Hallo Iedereen,

Wij hebben ooit eens een nieuwe keuken gekocht met daarbij een nieuwe koelkast. Deze heeft het heel even gedaan en daarna wou hij plots niet meer koelen. Alleen zijn we zo stom geweest om hem nooit terug te sturen binnen de garantietermijn.

(Ariston model BO 1620 l type KMC01)

Nu ben ik vandaag maar even met hem aan de gang geweest en al eerste maar de thermostaat onderzocht. Deze bleek nog goed te werken.

Dan kon het alleen nog maar de pomp zijn, want meer spul zit er niet in. Alle contacten zijn nog goed en er zijn geen losse draden.

Na wat onderzoek kom ik waarschijnlijk tot de conclusie dat de rotor binnenin de pomp vast zit. Hij bromt namelijk wel, maar koelen doet hij niet. En de pomp wordt gloeiend heet.

Ook heb ik al voorzichtig met een rubberen hamer op de pomp getikt om te kijken of hij dan weer ging, maar tevergeefs....

Heeft iemand nog een idee hoe ik hem weer tot leven zou kunnen wekken of is dit verloren hoop?

Heel erg bedankt,

Groetjes Andy :)

Zit er een ptc in je start geval (Danfoss compressor ??) Zo ja laat hem dan een dag afkoelen en probeer het dan weer.

In de aansluitkap zit ook nog een start-relais ( ziet er uit als een spoel ca 2 cm ) die de start hulpwikkeling even onder spanning zet.
Men moet de start-relais horen aaklikken en weer uit als de spanning door de thermostaat komt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/koelkastschema.jpg
Kijk daar maar eens.

MVG Gerard.;)

Dat heeft deze compressor niet.....
Er zit een mechanische thermostaat in en een PTC net voor de motor.
Maar meer is er niet aanwezig. Of het misschien dan inwendig zit??
Je hoort ook niets aanklikken. Hij begint gewoon meteen te brommen als je hem insteekt.

Groetjes Andy

Dat wordt dus af laten koelen. ;)

nou, het rare is dat de motor nog steeds bromt, ondanks dat hij heel warm is....

Zoals DE OLDE al zegt af laten koelen en dan niet even maar een dag of meer.
En dan eens kijken wat er gebeurd als je er weer spanning op zet.

De koelkast heeft van te voren een of twee stil gestaan.
Toen ik daar dus spanning op zette kreeg ik dat gebrom.
Dus ik weet niet zeker of het na het afkoelen opeens zal werken.
Maar goed, ik zal het eens proberen.

Andy :)

En anders hier een kompleet Schema wat mischien iets kan oplossen.

MVG Gerard.;)

Nooit geweten dat Ariston ook Whirlpool was (zie schema GerardMonique). Maargoed, het enige dat er volgens mij nog kan zijn is dat de PTC stuk is, meestal kan je dat wel zien als je het huisje ervan openmaakt. Vooraf ook even meten.

Nope....
Staat op het doosje 25 ohm. En hij meet 30 ohm.
Ook al nagemeten.

Het kan ook zo zijn dat er koelmiddel verloren is (poreuze lassen o.i.d.). Dan start de motor ook niet omdat het aanloopkoppel te klein is. Bij laten vullen met koelmiddel is dan de remedie.
(maar ja, ALS de motor verbrand/beschadigd is dan helpt dat ook niet)

Een motor niet starten om dat hij te licht draait ????????

Bromt de compressor continu??? dan is het systeem gasloos (r600a)of klep in compressor is lek, maar dan wordh hij meestal handwarm. Slaat de compressor continu aan en uit?? dan is compressor defect en staat vast. Meer mogelijkheden zijn er niet, maar denk wel einde verhaal zo te horen. Laten controleren kan ook, maar dat kost je ook weer voorijkosten....

Maar kan ook even de hoofd-wikkeling spanning geven, en direkt even de hulp-wikkeling aantippen.
Misschien dat die dan wel start, dan de start-relais cq start-PTC vervangen. Zie mijn Schema.

MVG Gerard.;)

Daarstraks heb ik hem nog eens geprobeerd, maar weer zonder succes.
Hij doet niets anders dan brommen.

Zou het misschien kunnen zijn dat de PTC een te hoge waarde heeft en dat hij daardoor niet op wil starten?
Misschien dat die 30 ohm bij kamertemperatuur net te veel is....

Net even een PTC met een lage waarde erin geduwt, maar dat heeft ook geen zin. Waarschijnlijk zit die motor gewoon muurvast.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

een keer met de schoen ertegen schoppen of even het hele ding van 5cm naar benendan laten vallen kan het vastzitten soms opheffen maar over het algemeen kun je beter alvast je voorbereiden op de cyclus nieuwe kopen , bezorgen , oude meenemen en weer jaren van dit probleem af zijn.

Neh, alles al geprobeerd.
Heb er zo hard met een rubberen hamer tegenaan geslagen dat hij zich 20 cm verplaatste, maar dat werkte niet.
(zonder deuken te slaan overgens... :) )

Als de koelkast nauwelijks gebruikt is en ziet er ook als nieuw uit dan kan men het met de leverancier toch iets regelen.
Want normaliter gaat een koelkast 10 á 15 jaar mee, en dan gaat wel de binnenverlichting wel eens stuk.
Hetzelfde als wasautomaten die behoren ook op zijn minst 5 jaar mee gaan.
Dus is het te proberen waard om dus terug te gaan.
We vernemem wel wat ze zeggen.

MVG Gerard.;)

Yes, hij dut ut weer... :)
Wou het nog een laatste keer proberen en heb hem een cm of tien naar beneden laten vallen.
En toen kwam er weer beter geluid uit de pomp dan dat gebrom en nu wordt hij ook weer koud.
Ben benieuwd voor hoe lang.. :)

Heel erg bedankt voor jullie bijdrage,

Groetjes Andy :)

klinkt wel logisch , daar de zuiger rechtop staat . aan de zijkant meppen doet niks terwijl laten vallen de zuiger iig de goede richting opgooit . je kunt geluk hebben dat hij blijft werken , maar let vooral op of de compressor met opwarmen niet meer herrie gaat maken !

Men had toch in het allerbegin de koelkast na transport, op zijn kant gehad, en gelijk aangezet.
Want dat is soms niet zo goed voor de pomp en het systeem.
Hopelijk dat die nu wel goed blijft doen.
En men is weer een ervaring rijker plus Schema.
Succes er mee.

MVG Gerard.;)

Hmmm, helaas...
We zijn weer terug bij af. Net even de koelkast uitgetrokken en opnieuw erin geduwd en toen weer het zelfde probleem.
Schiet niet op natuurlijk.
Na ja, morgen vliegt hij de deur uit en dan zoeken we wel een nieuwe.