Tegenwoordig vind men, wie die men ook moge zijn, radioontvangst niet meer belangrijk.. Ze maken alsmaar meer zooi die stoort, en er wordt ook teveel bouwmateriaal gebruikt wat hf-afschermt.
We leven in een soort hele grote magnetron.
4g internet, 5G ( nog erger) een absurde berg WiFi zender en signaalverkrachters ( signaal versterkers)
Dect, en dan alle storende SMPS zooi, vooral chinese meuk.
Ik woon in een flat op ong 35 meter hoog.
Als ik een scan doe in mijn WiFi ap dan zie ik probleemloos 50-60 SSID's die vechten om een kanaal.
Ik zal morgen ook even een draad aan de scope hangen, maar weet het resultaat nu al 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Revado,
Dan is het bij jou rustig, bij een aantal klanten hier in Amsterdam zit ik ruim boven de 200 WiFI SSD's die ik meet...
Groet,
Bram
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Ik heb een opgevouwen end-fed antenne. Ik wil een andere antenne proberen, mijn eerste idee was om een richtantenne te maken, zodat je de antenne weg kan draaien van de ruisbron. Maar ik hoorde laatst van een dorpsgenoot dat zijn problemen opgelost zijn doordat hij van een end-fed is overgestapt naar een dipool antenne. Dienzijn symmwteisch en pakken daardoor minder common-mode noise op. Ik kan een echte dipool niet kwijt, dus het wordt een opgevouwen variant,
Dat kun je doen, je zou een ingespoelde dipool variant kunnen toepassen. Een soortgelijke dipool heeft eens in electron gestaan ergens in de jaren 80 of 90.
Een symmetrische antenne is veel minder gevoelig voor common noise. Datzelfde heb je bij een loop of raamantenne, door de symmetrie cancel je common noise uit.
joopv
Golden Member
Ik heb wifi omgevingen beheerd van grote retailketens (Cisco-Meraki) en zag regelmatig meer dan 200 "vreemde" SSID's. En toch bleef alles (meestal) gewoon werken. Soms moest je wat devices naar 5GHz forceren.
Op dinsdag 23 december 2025 04:51:44 schreef mel:
Tegenwoordig vind men, wie die men ook moge zijn, radioontvangst niet meer belangrijk.. Ze maken alsmaar meer zooi die stoort, en er wordt ook teveel bouwmateriaal gebruikt wat hf-afschermt.
Met een paard en wagen van Rotterdam naar Den Haag kunnen rijden vind men ook niet meer belangrijk... Ik zie het maar als een nadeel van de moderne beschaving.
Een overheid kan wel zeer strenge stralingseisen op gaan leggen, maar wat gaat dat de maatschappij kosten? Die 2 euro die nu opgelegd worden op ali-meuk zou er bij verbleken.
En zou je weer terug willen naar die grote, zware, warm wordende knollen van lichtnetadapters? Weetjewel, die dingen die door hun eigen gewicht nauwelijks in de wcd bleven zitten?
Op dinsdag 23 december 2025 04:51:44 schreef mel:
Tegenwoordig vind men, wie die men ook moge zijn, radioontvangst niet meer belangrijk..
? FM DAB 4G 5G GPS komt allemaal prima binnen
Het enige waar 'men' niks om geeft zijn die paar hobbyisten banden
Ik heb ooit heel lang lopen zoeken naar een stoorbron ... mijn TEK scope pikte een signaal op, gewoon met een open probe ... niet eens een draad er aan.
Na zo ongeveer alles in huis gekilled te hebben bleek het van de scope zelf te komen, specifieker van de beeldbuis. Het OSD wordt tussen de normale traces door geschreven, en de 'zooi' had dezelfde frequentie waarmee die werd geupdate.
Grrr 
Een week of zes terug zaten we ,door sluiting in de ondergrondse transportkabel voor deze straat,
een halve dag zonder netspanning. Dan kom je er achter welk een storingsbronnen er aan het net hangen.
Met een gevoelige portable radio was het een lust om op de diverse banden ongestoord te kunnen luisteren.
Als zendamateur heb 'k het de laatste vijftig jaren horen verergeren tot het niveau waar we nu zijn beland.
Maar als 'k met deze portable een paar honderd meter het weiland in loop valt de ontvangst ook best mee.
joopv
Golden Member
Op maandag 22 december 2025 23:34:44 schreef nonius:
Op de HP8558b spectrumanalyzer alleen een piekje rond 13.7MHz
Op 13,56 MHz zit een stukje unlicensed spectrum, zoals 27MHz zeg maar. Misschien zie je dat? En is er een apparaat in je omgeving die dat gebruikt.
Een beetje storing ontkom je niet aan, maar ik zie inmiddels wel dat het hier helaas om een extreme omvang gaat ....
Leuk dat een aantal van jullie de moeite namen om de meting te doen!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik betwijfel in hoeverre de metingen met verschillende apparaten vergelijkbaar is.
De rigol van Lucky Luke... kan die op 50 ohm ingangsimpedantie gezet worden? Ik heb een vergelijkbare gehad en die kon dat volgens mij niet. Lucky luke laat zien hoe hij de meting gedaan heeft, jij en een paar anderen niet. Het is dan de vraag of je vergelijkbare resultaten krijgt.
Maar goed. Mijn Rigol heeft een stoorbron van ik dacht 70 kHz, die uit z'n eigen voeding komt.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Nee, mijn rigol kan niet op 50 Ohm ingangsimpedantie worden gezet, ik gebruik een BNC splitter en een 50 Ohm terminator (van een oud netwerk / ooit gekregen, geen specs)
Maar als die terminator het niet meer lekker doet op hoge frequenties zou je hooguit meer ruis moeten zien. Of die splitter moet enorm dempen.
