Windows 8 werkt prima, vind ik. En alles wat op Windows 7 werkt draait ook gewoon op Windows 8.

Hallo,
Ik zit met hetzelfde probleem Ultimate 5.72 versie, nu Windows XP niet meer up-to-date wordt gehouden, moet ik ook naar Win7 versie. Nu op mijn laptop met Win7 zit geen printerpoort waar de dongle in kan. Is daar een truuk voor?
Wil graag weten of het werkt voordat Windows XP van de PC vervang voor Win7.
Moet Win7 opnieuw geinstalleerd worden als deze in de 32 bits mode moet werken?
Graag jullie ervaring daarmee.
Alvast bedankt.

Henk

Windows 32 en 64 bits zijn verschillende versies.
Je moet alleen de juiste driver voor de Aladdin (nu Sentinel/Safenet) HASP4 of NETHASP downloaden.
Een printerpoort zul je er wel op moeten zetten. (Meeste moederboarden hebben een pinheader om een connector op aan te sluiten)

Op een laptop kan het natuurlijk lastig worden om een printerpoort te installeren. @hieronder: ja, dat is waar. Dat heeft (itt een USB-oplossing) ook een goede kans van slagen icm zo'n dongle.

Als je netjes een licentie hebt, lijkt me dit wel één van de momenten dat het moreel (en misschien zelfs wettelijk) toegestaan is om een 'omweg' te bewandelen die het softwaregebruik zonder dongle mogelijk maakt.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (32%)]

Als er een PC Expresscard slot in zit, kun je daarin een parallelpoort steken. (of een docking station gebruiken)

Werkt zo'n parallelepoort naar USB converter misschien?

Op 24 november 2013 21:13:09 schreef Jochem:
Als je netjes een licentie hebt, lijkt me dit wel één van de momenten dat het moreel (en misschien zelfs wettelijk) toegestaan is om een 'omweg' te bewandelen die het softwaregebruik zonder dongle mogelijk maakt.

Artikel 29a auteurswet verbied het doorbreken van enige bescherming. Geen uitzonderingen.

Nu is het overtreden van 29a een onrechtmatige daad, dus de auteursrechthebbende kan niet veel meer dan schadevergoeding eisen. En als je wel een licentie hebt, is die schade wellicht lastig hard te maken.

Over de morele kanten van dongle's zal ik niet beginnen :-)

[Bericht gewijzigd door blurp op (44%)]

Indien mogelijk: altijd kiezen voor Open Source Software.

Op 24 november 2013 21:40:04 schreef Arco:
Als er een PC Expresscard slot in zit, kun je daarin een parallelpoort steken.

Er zit een poort op waar een SD card in kan, maar ben niet in bezit van een module hiervoor.

2e probleem, de laptop draait op Win7 64 bits en zoals ik hier boven al lees, dan werkt het niet op deze versie van Win7 64 bits.

Op 25 november 2013 13:25:31 schreef Boudie:
Indien mogelijk: altijd kiezen voor Open Source Software.

Dan kun je de schema's en layout van Ultimate niet meer inzien of aanpassen.
Dit al geprobeerd in wat andere teken programma's die gratis op internet staan, wartaal of foutmelding.

Henk

Op 25 november 2013 18:44:27 schreef hbh:
Dan kun je de schema's en layout van Ultimate niet meer inzien of aanpassen.
Dit al geprobeerd in wat andere teken programma's die gratis op internet staan, wartaal of foutmelding.

Hoe lang denkt jij (of TS) ultimate nog in de lucht te kunnen houden?
En als je over 3 jaar alsnog over moet, heb je dan minder oude schema's en layouts?

Natuurlijk weet je ook niet of je open sores layout programma over 3 jaar nog wel ge-update wordt, maar er zit iig geen dongel bij, dus je kunt het geheel virtualiseren en blijven gebruiken zolang virtualisatie blijft bestaan.

Wij hebben ook honderden oudere ultiboard schema's waarvoor we 5.72 gebruiken.
Ik heb weinig zin om al die boel om te zetten naar een ander programma. Het heeft ook weinig toegevoegde waarde. (gewoon een oude XP pc ervoor bewaren)

TS is al lang overgestapt op designspark...

dit topic is dik 2 jaar oud!!!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]

Klopt, maar het bericht van hbh was recent.

Open sores gebruiken is juist voor dit soort pakketten vaak vragen om ellende, zeker als je het professioneel moet gebruiken. Support is doorgaans 0,0 en wat betreft lifetime is er weinig garantie.

