Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

blackdog

Honourable Member

Ha die pros en anderen.

Ik heb even wat gemeten aan de schakeling van pros.
Deze geeft met kortgesloten ingang al veel ruis daar de CA3140
nu niet direct een ruisarme opamp is.

Ik ben even aan de slag gegaan en een 100x trapje gemaakt met een NE5534.
Deze heeft een ongeveer 6x lagere ruis.
Verder heb ik ook wat filters aangebracht zodat kan worden gemeten met een 400Hz Highpass en 22, en 100Khz low pass.

Schema,

www.bramcam.nl/Meet-amp-psu.jpg

Ik heb trouwens 10 verschillende NE5534 geprobeerd en op 1 na werkte ze allemaal al bij 5V totaal aan voedingsspanning.

Gaarne jullie input..

Gegroet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn

Op 18 juli 2011 18:06:14 schreef Bert_mc:
@Pros: Wat was nu de uiteindelijke reden van de rimpel?

Joost mag het weten. Misschien heeft het iets te maken met het feit dat een scoop geaard is, en het "ding" waar je aan meet als antenne fungeert.

[Update]
Als ik rechtstreeks aam m'n labvoeding meet, met de probe 1:1, toont hij een rimpel van 15mV.
Nou heb ik hier nog een ferriet-ringkern liggen met een binnendiameter van 4cm. Als ik de fraad v/d probe daar 5x maal doorheen haal, zakt de rimpel tot 9mV. Nog steeds veel meer dan de werkelijke rimpel, maar toch een duidelijk verschil.

De Fluke8845 meet in ieder geval géén rare dingen, maar daarbij zijn de meetsnoeren galvanisch geïsoleerd v/d aarde.

@blackdog: ja, die CA3140 ruist wel wat, maar het ding doet wat het moet doen...

@leime: wat ik met die seriële poorten doe? Communiceren, natuurlijk. :-)
Met de labvoeding, de frequentiemeter, de pulsgenerator, de sinusgenerator, enz...

[Bericht gewijzigd door pros op 18 juli 2011 19:23:43 (21%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb een nieuwe meter gemaakt voor in de auto, genaamd Brigitte:

http://sites.google.com/site/benadski/electronics-1/bardot-meter-for-car/Bar_Dot_F.JPG

Klik hier voor tekst en uitleg!

EDIT: Toch even in het Nederlands:

De naam is afgeleid van mevrouw Bardot. Dit display gebruikt Bar en Dot tegelijk (PWM), BarDot dus. Geeft een duidelijker beeld dan dot en minder schreeuwend dan bar alleen. Met de potmeter is traploos tussen volledig dot en bar te regelen.

Printoverzichtje:
http://sites.google.com/site/benadski/_/rsrc/1311095131869/electronics-1/bardot-meter-for-car/Bar_Dot_T.JPG

I staat voor input, schakelt tussen voeding meten (sigarenaansteker) en andere input meten.

R staat voor range, schakelt tussen 5,5V en 15V (ongeveer).

Z staat voor zoom, zo kun je het bovenste stukje van de gekozen range bekijken. Ongeveer 4,5V tot 5,8V voor het 5V bereik en 12,3...15,5V voor het 15V bereik. Goed om te kunnen zien hoe stabiel de spanningen zijn.

Net getest in de auto, het werkt heel aardig! :)

[Bericht gewijzigd door Benadski op 19 juli 2011 22:36:29 (25%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces! WORKSHOP!

Kijk! Zo hoort het!
Een deftig project begint met een welgekozen naam. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Haha, geweldige naam ja!

Heb je die bar/dot PWM zelf bedacht, of is dat iets dat ze in de datasheet/apnote beschrijven? Ik vind het wel inventief!

Misschien nog wrijflettertjes ipv handschrift?