Daarom laat ik de hele meet opstelling zien. Inclusief wat er naast de draad op tafel ligt, wat in dit geval niet zo veel is.
nonius
set SCE to AUX.
Lucky luke laat zien hoe hij de meting gedaan heeft, jij en een paar anderen niet.
Het leek me redelijk evident om een T-splitter met 50 ohm termination te gebruiken. Staat ook letterlijk in de topic-titel. Verdere toelichting leek me niet nodig.
V.w.b. bruikbare resultaten: ik vraag me inderdaad ook af wat de waarde van de metingen is. Ik zie sowieso al een duidelijke discrepantie tussen het beeld van de spectrum-analyzer en de scope in FFT-mode.
En inderdaad, dat signaalpiekje zit op 13.56MHz (een ISM-band), heb zojuist eventjes geluisterd met een ontvanger. Dat 13.56MHz-signaal is ook hetgeen er zichtbaar is op mijn scope-scherm. M'n kwartje viel in eerste instantie niet omdat ik het een wat vreemde frequentie vond (zat zelf aan een digitaal signaal, een of andere xtal-oscillator in de laptop o.i.d. te denken). Maar toen Joopv het precieze getal (13.56) noemde viel plots m'n kwartje. Het is in elk geval een verdraaid sterk signaal, zelfs met 10dB verzwakker ingeschakeld.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Scoop staat op volle 300 MHz bandbreedte. Draad is 1M luidsprekersnoer. BNC ingang, 50ohm inline terminator (goed tot 1GHz), bnc naar banaan adapter. Speakersnoer zit met een banaan daarin. In dit deel van de haven ben ik de enige. Er ligt nog een boot met walstroom maar daar zit alleen een acculader van Victron op. Achter mij ligt het boothuis van de brandweer. De motor van die boot wordt elektrisch op temperatuur gehouden, er zit alarm op en de nodige lampen. In mijn boot staat de inverter standby, een victron lader en is mijn led verlichting aan, maar dat wordt gevoed via zelfgebouwde stroombronnen op basis van de LM317. Ook de laptop staat aan en hangt aan de zelfbouw schakelende boost converter. Als ik die uit zet, en de lichten uitzet verandert er niets op de scoop.
Als test ook even beide draden aangesloten. De ene op het centrum van de bnc, de andere op de gnd van de bnc. Dan wordt het signaal grofweg de helft zo laag. Dat is grofweg het commonmode verminderend effect van een dipool.
Soms zijn er ook piekjes die 2 divisies omlaag gaan. Die zijn er soms even en dan weer weg. FFT had geen zin, daar was eigenlijk niets te zien. Die piekjes zijn beter zichtbaar en meer aanwezig als ik de draad horizontaal hang.
ik heb als radioamateur mijn spullen ingepakt en opgeborgen en mijn registratie stop gezet , door de hoeveelheid storing hier in het dorp is die hobby vrijwel niet meer uit te voeren.
hoe lager in de freq des te meer storing . mijn icom 756pro3 heeft een spectrum analyzer , die geregeld over het hele scherm groen is , alleen midden in de nacht als iedereen ligt te slapen en alles uit word gezet , is het nog mogelijk om dx verbindingen te maken , probleem is dat ik zelf ook smorgens vroeg uit bed moet .
Op dit moment zie ik dit op m'n scope. Met 1 meter draad en 50Ω afsluiting:
Als je een FM radio afstemd op 95.7Mhz dan hoor je ... een piraat!!!
Ik was net met wat gevoelige metingen bezig en zag 'rare' oscillaties dacht ik. Niet dus 
PS. Ik kan de antenne v/d piraat zien aangezien hij bijna in mijn achtertuin staat!
Op maandag 29 december 2025 14:00:52 schreef Sine:
Heb je nog een magnetron trafo?Eens kijken wat 2kV 50Hz CW doet op de antenne van zo'n zender
Moet je eerst helemaal omhoog klimmen en een stuk draad mee zeulen. Dat valt nog al op.
Ja, en hoe kruip ik door een paar tuinen heen met een stuk draad met 2kV er op zonder mij zelf te electrocuteren?
Je weet ook niet met hoeveel vermogen de piraat werkt. Een 1kW is geen uitzondering tegenwoordig. Dan krijg je zelf eerder een opdonder van die antenne.
Hier zit ik een paar honderd meter van een legale goede 1 Megawatt totaal af. Ik meet met m'n SA aan m'n 3 meter buitenantenne op 4 mtr hoogte tot een goede +7 Dbm op de Sky radio frequentie. Volgens mij laatst bekende gegevens zitten die met rond de 200 Kw PEP op 101.2 MHz.
Dan staat tussen mijn antenne en die toren dus nog een flat van drie hoog. Zou ik m'n antenne boven de flat laten uitkomen zal de meting ook wel hoger uitvallen.
joopv
Golden Member
Ik denk dat je ERP ipv PEP bedoelt 
Bij PEP (peak effective power) heb je het over AM of SSB zenders.
Op maandag 29 december 2025 13:52:30 schreef Lexy:
Op dit moment zie ik dit op m'n scope. Met 1 meter draad en 50Ω afsluiting:[bijlage]
Als je een FM radio afstemd op 95.7Mhz dan hoor je ... een piraat!!!
Ik was net met wat gevoelige metingen bezig en zag 'rare' oscillaties dacht ik. Niet dus
PS. Ik kan de antenne v/d piraat zien aangezien hij bijna in mijn achtertuin staat!
Is dat toevallig in Twente?