Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Geheel eens met Tommyboy.
Mij lijkt, als je persé Ultiboard 5.72 wilt blijven gebruiken, een VM met een geschikt 32-bit OS de way-to-go.
Op 2 februari 2014 17:01:52 schreef jeronimo2003:
Ik ben het in die zin zeker met je eens dat een W7_X86 versie het zeker gemakkelijker zou maken, maar met een GPU met 1GB ram houd je natuurlijk niet zo veel RAM meer over. Een paar tabs Chrome (default Tweakers, GOT Bookmarks en CircuitsOnline) en je zit zo vol. Vandaar de wens om dit onder 64bits OS te proberen.
Heb je al gedacht aan de Windows Virtual PC van W7 zelf?
Ik gebruik hiervan de Windows XP Mode om Visual Studio 6 een beetje goed aan de praat te houden. Ideaal, net een laptop met zijn hibernate functie...
Ik heb eindelijk gister na gepruts 5.71 werkend, onder WIN98SE.
Onder XP werd de Dongle (parallel,NetHasp) niet herkend, wat ik ook probeerde.
Met W98SE, kreeg ik het werkend na 2e installatie.
De PC (Shuttle) is van begin 2003, zit een aparte Graf.kaart in die goed werkt onder 98SE.
Naast de W98SE, op een 2e partitie XP.
Jammer misschien dat ik geen 5.72 heb.
Vaag weet ik nog wel dat 5.71 net iets prettiger werken was, dan latere versies.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb hier ook versie 5.71. Werkt uitstekend onder alle windows versies t/m windows7 32 bits.
Je moet natuuurlijk wel de goede Hasp drivers installeren.
Versie 5.71/5.72 is trouwens dezelfde. Op de 5.72 cd staat UltiBoard 5.71 en UltiCap 5.72...
Een wat late reactie van mij, met als reden;
Ik had m'n 2e hands plotter binnengekregen, deze had nl. een slingering in de y-as,
de penhouder tekende geen rechte lijnen maar was licht gebogen, in ritme van de omtrek van de geleiderol.
Wat bleek de geleiderol was belicht beschadigd, ik kon het van de lager verwijderen, ...
uiteindelijk heb ik deze maar in kokend water gelegd in de hoop dat die weer recht werd, en dat gebeurde, eindelijk!
Plot nu een rechte lijn.
Blijkbaar ben ik als enige met 5.71 Ulticap & Ultiboard.
De CD is van nov'99 persing en is in dec'99 uitgegeven.
Met 'n NetHasp Dongle (LPT), wat goed werkt met Win98SE,
en niet werkend te krijgen is met XP.
Al 3 Sentinel drivers geprobeerd en niet werkend te krijgen.
Met google zoektocht kon ik een oude Alladin driver vinden maar bood ook geen soelaas.
Ik denk dat ik wat mis, of fout doe.
Wat zijn de juiste stappen cq. volgorde?
Ik gebruik af en toe nog Ultiboard 5.72 voor oude layouts te kunnen bekijken.
Heb wel een dongle maar gebruik toch de "patch" om hem zonder dongle te kunnen gebruiken, dan draait hij prima onder windows 7 64 bits.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Juiste volgorde is eerst de laatste Safenet (voorheen sentinel/aladdin) drivers installeren, en daarna de 4.95 hasp drivers. Dan werkt alles goed. (Op een legacy LPT port)
WouterJ1993
Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Vorig schooljaar ben ik elektrotechniek gaan doen bij Inholland. Daar moeten we ook werken in Ultiboard/cap 5.71. Was aan het begin een middagje of 2 rommelen om het aan de praat te krijgen, maar sindsdien werkt het feilloos @ W7 64-bit. De reden dat we met die versie gingen werken was dat het de laatste was die je zonder license-geklooi kon overzetten op een andere PC. Voorwaarde was geloof ik wel dat je een bepaald .DLL bestand aan de Windows map van je PC toe moest voegen, anders deden bepaalde functies (waaronder exporteren van Netlist e.d.) het niet.
[Bericht gewijzigd door WouterJ1993 op (41%)]
@Arco.