[Bericht gewijzigd door Jochem op 20 juli 2011 08:51:01 (14%)

If you want to succeed, double your failure rate.

ik heb een ombouw gedaan van de aansluiting van een 2X15V/1.66A transformator zodat de codering (2V1A of 1V2A of +1V-1V1A of alle 4 draden) in de stekker komt te zitten, goede stekker met snoer erop schroeven en klaar.:)

voor:http://www.uploadarchief.net/files/download/connector%20sec%20win.png

na:http://www.uploadarchief.net/files/download/trafo%20front.png

http://www.uploadarchief.net/files/download/trafo%20side.png

http://www.uploadarchief.net/files/download/connectors%20trafo.png

bedankt! voor de tips.:)

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Op 20 juli 2011 08:50:42 schreef Jochem:
Haha, geweldige naam ja!

Heb je die bar/dot PWM zelf bedacht, of is dat iets dat ze in de datasheet/apnote beschrijven? Ik vind het wel inventief!

Misschien nog wrijflettertjes ipv handschrift?

Ik zat te dubben of ik bar of dot zou gebruiken, toen besefte ik dat ik ze allebei wilde gebruiken. Dus proberen of PWM werkt en ja hoor! Ik heb het dus zelf bedacht, maar het idee is zo simpel, ik zal vast niet de eerste zijn. ;)

Wrijflettertjes zou inderdaad wat mooier zijn, maar die heb ik niet. En een kastje komt er ook nog omheen, dat maakt het ook meteen een stuk netter.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces! WORKSHOP!

Leuk bedacht dan, of je nu de eerste bent of niet :)

In plaats van wrijfletters kun je natuurlijk ook op een transparante sheet wat printen en ervoor zetten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Om de zoveel jaar krijg ik de kriebels te pakken om wat met m'n labvoeding te prossen. Dit jaar is het zoiets geworden:

http://prosje.be/CO/Fotos/Labvoeding82-V2-boven.jpg

Ditmaal geen R2R-ladders, maar echte DAC's. Die zitten op de printjes, die je vertikaal in het centrum ziet staan. Dat maakt het eenvoudig, ze te vervangen moest dat wenselijk zijn.

Helemaal tevreden ben ik niet. De uitgangsspanning is heel netjes, maar wel temperatuur-afhankelijk. Bij een uitgangsspanning van 30V krijg ik een spanningsverschil van bijna 100mV, als de temperatuur 10°C schommelt.

Een eerste poging om dat tegen te gaan, bestond er in de temperatuur constant te houden. Zoiets is eenvoudig, als je enkele komponenten op een blok koper of ALU kunt schroeven, die je dan verwarmt en omgeeft met thermische isolatie. Zoiets, dus.
Met een boel IC's, verspreid over de print, en onvoldoende ruimte voor een deugdelijke isolatie, is het niet zo eenvoudig.

Ik heb even overwogen, een 22-bits ADC in te zetten. Daarmee kan de µC de uitgangsspanning meten, en zonodig aanpassen. Maar zo'n ADC is óók temperatuurgevoelig, zodat het probleem enkel verschoven wordt.

Er is nog een andere mogelijkheid: een tweedimensionaal array, waar de CPU aan de hand van de gewenste uitgangsspanning en de omgevingstemperatuur kan terugvinden met hoeveel bits hij de normale DAC-instelling moet bijstellen. Een array van 126x256 chars volstaat, en daarvoor heeft de AVR (een ATmega644) wel ruimte.
Momenteel loopt er dan ook een scriptje, dat het array met data vult. Ik hoop op koude nachten en warme dagen, zodat het snel volledig is... :-)

De onderkant mag uiteraard niet ontbreken:
http://prosje.be/CO/Fotos/Labvoeding82-V2-onder.jpg

Daar zie je wat soldeereilandjes die onbezet zijn. Hier kan nog een opsteekprintje naar wens geplaatst worden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 20 juli 2011 11:32:57 schreef Benadski:
[...]

