Situatie; onze nieuwbouwwoning is opgeleverd zonder schuur in de achtertuin. In verband met het politiekeurmerk veilig wonen heeft de bouwer achter in de tuin een paal met buitenlamp (voorzien van schemerschakelaar) geplaatst. Dit om de steeg achter de tuin te verlichten. De lamp is aangesloten door middel van een Draka VO-XMvKas 2x 1,5mm2 (met aardlitze) kabel vanaf de woning (datasheet). Inmiddels hebben we een schuur gebouwd. In en rond de schuur willen we een aantal WCD's en wat lichtpunten plaatsen. Mogen we daar de aanwezige 1,5 mm2 kabel voor gebruiken of moet dat een 2,5 mm2 kabel worden ? Draka geeft een toelaatbare stroom van 26 A op voor de kabel. De kabel zit aangesloten op een 16 A groep (die ook voor een deel van het huis gebruikt wordt). Wat zegt de NEN1010 hierover ?

Volgens de NEN1010 mag je een in de grond gelegde kabel van 1,5 mm2 zekeren met maximaal 25A. Achter je 16A groep zit je dus goed.

get gaat vooral over de lengte van de kabel en wat je in de schuur gaat doen . is het alleen opslag met een evt koelkast dan kun je de kabel wel gebruiken als dit niet meer als een 20 meter is . ga je er echter in zagen en klussen , dan zou ik een nieuwe kabel trekken helemaal naar de meterkast toe 2x 2,5 mm2 kaskabel met evt een eigen aardlek in de meterkast of de aardlek in de schuur zelf zetten zodat je kunt splitsen tussen wcd's en verlichting in de schuur .

Dus zo'n 1,5 mm2 grondkabel mag wel voor WCD's gebruikt worden ? Want in mijn beleving (lees beperkte kennis van installatietechniek) wordt 1,5 mm2 alleen gebruikt als zwarte schakeldraad bij lichtpunten. Dus het is voor mij een verrassing dat de grondkabel een 1,5 in plaats van 2,5 mm2 kabel blijkt te zijn.

Verder beschouw ik een WCD als universeel ding en wil dus de mogelijkheid hebben daar een zwaar apparaat op aan te sluiten. Een WCD met daarbij de beperking "maximaal 100 Watt ander fikt de kabel weg" is niet mijn manier van werken. De praktijk zal zijn dat de WCD's niet voor hele zware zaken gebruikt zullen worden.

De lengte van de kabel is ongeveer 10m.

Dat de kabel 1,5 mm2 is is niet zo verwonderlijk, daar zo goed als alle aansluiting voor schuren (bergingen is eigenlijk het juiste woord) puur bedoeld waren om een lampje aan te brengen in of buiten de schuur, meer niet.

Je opmerking wat betreft de WCD 'maximaal 100 Watt anders fikt de kabel weg' snap ik niet: die wcd kan dat prima aan, en de kabel ook.

Die kabel kun je gerust toepassen, geen enkel probleem bij deze korte afstand (10 meter)
Ook gewoon standaard afzekeren met 16Ampere, gaat helemaal goed komen.
Denk wel aan een aardlekschakelaar? dat is veel belangrijker dan de onzin die hier vermeld wordt.

Op 10 juli 2011 16:24:42 schreef Toeternietoe:
...dat is veel belangrijker dan de onzin die hier vermeld wordt.

Ik vind dit eerlijk gezegd een denigrerende opmerking. Ik begrijp niet wat je precies bedoelt, want ik zie nergens onzin staan.

toeternietoe heeft vast wat slaap in te halen :) maar 10 meter 1,5mm2 is geen probleem , deze zit al afgetakt op een algemene groep in huis dus zou al achter aardlek moeten zitten ( klinkt ook wel een beetje als bouwbesparing , wat iets van de laatste 15 jaar is . voorheen kwam je niet gauw 1,5mm2 grondkabel tegen ) hier in huis is er later in de keuken een wcd voor de koelkast bijgemaakt door de instalateur omdat de inbouwdozen daarvoor wegvielen en hier zit ook 1,5mm2 xmvk kabel in .