Ik kon niet de Hasp drivers 4.95 vinden, wel de 4.116.5.70 drivers.
Als eerste de Safenet Driver, en toen de 4.116- drivers geladen.
Nu werk het gelukkig met XP.
Het is dus 'n weetje.
[Bericht gewijzigd door hefid op (15%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Voor die meer info zal je hem moeten mailen. Dat type "patches" mogen we het niet over hebben op CO.
Misschien, zie ook hier,
http://www.circuitsonline.net/forum/view/26406
Maar weet je, Dongle stuk, geen support, geen....
Op 6 februari 2014 17:51:37 schreef WouterJ1993:
Vorig schooljaar ben ik elektrotechniek gaan doen bij Inholland. Daar moeten we ook werken in Ultiboard/cap 5.71. [...]
PARDON?????? Dat pakket is uit 1999 ofzo.... Toen werd het EWB en de volgende versie heete ultiboard 2001 (feitelijk V6)
toen werd het NI en Ultiboard 7. nu zitten we aan V10.
de GROTE problemen met nieuwere versies vindt ik:
.1 de koppeling met multisim, je moet nu heel veel parameters invoeren om 1 component aan te maken, terwijl je dat als PCB ontwerper vaak niet wilt. Uberhaupt zie ik niet direct wat een simulatiepakket met een CAD pakket van doen heeft. Ze hadden gewoon ulitcap moeten behouden en evt multisim als OPTIE toevoegen.
.2 de Routering engine in ultiboard 5 was gewoon bijna perfect. Toen EWB het overnam moest er zonodig een nieuwe routering engine komen. Je kunt nu geen baantje opschuiven ZONDER dat het fout gaat in UB. Bij de oude Engine kon je redelijk goed schuiven en ging het vrijwel altijd goed.
WouterJ1993
Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Op 7 februari 2014 08:26:46 schreef High met Henk:
[...]PARDON?????? Dat pakket is uit 1999 ofzo.... Toen werd het EWB en de volgende versie heete ultiboard 2001 (feitelijk V6)
toen werd het NI en Ultiboard 7. nu zitten we aan V10.
Geloof het of niet, maar 't is echt zo. Nu scheelt het wel dat we in het tweede jaar min of meer zelf mogen kiezen welk pakket we gebruiken. Maar we moesten sowieso het eerste jaar in ultiboard/cap 5.71 werken omdat veel bedrijven daar ook in werken (ultiboard/cap dan, niet per-se die oude versie)
.
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Op 7 februari 2014 08:26:46 schreef High met Henk:
de GROTE problemen met nieuwere versies vindt ik:
.1 de koppeling met multisim, ....
.2 de Routering engine in ultiboard 5 was gewoon bijna perfect. Toen EWB het overnam moest er zonodig een nieuwe routering engine komen. Je kunt nu geen baantje opschuiven ZONDER dat het fout gaat in UB. ...
Sorry hoor maar dit vind ik zwaar overtrokken.
1:
Niemand verplicht je om met multisim te werken. De netlists van de oude ulticap kun je nog prima inladen in ultiboard.
Ik ben het wel met je eens dat ze beter ulticap ook hadden kunnen behouden.
2:
Ik heb menig print getekend met ultiboard, onder andere met versie 2002 en sporadisch met versie 10.0.
Sporen verschuiven gaat best goed, je moet ze alleen niet van de ene kant van de print naar de andere kant willen verschuiven.
Als je een rij sporen naast elkaar hebt liggen en je verschuift ze dan worden ze eerst tegen elkaar gedrukt en vervolgens verschuift alles mee. Heel soms gaat het inderdaad fout maar zo erg als jij het impliceert is het in mijn ogen zeker niet.
ulticap zit er dus vanaf 1999 niet meer in...
Maar ik zou zelf dus overstappen op designspark of eagle. Beide gratis.
