Leden,
Ik moet 'iets' met tl verlichting en een motortje herstellen voor familie.
Er werkt eigenlijk niets meer van... Het motortje maakt een raar geluid en te tl-verlichting werkt niet.
Ik zou graag de hele schakeling eens hermaken maar dit begrijp ik er niet van:
Kan iemand uitleggen wat die chinese tekens willen zeggen?
Alvast bedankt!
Ik denk dat je de betekenis van de tekst kunt afleiden van de oorspronkelijke manier waarop het geheel is aangesloten.
Zo te zien is het bovenste blokje het apparaat op je foto, en is het onderste blokje de lamp / motor. Maar dat kun je zelf beter aangeven, je zou immers moeten weten hoe het aangesloten is/was.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Het onderste object is vermoedelijk de TL buis, en het bovenste object de EVSA, waar je dus een foto van hebt geplaatst.
Beetje lastig, de karakters zijn de oude zoals alleen nog in gebruik in hongkong en omgeving en in Taiwan.
Het eerste karakter in het onderste blokje is "zon". Met het tweede erbij is het "zonlicht" en met het derde erbij is het inderdaad een fluorescente lamp.
Het bovenste blokje is een stuk lastige na te trekken maar ik denk dat dat het apparaat is waar het opgeplakt zit. Als ik veel tijd overheb zal ik proberen die te ontcijferen.
Tommyboy heeft het iig goed gedacht.
versterk - doorlaat - apparaat
dag - licht - buis
oftewel niets wat we zelf niet hadden kunnen bedenken.
Lijkt me een (e)vsa en tl buis.
Edit/
Wat voor tl zit erin, toevallig een pl-s?
[Bericht gewijzigd door peter79 op (46%)]
@plankgas: heb jij woordenboeken met traditionele chinese karakters? En is dat dan een taiwanees of een kantonees woordenboek? Want de karakters op die foto worden in china al lang niet meer gebruikt.
Elk Chinees woordenboek uit het vasteland (tenminste alledrie die ik heb) heeft zowel traditionele als vereenvoudigde tekens. Maar op de foto staan gewoon vereenvoudigde karakters...
Er staat zhènliùqì (voorschakelapparaat) en rìguangguan (met 2x de 3e toon op de a die CO niet kan weegeven) (lichtbalk).
Op 26 juni 2011 16:51:30 schreef GJ_:
@plankgas: heb jij woordenboeken met traditionele chinese karakters? En is dat dan een taiwanees of een kantonees woordenboek? Want de karakters op die foto worden in china al lang niet meer gebruikt.
Ik heb geen woordenboek. Het is simplified Chinese, toevallig echter is het verschil tussen simplified en traditional minimaal bij deze 6 karakters, het enige verschil zit in de linkerhelft van het linkerkarakter op de bovenste rij.
Juist. Dan zit daar de verwarring. Ik dacht dat dat een traditionele Kuo was. Overigens spreek ik niet meer dan enkele woorden chinees hoor. In het verleden meer maar zonder oefening raak je het snel weer kwijt.
Kuijltje
Ik ben met niks begonnen, het meeste heb ik nog over.