Wel kun je beter van een oude Ultiboard gaan afstappen. Voor je oude designs zet je een werkende VMware image op, en die laat je verder mooi met rust. Of, als je echt niet zonder kan, maak je daar ook je nieuwe designs in.

ik doelde meer op bericht van blurp idd.

@HmH: Sorry, had niet gezien dat jij al overgestapt was naar iets anders

@Jochem: Probleem met vmware (en consorten) is dat dongle;s en dergelijk niet altijd goed werken in gevirtualiseerde omgeveingen. Ook moet er support zijn op het bare-metal voor de dongle (printerpoort, wat is dat?)

Bij open source (en closed source met een licentie-code-file!) heb je het voordeel dat er geen dongle is, dus dat die hardware afhankelijkheid ontbreekt.

Uiteraard, als je professionele support wil dan moet je betalen. Maar als je echt serieuze support wil, dan moet je elk jaar betalen, en dan krijg je ook regelmatig sw-updates. En dan speelt het hele probleem niet.

Op 26 november 2013 08:43:25 schreef blurp:

Uiteraard, als je professionele support wil dan moet je betalen. Maar als je echt serieuze support wil, dan moet je elk jaar betalen, en dan krijg je ook regelmatig sw-updates. En dan speelt het hele probleem niet.

Dit is voor een bedrijf die dagelijks met dit soort programma's werkt ook geen probleem, maar meer voor de hobby wordt het dan een prijzige bedoening.
En als je al jaren met dit programma werk, dan stap je ook niet snel over op een compleet ander programma.

Henk

Designspark is trouwens GRatis, krijg je ook profi support op en updates...

had laatste een probleem, even RS bellen en opgelost Zelfs via hun chat krijg je support... GRATIS!!

Designspark is gratis zolang het RS voldoende business oplevert. Daar ga ik mijn bedrijf niet afhankelijk van maken.

Als je denkt dat RS en Allied hier enig nobel motief mee hebben, dan weet ik nog wel een paar interessante nigeriaanse business-dealtjes voor je.

Uiteraard kan het voor de hobby een prima oplossing zijn, en zakelijk op korte termijn ook.

nu al ruim 2 jaar en ik gebruik het dus ook profi... (weliswaar een hobby bedrijf)

maar de enige optie verder is altium en die is ff buiten mijn hobby bedrijf budget...

bovendien zit hun verdienmodel in de koppeling database met bestellingen bij RS, maar die keuze heb je natuurlijk altijd nog zelf....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (29%)]

Ik heb Designspark ook een tijdje uitgetest, maar vindt het niet erg prettig werken. In eerdere versies ontbraken ook bussen in schema's, dus was toen niet erg bruikbaar.
Meeste printen maak ik nog met Ultiboard 4.72/5.72 op een dedicated PC. Het werkt snel en intuitief. En kan alles wat het moet kunnen. (en sneller als meeste nieuwere programma's)
(Dingen als simulatie en 3D plaatjes van componentenopstellingen heb ik toch niet nodig...)
Als ik een ander pakket aanschaf, moet dat wel meerwaarde hebben, anders heeft het weinig zin.

tja, ik had dus geen optie en geen dedicated PC, maar nieuweere versie heft wel bussen en werkt AARDIG

Ik zit eigenlijk met hetzelfde dilemma. Ik gebruik al jaren de V5.72 met dongle op een XP PC. Ik ben nu bezig die te upgraden naar een W7 X64 versie. Ik had zelf het idee om met VMware player een geschikt OS te installeren en daar UB5.72 op te draaien. Als er interesse is wil ik jullie wel op de hoogte houden van de vorderingen.

Het lijkt me beter om de 32 bits versie te nemen (wat ik ook heb gedaan), zeker als je wat oudere programma's aan de praat moet krijgen.
De 64 bit versie heeft eigenlijk alleen nut voor grafisch werk/gaming/encryptie, en voor geheugen hongerige programma's.
De voordelen wegen (althans voor mijn werk-pc) niet op tegen de nadelen...

Ik ben het in die zin zeker met je eens dat een W7_X86 versie het zeker gemakkelijker zou maken, maar met een GPU met 1GB ram houd je natuurlijk niet zo veel RAM meer over. Een paar tabs Chrome (default Tweakers, GOT Bookmarks en CircuitsOnline) en je zit zo vol. Vandaar de wens om dit onder 64bits OS te proberen.

De 3GB RAM die een 32bits versie van Windows aan kan sturen is daar bovenop totaal niet meer van deze tijd waar 4GB standaard is, en je steeds vaker 8, 16, en zelfs 32GB RAM ziet.