Als school in rotterdam gebruikenwij wel UB, maar dan een modernere versie, maar hier worden geen PCB's getekend eigenlijk, maar wel gesimuleerd.
ik ken GEEN bedrijven die nog met UB werken eigenlijk. Iedereen gebruikt altium designer of cadstar als ja beetje profi werkt (zal nog wel meer zijn, maar ben er al even uit)
en kleinere bedrijven gebruiken verschillende zaken.
@diode:
Ulticap wordt niet meer meegleverd in de nieuwere versies, je kunt het idd wel gebruiken, maar moet je de oude versie dus ook nog hebben
en dat schuiven: Leg er eens een via tussen ik kon geen hele zwik baantjes naast elkaar verschuiven zonder dat het fout ging.... Ik vond het echt nergens op lijken. moest baantje voor baantje gaan schuiven. Was zeker een dag langer bezig met kleine wijzigingen om alles te laten passen... ik heb het dus over verschuivingen van nog geen millimeter om een via in te passen....
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Met via's in passen heb ik weinig problemen. Sporen wat aan de kant slepen, via er tussen en de boel weer naar elkaar toe slepen.
Sporen over via's heen slepen gaat inderdaad niet zonder een hele rits foutmeldingen.
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Onderstaand mijn resultaat om Ulticap 5.72 en Ultiboard 5.71 aan de praat te krijgen onder Windows7/X64.
Benodigd:
VMware player (free for personal use)
Een PCI parallel poort insteekkaart (mijn nieuwe mobo heeft die niet meer)
Mijn oude parallel poort dongle.
Mijn oude Windows XP.
Hasp 5.22 drivers.
http://imageshack.com/a/img26/6366/hasp.png
Resultaat:
http://imageshack.com/a/img829/7168/b5ci.jpg
Windows was op dat moment bezig met het installeren van een aantal updates, vandaar dat de load zo hoog was.
Arco
Special Member
jeronimo2003
Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Na alle berichten heb hier heb ik geen poging gedaan op UB direct onder Win7/X64 te draaien.
Voor mij was dit de snelste weg naar een oplossing.
[Bericht gewijzigd door jeronimo2003 op (22%)]
Hallo,
Dit is wel een heel erg oud draadje wat gaat over heel oud software.
Ik weet niet of er nog van die oude hobby freaks zijn die nog met
Ultiboard en Ulticap werken.
Maar ik had het hier draaiend onder Windows 7 32bits.
Na veel treuzelen er toch maar op gewaagt om de PC te updaten naar windows 10.
Na de update, inderdaad werkte ulticap en ultiboard niet meer.
Na installatie van de laatste Sentinel drivers en de Hasp4 drivers
opnieuw te hebben geïnstalleerd werkt het weer.
Dus voor de oude freaks onder ons. Gebruik de voordelen van
Windows 10 en toch gebruik maken van het oer oude programma uit 1999.
Nog even een paar tips.
Hasp4 drivers installeren met de command line programma in administrator mode.
Uticap en Ultiboard draaien zonder compatibel modus.
Veel succes.
Op 17 februari 2017 00:00:40 schreef GWHM:
Na installatie van de laatste Sentinel drivers en de Hasp4 drivers
opnieuw te hebben geïnstalleerd werkt het weer.Nog even een paar tips.
Hasp4 drivers installeren met de command line programma in administrator mode.
Uticap en Ultiboard draaien zonder compatibel modus.Veel succes.
Ben nog steeds gebruiker van Ulticap en Ultiboard en draaid het nog op een oude pc met win xp.
@GWHM welke bestanden moeten er aangepast en gedownload worden.
Wat bedoeld u met de tips drivers installeren met de command line programma?
Henk
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ultiboard 5.71 was voor toen best goed. Maar nu is de wereld echt wel veranderd. Ik kreeg het toen best goed gerund. En inderdaad zijn er veel hacks om zonder dongle te werken. Maar ik had een officiële versie.
Ik werk ook nu wel eens met Ultiboard 13. Maar echt gelukkig maakt me dat ook niet. Het is zo'n gedoe met libraries en componenten aanmaken. Ben je in je schema bezig, moet je eigenlijk al je footprint aanmaken. De simulatie is wel grappig maar toch niet bruikbaar met de componenten die jij wil gebruiken. Standaard zit er helemaal niks aan footprints in. Ja, een 1206 en een dip. Pak een beetje QFN en het zit er niet in.
