donnovan
Embedded Systems
Hallo all,
ik had een vraagje misschien gek vraagje?? Maar is het mogelijk om een sensor (specifiek RSF04 sensor) rechstreeks uit te lezen via seriele poort? hier een linkje http://www.robot-electronics.co.uk/htm/srf04tech.htm.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat lijkt me nogal lastig, aangezien je de breedte van de puls moet meten om de afstand te bepalen. Afhankelijk van het besturingssysteem en de manier van programmeren kan dat een acceptabel resultaat geven, of niet.
Met een application onder Windows heb je een standaard timeslice van 10ms (meen ik me te herinneren). Tenzij je kernel level drivers gaat gebruiken, of een interrupt kunt vangen, is de resolutie dus uitermate beroerd.
Met een real-time operating system kan het misschien wel werken, maar ook dan blijft het resultaat waarschijnlijk matig.
plano
Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/
Hallo Donnovan,
Dat is erg lastig. Je zou een PIC controller kunnnen nemen, stukje software programmeren en deze laten communiceren (RS232 of USB) met een PC. De software moet real-time werken om exacte de afstand te kunnen berekenen.
Suc6
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een PIC is natuurlijk een mogelijkheid, maar er zijn nog vele andere bruikbare microcontrollers, bijvoorbeeld de AVR serie (die ook in Arduinos gebruikt wordt), de MSP430 serie van TI, of iets van NXP, ST, Freescale, Renesas, etc.
Het kan ook wel zonder microcontroller, bijvoorbeeld door het ding aan een geluidskaart te hangen en de samples te analyseren, of aan een parallelle poort met de driver die Mach3 en andere CNC programma's gebruiken.
Het ligt ook aan je eisen; wil je alleen de aanwezigheid of afwezigheid van een obstakel detecteren, of nauwkeurig een afstand bepalen? Welke eisen heb je aan de resolutie en nauwkeurigheid?
donnovan
Embedded Systems
ik wil gewoon de afstand bepalen, ik heb het al werkende met mijn adruino bordje heel simple te doen. alleen benieuwd als het ook zou kunnen via serial port.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (70%)]
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Op 22 juli 2011 23:28:14 schreef SparkyGSX:
Dat lijkt me nogal lastig, aangezien je de breedte van de puls moet meten om de afstand te bepalen. Afhankelijk van het besturingssysteem en de manier van programmeren kan dat een acceptabel resultaat geven, of niet.Met een application onder Windows heb je een standaard timeslice van 10ms (meen ik me te herinneren). Tenzij je kernel level drivers gaat gebruiken, of een interrupt kunt vangen, is de resolutie dus uitermate beroerd.
Met een real-time operating system kan het misschien wel werken, maar ook dan blijft het resultaat waarschijnlijk matig.
Je kunt vrij gemakkelijk tijdsmetingen doen in de microseconden in windows met de commando's 'QueryPerformanceFrequency' en 'QueryPerformanceCounter' staat standaard in windows.h
Op de volgende link staat meer informatie
http://www.geisswerks.com/ryan/FAQS/timing.html
Belangrijkste is hoe snel het operating systeem reageert op een signaal van buitenaf. Daar heb ik niet zoveel verstand van.
Gebruik je trouwens wel windows ?
donnovan
Embedded Systems
ik gebruik windows. ik moet ook nog zeggen ik programmeer in c#
[Bericht gewijzigd door donnovan op (54%)]
SparkyGSX
@Shizzle dizzle: uiteraard kun je daarmee redelijk nauwkeurige metingen doen, dat is niet zozeer het probleem. Het probleem is dat het 10ms kan duren voordat je weer processortijd krijgt, en dus voordat je kunt zien dat het signaal veranderd is.
donnovan
Embedded Systems
Op 24 juli 2011 23:47:40 schreef SparkyGSX:
@Shizzle dizzle: uiteraard kun je daarmee redelijk nauwkeurige metingen doen, dat is niet zozeer het probleem. Het probleem is dat het 10ms kan duren voordat je weer processortijd krijgt, en dus voordat je kunt zien dat het signaal veranderd is.
10ms is acceptable
:), nu de vraag..., welke draadjes van de serial cable gebruik ik om op de sensor aan te sluiten?
ik dacht aan de RXD, de Ground en de TXD 
donnovan
Embedded Systems
Op 24 juli 2011 23:47:40 schreef SparkyGSX:
10ms is acceptable
:), nu de vraag..., welke draadjes van de serial cable gebruik ik om op de sensor aan te sluiten?
ik dacht aan de RXD, de Ground en de TXD:(
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
donnovan
Embedded Systems
MAX232 gebruiken.
zou ik ook apart de ic moeten voeden of gebeurt dat via de seriele poort? stomme vraag misschien? maar ik heb niet echt weet van electronica.
Roland van Leusden