Ik zat te dubben of ik bar of dot zou gebruiken, toen besefte ik dat ik ze allebei wilde gebruiken. Dus proberen of PWM werkt en ja hoor! Ik heb het dus zelf bedacht, maar het idee is zo simpel, ik zal vast niet de eerste zijn. ;)

Wrijflettertjes zou inderdaad wat mooier zijn, maar die heb ik niet. En een kastje komt er ook nog omheen, dat maakt het ook meteen een stuk netter.

Misschien kan je, vanuit het zelfde perspectief, wat vergelijkend materiaal van die Mevr Barbot naast je printen plaatsen.
Is je print naamgeving, op je site, toevallig of ook zo "verzonnen"
Willen graag weten waar je je inspiratie vandaan heb.

Het ziet er weer keurig uit Pros.
Hoe krijg je die stukken print, waar je die wanden/tussen-schotten mee maakt, zo mooi op maat?
Als ik printplaten op maat maak, is altijd duidelijk te zien dat de zaag er in is gezet.....

"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein

Hoe krijg je die stukken print, waar je die wanden/tussen-schotten mee maakt, zo mooi op maat?

Ik gebruik daarvoor een kleine tafelcirkelzaag van Proxxon, voorzien van een diamantschijfje (en een flinke stofzuiger).
Daarmee kan je desgewenst een strook printplaat van 1mm breed te voorschijn toveren.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zalig, naar zulk werk kijken.

Photoshop je die foto's hevig? Die prachtige roodkoperen gloed van je foto's doen me altijd een traantje wegpinken.

Ik heb trouwens mijn diamantschijfje per ongeluk vernield, door er een stukje metaal mee te zagen. Dure fout. Ja, dat heeft niks met SYP te maken, maar het maakt de stommiteit wat makkelijker te verteren.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Dat ziet er als vanouds weer pro(s)per uit hoor!

Zeg, zit er nou een LDR midden op dat printje? Voor als 't kastje geopend is of zoiets?

http://www.voordeelverpakking.nl/opendir/GOT/DSC_3124.JPG
Vandaag m'n Triple XM-L T5 dropin ontvangen, goed voor zo'n 2700 lumen. Nu nog batterijen zoeken wat in de 3D mag past.

Weet iemand wat voor voor een stromen alkaline batterijen aan kunnen voor een lange tijd?

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

monocellen kunnen wel wat aan . maar de originele mag heeft een gloeilampje dus zal wel meer stroom trekken als 3 leds...

heb dezelfde maglite , met een zelfbouw led erin en die brand erg lang . er kan ook een dimmer in zelfs nog...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 juli 2011 02:38:05 schreef DeKemp:
goed voor zo'n 2700 lumen.

AHUM? Een normale lamp (60W peertje/11W spaarlamp) is zo'n 600 - 700 lumen...
Zelfs als het een nulletje minder moet zijn vind ik het nog aardig wat trouwens.

Op 20 juli 2011 11:32:57 schreef Benadski:
Wrijflettertjes zou inderdaad wat mooier zijn, maar die heb ik niet. En een kastje komt er ook nog omheen, dat maakt het ook meteen een stuk netter.

Ik heb nog wel een velletje. Vooral heel veel half gebruikte velletjes, maar de getallen zijn vaak nog compleet. Gooi maar een mailtje.

Naamgeving van het project is ook wel humor trouwens :) En klopt het dat dit alles geheel zonder uC werkt?

Op 20 juli 2011 22:49:10 schreef Bert_mc:
Zalig, naar zulk werk kijken.

Die prachtige roodkoperen gloed van je foto's doen me altijd een traantje wegpinken.

Inderdaad erg mooi. Maar die LDR stelt mij ook voor raadselen...

@Noone: Handig :)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Die koperen gloed is het resultaat van de flitslamp. Fotoshop gebruik ik nooit (maar soms wel de Gimp).
En die LDR? Kastje open = verwarming uit. Heeft nu geen doel meer.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Lord Anubis, ik vat het niet helemaal wat je bedoelt, maar de naam Brigitte Bardot is alom bekend dacht ik zo?