Maar goed, een tijd terug moest ik Eagle inleren. Dat werkt best wel goed met de libaries. Maar de PCB-layout suckt gigantisch. Je kunt zomaar sporen over elkaar tekenen. Real-time design rule check? Nooit van gehoord. Controlled impedance? Wasda. Afstanden aanhouden? Zelf uitzoeken. Footprint aanmaken? Bij Ultiboard zeg ik "20 pinnen in X" en ze staan er op de juiste positie en afstand en nummering. Bij Eagle kun je pinnetje voor pinnetje aanmaken. Ooit van een BGA720 gehoord? Aaaargh. Wel is de copper area generatie best snel, Ultiboard suckt daar dan weer.
De industriestandaard is nu wel duidelijk Altium aan het worden. Nadeel daar is dat het duur is, maar Ultiboard en Eagle zijn nu ook veel te duur aan het worden. Iemand ervaring met Altium in vergelijking met deze?
Op 5 maart 2017 23:41:05 schreef Hoeben:
De industriestandaard is nu wel duidelijk Altium aan het worden. Nadeel daar is dat het duur is, maar Ultiboard en Eagle zijn nu ook veel te duur aan het worden. Iemand ervaring met Altium in vergelijking met deze?
Ik herinner me wel een topic van een oud-user van hier (free_electron) die een jaar (of 2) geleden op een engels forum mensen zocht die niet alleen goede printen konden ontwerpen, maar strikte voorwaarde was dat ze om konden gaan met Altium.
Tegen zeer riante arbeidsvoorwaarden (je kon als ik het me goed herinner per direct verhuizen naar silicon-valley)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP
mét CE
Maar goed, een tijd terug moest ik Eagle inleren. Dat werkt best wel goed met de libaries. Maar de PCB-layout suckt gigantisch. Je kunt zomaar sporen over elkaar tekenen.
Ja, en? Dat doe je toch zelf?
Real-time design rule check? Nooit van gehoord.
Dat hoeft ook niet als je het al niet verkeerd zou kunnen tekenen
Maar ik snap wat je bedoelt. Aan de andere kant... Zou je nou echt een 16 layer 'high-speed' board met Eagle willen maken?
Controlled impedance? Wasda. Afstanden aanhouden? Zelf uitzoeken. Footprint aanmaken? Bij Ultiboard zeg ik "20 pinnen in X" en ze staan er op de juiste positie en afstand en nummering. Bij Eagle kun je pinnetje voor pinnetje aanmaken. Ooit van een BGA720 gehoord? Aaaargh.
Daar heb je prima ULPs voor. En die BGA klus je ook zo in elkaar. Het werk zit in de 'connect' 
Wel is de copper area generatie best snel, Ultiboard suckt daar dan weer.
Op zich is Eagle best snel. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit op die tool heb zitten wachten...
Ultiboard en Eagle zijn nu ook veel te duur aan het worden.
Je kunt Eagle niet meer kopen, als ik het goed begrepen heb. Alleen nog huren. Wat me doet vermoeden dat de computer waar je het op gebruikt ook internet access moet hebben - wat niet zelden ongewenst is. En dan nog afgezien van de prijs en het feit dat je 'klem' zit als je na 5 jaar nog een keer bij een design wilt - je moet blijven betalen als je 'oud' spul wilt kunnen blijven doen, ook als je overstapt op wat anders, zo lijkt het. En daarmee zijn recente versies niet interessant meer voor welk gebruik dan ook, uitgezonderd maken, produceren en nooit meer aankomen.
Ik heb zijdelings wel eens wat met Altium te maken gehad. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of je kunt het configureren. En daarmee is het ook gelijk onbruikbaar voor mensen die het 'erbij' doen - veel te veel opties en dingen die je moet leren voordat je er leuk mee kunt tekenen. Wel prima te doen als het je 'core bussiness' is. Maar is er iemand hier die 40 uur per week, week in, week uit PCBs aan het tekenen is?