Hallo,
Ik heb een Sansui AU-77 versterker (met ingebouwde equalizer).
Een hele fijne , krachtige versterker!
De klacht is: hij doet het gewoon goed,
Maar af en toe ploft het linker kanaal, of hij schiet, of je kan ook wel zeggen dat ie knalt!
Je schrikt er behoorlijk van!
Ook de vieuw-meter slaat op dat moment uit!
Soms doet ie het gewoon geod, maar meestal begint hij na een tijdje met dit gepoef!!
In het begin zo'n 1x per minuut, later vaak steeds vaker tot zo'n 3 a 4 x per minuut, en later ook vaak weer minder.
Ik denk zelf iets met een condensator met sluiting of ontlading of zoiets?
Het is moeilijk te omschrijven met text!
Hopend op een goed commentaar...
Groet, Tom Koppen
uit: Roermond
Als ie het vaker doet als ie warm word zit ik te denken aan een scheurtje in een print of soldering.
Misschien een slechte elco in de voeding of rondom de versterker IC's?
Aan de slag met een fohn en een bus koude spray.
Gericht op verdachte onderdelen fohnen tot het ploppen begint.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik verwacht niet dat het in de voeding ligt. Een beetje versterker heeft een zogenaamde "power supply rejection ratio": een variatie op de voeding heeft (als de PSRR goed is) nauwelijks effect op de uitgang.
Van en los contact verwacht ik niet dat het los schiet, dan heel snel weer vast, en dan een minuut zo blijft voordat ie weer los-en binnen miliseconden weer vast.
Mij klijkt het inderdaad in de oren alsof er een condensator steeds doorslaat. Als de VU-meter ook meedoet, zit het dus in de ingangscircuits, voor de VU-meter, en niet in de power-trap achter de VU-meter....
Op 2 juli 2011 23:28:57 schreef tomic:
Hallo,
Ik heb een Sansui AU-77 versterker (met ingebouwde equalizer).
Zonder extra letter er tussen een hele oude, buizen als ik me niet vergis. Het ploppen wat je hoort zijn condensators die doorslaan, niet gezond voor de buizen.
Op 3 juli 2011 13:33:48 schreef rew:
Als de VU-meter ook meedoet, zit het dus in de ingangscircuits, voor de VU-meter, en niet in de power-trap achter de VU-meter....
VU-meters zitten ook wel eens via een weerstandsdeler aan de uitgang.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Ik gok eerder dat het een AU-G77X versterker is. Hier zit inderdaad een equ en VU ingebouwd.
De eindtrap is opgebouwd rondom 4 eindtransistoren per kanaal en zeker GEEN stk of andere IC's! Zie ook: http://www.sansui.us/images/Prod_Comp/AUG77X_00029.jpg
De MK2 heeft overigens 4 grote Sanken transistoren in de eindtrap maar ik gok dat jij de MK1 in bezit hebt.
Wat vaak van deze Sansui's voorkomt is dat de (stuur)transistoren zwarte pootjes hebben. Dit is oxidatie welke veelal tot diep in de transistor zijn doorgedrongen. Hierbij kunnen klachten zoals uit je omschrijving zonder meer naar voren komen.
Kijk daarom even of dit bij jou toestel ook zo is.
Op 3 juli 2011 18:46:35 schreef Piet elektro:
Ik gok eerder dat het een AU-G77X versterker is. Hier zit inderdaad een equ en VU ingebouwd.
Of een AU-D77X... hopelijk heeft de TS het antwoord 
Wat vaak van deze Sansui's voorkomt is dat de (stuur)transistoren zwarte pootjes hebben. Dit is oxidatie welke veelal tot diep in de transistor zijn doorgedrongen. Hierbij kunnen klachten zoals uit je omschrijving zonder meer naar voren komen.
Geoxideerde torren kan idd ook, Japans kwaaltje, verder vooral de elco's in de signaalwegen.
Leuke versterker trouwens!
Hoop dat je hem kan fixen!
Ik ga mee met Henry, de transistortjes nakijken of een kapotte condensator in de signaaalweg.
Alereerst hartelijk dank voor alle reactie's die ik nu al heb gelezen!
Het type verterker betreft inderdaad de AU-D77X (super cf circuit).
Ik ga proberen te zoeken naar de zwart geworden transistoren of een kapotte condensator.
Het lijkt me alleen moeilijk om deze te vinden/lokaliseren in m'n versterker, daar ik geen electronica expert ben!
Heb slechts ooit m'n MTS-Elektro diploma gehaald.
Ik probeer mijn bevindingen dan weer hier zo duidelijk mogelijk te omschrijven, wellicht dat er dan nog iemand wat tips voor ij heeft!
PS. ik had niet gedacht dat er in zo'n korte tijd al zoveel (nuttige)
reactie's zouden bij staan.
Alleen heb ik na het schrijven van deze laatste reactie nooit meer van iemand iets gehoord???
Waarschijnlijk toch iets verkeerd gedaan...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (73%)]