Ik zou dat lekker met dezelfde kabel doen en in de schuur een groepenkastje zetten met 3 groepen, 1 voor licht en 2 voor enkele stopcontacten. Die zou ik dan zekeren met 10A, gebeurt er dan wat terwijl je bezig bent dan zit je niet gelijk helemaal in het donker. Ik ga ervan uit dat de schuur gebruikt gaat worden voor hobby doeleinden.

Groetjes Hans.

Klopt testman, de kabel is afgetakt van een groep en zit achter een aardlek. Maar ik begrijp dus dat 1,5 mm2 als grondkabel geschikt is om ook WCD's op aan te sluiten. In huis zou dit immers 2,5 mm2 VD moeten zijn, vandaar mijn verwarring hierover. Zit daar dan de clou ? Voor VD draad zijn de regels anders dan voor xmvk kabels ? In huis mag ik ook xmvk 1,5 mm2 gebruiken om een WCD aan te leggen ?

@weardguy
ik bedoelde dat ik de manier van aanleggen van een WCD niet wil laten afhangen van het beoogde gebruik van die WCD. Iets in mij zegt dat dat niet klopt :-)

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (18%)]

Op 10 juli 2011 21:19:54 schreef PE9SMS:
Voor VD draad zijn de regels anders dan voor xmvk kabels ? In huis mag ik ook xmvk 1,5 mm2 gebruiken om een WCD aan te leggen ?

Inderdaad,volgens de NEN1010 is er verschil in belastbaarheid tussen draad in buis, kabels die niet in de grond liggen en kabels die wel in de grond liggen.
Maximale zekeringwaarde voor 1,5mm2: draad in buis: 10A, kabel niet in de grond: 20A, kabel wel in de grond: 25A.
De conclusie dat je binnenshuis een wcd mag aansluiten met XMvK 1,5mm2 lijkt mij dan ook juist.

Ah, kijk is aan. Dat wist ik niet. Weet je ook waar dat grote verschil in maximum stroom vandaan komt ?

De grond wordt algemeen aangenomen als een koelere omgeving dan een huis-omgeving, en dus mag de kabel meer belast worden (en dus opwarmen) als deze in de grond ligt.

Ik heb het gehad, maar zeker weten of er voor kabels in de grond 15 graden gehanteerd wordt weet ik niet meer.

Maar kabel mag ook binnen in huis toegepast worden, en daar mag er door die kabel dubbel zoveel stroom dan door een draad met dezelfde doorsnede ?

Op 10 juli 2011 19:17:07 schreef KlaasZ:
[...]Ik vind dit eerlijk gezegd een denigrerende opmerking. Ik begrijp niet wat je precies bedoelt, want ik zie nergens onzin staan.

Testman heeft het over alleen een koelkastje en bij zagen een zwaardere kabel.
De grondkabel 1,5 qmm mag je gewoon met 16 Ampere afzekeren, dat is bij 230 Volt ruim 3,6 kVA KONTINUE.
Daar kun je wel 10 koelkasten kontinu op laten draaien.
Dat is een fout van 1000%
Op die kabel mag je een haakse slijper gebruiken, en elektrisch lassen in je schuurtje, geen enkel probleem (mits je zekering er in blijft natuurlijk)

De kabel mag je dan 74 meter lang maken volgens de NEN1010
Testman heeft het over max 20 meter,
Dat is een fout van 370%

Op 10 juli 2011 22:02:04 schreef PE9SMS:
Maar kabel mag ook binnen in huis toegepast worden, en daar mag er door die kabel dubbel zoveel stroom dan door een draad met dezelfde doorsnede ?