Lucky, bedankt voor het aanbod, ik heb een mailtje gestuurd! Enne ja, het geheel werkt zonder microcontroller. Was het eerst van plan geheel met een controller te maken, maar mijn programmer lag niet thuis. Dan maar op een discretere manier! :)

DeKemp, Zijn dat 3 9W LEDs? Dan mag je inderdaad goede batterijen aanschaffen! Anders haal je die 2700 lumen niet. Reken ongeveer 110 lumen per Watt voor de beste LEDs. Er vanuit gaande dat de koeling niet optimaal is zal de lamp met 3x3W ongeveer met 1000lumen beginnen en tot 500 lumen kunnen teruglopen!

[Bericht gewijzigd door Benadski op 21 juli 2011 16:17:32 (12%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces! WORKSHOP!

Niet echt elektronica, maar wel zeer toepasselijk!

- Programmeer jij in asm voor PIC?
- Maakt die pic gebruik van banken?
- Vind jij die opmerking van MPlab 'dit register zit niet in bank0' ook zo 'nuttig'?
- Heb je al eens veel tijd verloren met het zoeken naar zo'n bank fout?!

Ja, da's waarom ik zelf een klein programma heb geschreven dat die check zou moeten doen. Zo werkt het:
http://i.imgur.com/5ygLZl.jpg

Downloaden (& meer info) kan hier: http://phalox.be/flux/viewtopic.php?pid=48#p48

Op 21 juli 2011 09:36:49 schreef Lucky Luke:
[...]
AHUM? Een normale lamp (60W peertje/11W spaarlamp) is zo'n 600 - 700 lumen...
Zelfs als het een nulletje minder moet zijn vind ik het nog aardig wat trouwens.

Je vergist je er in dat ledtechnologie enorm gegroeid is. 2700lumen zou optimaal zijn het is wss eerder 2400 zijn. Het zijn 3x 10watt leds. hij trekt 2.6A bij de batterijen bij een vermoedelijke spanning van 15á16 volt.

Gelukkig heeft de driver 6 standen. Op de laagste stand is er nog genoeg licht en de batterij gaat er een stuk langer op mee.

[Bericht gewijzigd door DeKemp op 21 juli 2011 16:58:53 (12%)

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

dat worden dan 4 cellen liion in serie die het dan een half uur volhouden . heb net de 16650 cellen geprobeerd , maar die gaan er nog geen 2 naast elkaar in de 3d...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zal mijn verwachtingen van Powerled's dan maar bijstellen...

2000+ lumen uit een zaklamp (nouja, riemlamp)... Daar kun je niet meer bij lezen, of je moet een zonnebril opzetten. Waar gebruik je zo iets voor?

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Een professionele print laten maken voor mijn pickit 2 kloon.
Waarom? Omdat het mooi is, er meerdere mensen geïnteresseerd waren en ik er een SK-actie mee organiseer.

Er zit een geschakelde 5V voeding op, ZIF-socket om snel te kunnen programeren, ICSP-aansluiting (db15), een rij male/ female headers om externe verbindingen te maken.

https://lh6.googleusercontent.com/-BTPrmyF9pRM/TiMtyslk7bI/AAAAAAAABvs/K4d7nrvfzBk/PIC_3316.JPG

(groot)

maartenbakker

Special Member

Op 21 juli 2011 19:37:16 schreef Lucky Luke:
Ik zal mijn verwachtingen van Powerled's dan maar bijstellen...

100lm/W is voor een goede LED (dus niet voor de zogenaamde bouwmarktlampen) best haalbaar inderdaad, zoals Benadski ook al zei. Dan is 2400 a 2700lm niet zo vreemd voor 30W aan LED's. In een zaklamp lijkt het me onpractisch wat betreft de levensduur van de batterij.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 22 juli 2011 04:01:55 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten