Hallo,
ik heb hier een Dewalt DC010 radio met een probleem.
Op AM doet de radio het gewoon, maar op FM komt het geluid er niet op volle sterkte uit.
Het betreft de volgende print:
Waarschijnlijk staan de defecte componenten op de laatste foto. De weerstanden heb ik nagemeten, en lijken me goed. Komt dat gele spul uit de elco's, of is dit smeltlijm?
Kan ik gewoon proberen de transistor te vervangen door een vergelijkbaar type?
Heeft iemand misschien de beschikking over een schema, ik heb er al naar gezocht, maar ik kon nog niks vinden.
Wat kan ik verder nog doen/meten om hem te repareren?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Komt dat gele spul uit de elco's, of is dit smeltlijm?
Is gewoon kit of was om de elco's te fixeren.
Transistor kun je vervangen door zelfde of equivalent. (Waarom denk je dat die kapot is?)
De print rondom de transistor is helemaal donker/verbrand. Daarom dacht ik dat hij kapot is.
Ik ben vergeten te vertellen dat de radio ongeveer 2 jaar in een loopstal gestaan heeft. Waarschijnlijk is hij daar niet beter van geworden.
Kan ik nog nameten of die transistor kapot is?
En kan iemand hier een schema van vinden.
Op internet stonden wel van deze printen te koop, voor 55 euro stuk. Het zou mooi zijn als ik dit iets goedkoper kan repareren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het zou me niet verbazen dat het geluid weer verbetert als je de print even verwarmt met een fohn .zoja dan is er een afstelling verlopen op het fmdeel . de radio is mono ? dus heeft maar 1 speaker erin zitten ?
dan zou een klein beetje draaien aan 1 van die stelspoelen al moeten helpen , het is maar een klein beetje 1mm oid en merk de spoelen met een stift even vantevoren.
je hebt ook al een sterke zender opgezocht ? lokale omroep of 538 of dergelijk . soms is de ontvangst van bepaalde zenders te slecht gewoon...
Radio is stereo, met keuze schakelaar voor fm of fm stereo. Dit maakt geen verschil.
Heb al verschillende zenders geprobeerd, alleen als ik hem op am zet doet hij het luid genoeg.
Ik zal eens proberen om de print te verwarmen.
En die bruine plek bij die transistor? Maakt dat nog wat uit, of is dat alleen een beetje warm geweest?
Zo te zien is hij warm geweest ,tor gewoon vervangen kost ca 0,55€ verder div solderingen kontroleren,en indien nodig opnieuw solderen.Voor zo'n eenvoudig radiotje hebje tcch geen schema nodig,veel eevoudiger en goedkoper kan het niet.
Ik zou de print eerst eens reinigen, ziet er niet overdreven vies uit, maar er kan een klein beetje aanslag in het FM gedeelte zitten , goed schoonmaken en goed laten drogen (stallucht bevat nu eenmaal amoniak etc. ) Wellicht dat het helpt, ook is de fohnsuggestie hierna nog niet zo gek.
Ik heb het met de fohn geprobeerd, maar dit hielp niet.
Ik zal eens proberen de transistor te vervangen, ik dacht dat ik met een schema misschien meer duidelijkheid kon krijgen.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Sluit de uitgang van de FM-detector aan op een losse versterker, te achterhalen via de datasheet van het ontvanger IC. Kijken of die het dan wel doet. Ook kan het zijn dat de antenneverbinding loszit, of dat de RF-voorversterkertrap van het FM-frontend IC helemaal rechts op de printplaat stuk is.
De ontvanger bestaat uit een IC waarin een complete superhet zit. Zoek de datasheet van het desbtreffende IC op, vaak is het schema van het ontvangergedeelte van je bouwradio een standaard applicatieschema vermeld in de datasheet.
Kan dit onderwerp misschien naar het HF-forum?
jalee
met vriendelijke groet, jalee
als ik jou was zal ik het ook eerst schoon maken,
heb al verschillende dewalt radio in mijn handen gehad en 99% deden het weer goed naar een schoonmaakbeurt.