Magnetron gedeelte van combi-oven Bosch hme 84 werkt niet

Ben wat dom bezig geweest. Mijn vrouw wou de ovendeur open hebben bij de instelling van de hete oven. Niet bij nagedacht dat dit levensgevaarlijk kon bij de magnetron. Maar afijn, ik dacht slim te zijn door een ijzeren plaatje in 1 van de deurpinnen (dat zijn er 2) te schuiven.

Daarna deed de magnetron niets meer, ook het licht brandt niet.

Nu las ik ergens dat het mischien de 10 amp zekering kon zijn die dan kapot is. Maar ik ben nogal een leek hier en nadat ik hem open heb gemaakt zie ik nergens waar die zekering zit.

Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van dat het inderdaad de zekering kapot is, of moet ik aan een ingrijpende reparatie denken.

Snicky

Zoals je zelf schrijft ben je leek op dit gebied !
Ik kan je dan ook maar een advies geven en blijf er vanaf want als je niet weet wat je doet zijn magnetrons levens gevaarlijke apparaten.

M.v.g. Frits.

dat krijg je ook als er 1 van de klauwen afbreekt bij een magnetron .

als je het ding open haalt , zit er achterop de knoppen aan de voorkant een printplaat . hier zit vaak een glaszekering van 1,2 of 1,6 amp die eruit ligt . deze vervangen en geen dingen in die sloten meer steken en hij werkt weer.

blijf wel van de trafo af die onderin zit , die voert gevaarlijke spanning ! pas met de kap erop weer gebruiken .

Testman, bedankt voor deze nuttige info. Hier heb ik wat aan.
Alleen als de bovenkap er af heb zie ik de onderdelen als op de fotos, waarbij links nog gemonteerd is en de rechter los gemaakt is van de frame.

Moet je zo'n unit dan geheel vervangen?

http://www.uploadarchief.net/files/download/linkerkant%20waar%20de%20klauw%20invalt.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/rechterkant%20waar%20de%20klauw%20invalt.jpg

, nee achter de toetsen van de magnetron zit een printplaat en daar zit de zekering op . deze schakelunits zijn wrs niet stuk.

Ik heb aan de achterkant van de printplaat (dus van binnenuit) gekeken maar zie nergens een glazen zekering. Of ik ben mischien verkeerd bezig. Moet je mischien de front er afschroeven zodat je de printplaat van voren kunt zien en dat daar dan die zekering zit? Loop je overigens dan niet het risico dat de toetsen er uit vallen? (zoals bij toetsenborden van laptops)

Edit:
Ik heb nog eens gekeken en zag in 2 houders de zekeringen, maar hoe kom je erbij: ze n.l. zitten aan de binnenkant, moet je het front los schroeven met de moeren aan de zijkant?

[Bericht gewijzigd door snicky op (21%)]

meestal kan het hele toetsfront eraf met 1 schroef boven achter , en dan 1cm omhoog schuiven.

Testman, het is geweldig wat je voor me gedaan hebt. Zelf was ik er nooit uitgekomen maar dank zij jou heb ik zekering er uit kunnen krijgen en deze was helemaal zwart geblakerd. Dus dit moet de boosdoener zijn. Omdat ik geen zekeringen in huis heb en ook de amp niet goed kon lezen, ga ik deze week even naar een elektro winkel om een nieuwe te halen.

Mijn dank is groot, ;-)

gr. Hans

Ik hoop dat hij het weer doet met een nieuwe zekering. Meestal beveiligen je aansluitsnoer en is de elektronica defect.

Maar 1 x proberen kan altijd, is er verder niets zwart of aangetast ?

Ik hoop dat de electronica niet defect is, maar dat zal ik dan wel zien als de nieuwe zekering er in zit. Die kost niet het meeste. Als ie daarna het nog niet doet dan moet ik inderdaad vrezen dat de electronica een dreun heeft gehad.
Ik denk dat ik dan dit apparaat wel kan afschrijven. Maar stel dat het alleen de zekering kapot, dan heb ik toch voorkomen dat ik anders een Bosch monteur had laten moeten komen met Euro 50 voorrijkosten, en daarna een uurtarief van Euro 150,--. Daar bovenop komt dan natuurlijk de onderdelen, en als je gelijk hebt en de electronica is stuk dan loopt het volgens mij aardig in de papieren. En het is een apparaat van 12 jaar oud, dus dan denk ik dat ik met de raadgevingen van Postman op dit moment het beste uit ben.

Maar ik ben wel blij dat je ook even gereageerd hebt zodat ik nog niet te vroeg moet juichen. Overigens zag ik niet meer zwarte verkoolde onderdelen in de magnetron.

als je geluk hebt , zit er nog een reserve zekering in een lampdimmer in je huis . dan kun je het even testen , die zijn 1,6amp wat vaak de juiste waarde is...

[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]

Op de kapotte zekering uit de magnetron staat T1.25A 250 Volt.
Ik heb nog wel een 1.6 A liggen maar vraag me af of dat wel kan.
T.25A is volgens mij een lager ampere maar ik ben dus een leek op dit gebied.

Testman, je bent geweldig. Heb vandaag toch maar eerst een T 1.25 A 250V glaszekering gehaald. Deze in de houder geplaatst en zag gelijk met het insteken van het stopcontact dat de klok weer oplichtte. Daarna de magnetron getest met een kop water en dit was ook weer ok.

Je hebt me erg geholpen Testman met jou tips een aanwijzigingen en wil je daar voor heel erg bedanken. ;) ;)

en je hebt de magnetron zelf gemaakt , voor een euro klaar en geeft toch een goed gevoel.

sucsses ermee :)