Niet dus, want je mag er buiten veel meer door heen jagen omdat er van uit wordt gegaan dat het in de grond koud is en je de kabel dus meer kunt belasten, omdat de kabel wordt gekoeld

Niet helemaal waar (en ook niet helemaal onwaar).
Het ligt aan de omstandigheden hoe je een kabel of losse draden in buis gebruikt, maar in gelijke omstandigheden mag je een kabel meestal zwaarder belasten dan losse draden in buis.

Het heeft grofweg 2 reden,
1: een kabel kan zijn warmte beter kwijt aan de omgeving, en
2: het isolatiemateriaal van een kabel is meestal van een ander type, dat iets beter tegen warmte kan.

Voor een grondkabel komt er nog een reden bij:
3: De omgevingstemperatuur is (meestal) lager, zodat de kabel beter gekoeld wordt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

@toet , dat de nen zegt dat er op een 1,5mm2 grondkabel 25amp afgezekerd mag zal best kunnen . maar als je dan in de schuur aan het slijpen gaat zakt de netspanning wel behoorlijk in met 40 meter 1,5mm2 als voeding . niet fijn voor de verlichting en andere dingen raken ook van slag met die spanningsval .als je net aantikt met lassen of zo'n 2kw slijptol aanzet .

er is een verschil tussen wat kan en wat je logischerwijs niet doet als je de aangesloten last weet . er zijn nog zat mensen die de schuur voedden met een rubber verlengkabel 3x 1,5mm2 , dat werkt ook totdat je de invloed van zon en weer op die kabel ontdekt als de aardlek steeds uitflapt .

@ testman.
Waarom haal je er zaken bij die helemaal niet van toepassing zijn.Je maakt het voor de TS alleen maar moeilijker.
Inmiddels weten we (jij ook denk ik) dat het een kabellengte van 10 meter is.
Waarom je nu weer 40 meter aanhaalt??
de 10 meter heeft (bij 1,5 qmm) een weerstand van 0,23 Ohm.
Bij 16 Ampère geeft dit een spanningsval van 3,7 Volt.
Niet iets waar je je zorgen om moet maken denk ik.

Oh de berekeningen zijn niet goed, je moet rekening houden met de
impedantie, maar onnodig moeilijk maken heeft geen nut.
P.S de spanningsval is dan iets minder.

En wat heel je nu weer aan,
Een aardlek die er uitgaat door invloed van de zon??
Welk merk heeft deze uitvoering?

ten eerste wist ik de afstand nog niet bij mijn eerste post , dus had opmerking wel deglijk een beslissende factor . ten 2e wat ik zei in de laatste post , doelde op rubber verlengkabel buiten in de zon die rot wordt door uv en dan bij regen sluiting trekt .

en dat was de vergelijking tussen wat kan en wat frotwerk is.

dus nu weten we waar het over ging :)

Het is me nu duidelijk dat de kabel die er ligt voldoet en gebruikt mag worden. Ik overweeg toch een nieuwe 2,5 mm2 kabel te leggen direct vanaf de meterkast. Dan komt de schuur en tuinverlichting op een eigen groep en eigen aardlek. Lijkt me wel netjes. Bovendien kan ik dan een kabel met extra schakeldraden erin nemen zodat ik verlichting vanuit huis kan schakelen. Nu is de tuin nog een zandbak dus een gleuf is zo gegraven. Iedereen bedankt voor de reacties.

Als je de tuinverlichting en de schuur allebei op een verschillende groep en liefst ook een. verschillende aardlek wilt aansluiten moet je 2 kabels jeggen.
2 groepen door 1 kabel mag niet.

Nee dat bedoel ik niet. Kabel komt dan op eigen groep en eigen aardlek. Alle elektra in schuur en tuin komt aan die kabel. Ik laat de huidige 1,5 mm2 kabel dan vervallen. Het is toch niet zinvol om schuur en tuinverlichting op te splitsen in aparte groepen ?

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (10%)]

het is wel handig om de lantaarnpaal nog werkende te hebben als binnen de aardlek van de schuur eruit knalt terwijl je bezig bent daar, dan breek je niet je nek over allerhande tuinartikelen voor je binnen bent....