen geen gewoon persplaat was, Dat waren asbest platen. Daar heb ik me jaren lang mee vermaakt en ik leef nog (min of meer ;-) )

Dat 'min of meer' ligt niet aan het asbest.
In mijn jonge jaren was er veel erger en smerig spul: De zogenaamde Rawlplug®. Dat was een busje met een wit vezelig poeder *), waarvan je wat in je hand nam (stofte lekker) en dan nat moest maken met wat water (of spuug) even kneden en je prote het dan in een vers geboord gat in de muur om er dan ees schroef in te draaien.
Handen wassen was je dan al vergeten. Nog steeds geen mesothelioom :)

*) Dat was natuurlijk asbest!

de rawlplug, daar heb ik wat verhalenvan gehoord van diverse ondertussen gepensioneerde collega's. een gat boren was er niet bij overigens, met een beitel tikken om een gat te verkrijgen was toen nog normaal. indertijd was de schiethamer er wel al, ging een heel stuk sneller met zo'n ding ineens door de tlbakken in het beton schieten :)

de pluggen waren van een soort hout, je komt ze nog weleens tegen in oude bouwen.

Dat heette en klopboor: Met een hamer er op beuken en ondertussen heen en weer draaien...

Reken maar dat er asbest in die rawlplug zat!

Wikipedia bevestigt dat. Kennelijk een mengsel waarbij asbest als vulstof diende.

Mesothelioom is een macabere loterij. Een oom van me, die zelf niet met asbest heeft gewerkt, is eraan overleden.

Een leuke meevaller vandaag. Opruiming bij de afd. instrumentatie, stond al een tijd ongebruikt in de kast. Inc. origineel gebruiksmanual.

Philips/Fluke PM5138

• 0.1mHz - 10MHz
  • Zuit 50 Ohm
  • 0 - 20V (0 - 10V over 50 Ohm)
  • sinus, blok, driehoek, puls, zaagtand, arbitrary waveform (via IEEE bus programmeerbaar)
  • AM, FM, PSK, Burst, Sweep (lin. en log.), Gate

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm5138-small.jpg

Mankeert niets aan, een nadeel vind ik wel de aan/uit schakelaar die alleen aan de achterkant zit. Niet handig als je apparatuur in een rek opstelling hebt. Maar vooruit, we klagen niet :)

Op 5 november 2014 19:18:46 schreef Schimanski:
[....]
...een nadeel vind ik wel de aan/uit schakelaar die alleen aan de achterkant zit. Niet handig als je apparatuur in een rek opstelling hebt. Maar vooruit, we klagen niet :)

Vroeger deden ze dat bij Philips met een fietsspaak (o.a. PM3200) ;)

Maaar in ieder geval wèl een hele mooie fnctie generator :9~ en dan ook nog de originele service manual erbij!

idd een mooie functiegenerator, deze heeft zowel een philips historie als later een fluke historie..

en tidak, het is geen servicemanual maar het operatormanual ( tijd voor een leesbril :)> )

Ik lees "customer support" (klant ondersteuning): als service manual. Daar helpt een leesbril niet, dat werkt hoger cerebraal.
Het andere is bij mij een manual of te wel handleiding :P

hmm, ik zie rechtsboven operation manual staan. tevens was het bij meetapparatuur standaard zo dat schema's niet tot de customer ( ofwel gebruiker) support behoorden, maar meer voor de repair of service afdeling :)

ben overigens wel benieuwd of er schema's in deze manual staan. soms zat het achterin, maar er wordt op internet veel gezocht naar de service manual van deze reeks. doorgaans zat de service manual er dan niet standaard bij. ( personeel van philips met afgeschreven meetapparaten thuis hadden die vaker wel, want intern was er makkelijker aan te komen)

Schakelen met een fietsspaak....?
Hoe dan??
Ik heb hier een pm2535 en daar zit de netschakelaar ook aan de achterkant en daar mijn meetinstrumentarium inmiddels vier lagen hoog is, is genoemde instrument altijd ingeschakeld.

het was in de oude pm reeksen ofwel een potmeter met schakelaar die power en illum bediende achterin de scope die met een plastic as of alu as werden bediend vanuit het front. ook was er de drukknop voor de power van vooruit bediend, maar een power schakelaar met zwaar moment vergde ook een stevige as voor dat lange stuk als er geen geleiders waren..

Het is een gebruiksmanual (zoals ik al schreef). Er zitten geen schema's in :'-(.

Ik wil hem niet continue ingeschakeld hebben. Na het samengaan met/opgaan in Fluke moet er opeens ook een ventilator in. Zo'n zoemend ding wil ik niet continue in de shack hebben. Aan het snoer heb ik een stekker met schakelaar gemonteerd, zet hem nu aan/uit op de spanningsslof (die wel bereikbaar is)

@pietplof:
Ik had jaren geleden een PM3200 een daar zaten echt fietsspaken in, dei knoppen op het front verbonden met schakelaars op de print.
Of dat ook zo was voor de netschakelaar weet ik niet meer.

Overigens zie je wel meer van dit soort constructies, met name om het netcircuit van de rest van het apparaat te scheiden. Vaak zijn het dan dingen van plastic of gestanst metaal, die in betamelijke geleidingen zitten.

@Schimanski:
Slechte redactie dan bij Philips. 'Support' betekent toch 'ondersteuning'?
Of is het apparaat zo ingewikkeld in de bediening, dat je werkelijk onderstuening nodig hebt ;-)

Inderdaad .. fiets-spaken ..weliswaar wel van een minifietsje..maar toch.
http://i58.tinypic.com/28bwa3s.jpg

Afgelopen week heb ik uit apparatuur in de afval-elektronica bakken op EWI* een zestal ringkernen gesloopt :)
* = Elektro, Wiskunde en Informatica gebouw op de TU Delft.

3 stuks 80VA 2x9V, 2 stuks 80VA 2x18V, en een ILP type 51011. Ik vermoed dat dit een 2x 9V 120VA is, maar ik heb nog niet de tijd genomen om dit te controleren.
Net nu in anderhalve week geleden al mijn laagspanningsringkernen ( 3x woordwaarde) heb verkocht omdat ik dat soort dingen nooit gebruik :P

Maar hier zeg ik geen nee tegen, en laten liggen is zonde :)
En anders binnenkort op V&A?

Amplimo 51011 is prim. 220V en sec. 2x9V / 9A

[Net nu in anderhalve week geleden al mijn laagspanningsringkernen ( 3x woordwaarde) heb verkocht omdat ik dat soort dingen nooit gebruik

Zonde, juist dit soort 50Hz ringkernen doen het erg goed in een DC-Dc convertor. Laagspanningskant aansturen met een multivibrator op 80Hz (stevige torren) en aan de 220V zijde een gelijkrichter en elco's geeft een prima hsp.

Om een oude legerzender op 12V te kunnen gebruiken maak ik met een DC-DC omzetter vanuit 12V/6A met een 80VA ringkern 550V/100mA.