AEG Lavatherm T520 onderhoud en/of reparatieboekje gezocht

Hallo,

heb sinds een paar dagen een T520 gekocht tweedehands, maar zag er nog praktisch nieuw uit. Direct getest, werkte prachtig. Na twee dagen : geen reactie meer. Nu wil ik dat ding wel best eens beter bekijken of er binnenin geen dingen losgekomen zijn of verbrand, maar daar had ik graag mogelijke hulp bij gebruikt. Ik zie in het forum dat er posters zijn die toegang hebben tot service manuals, en dus vandaar mijn vraag : heeft iemand die van de T520 LAVATHERM AEG ?

dank je.

Aan het boekje kan ik je niet direct helpen maar bij die AEG's zou ik eerst eens op de printplaat van de programmator kijken. Daar durven nogal eens slechte contacten op zitten. Je kan ze niet missen: zwarte brandplekken, maar die zien er vaak veel erger uit dan het is.

BEste stefaan,

ik heb de bovenplaat er eens afgehaald, alle stekkers er eens uitgetrokken en terug ingestoken om te zien of er ergens een kontakt verbrand was. Hij werkt nu terug maar valt soms terug vanzelf in pauze. Enig idee hoe dat kan ?

Is het een condenstoestel? Sowieso alle filters en de condensor eens goed reinigen; het kan zijn dat er een voeler in zit die aangeeft dat de temperatuur te snel of te ongelijkmatig stijgt. En anders kijken of het condenswater wel degelijk weggepompt wordt.
Ik dacht dat het een ouder model was, die van de vorige generatie gaven veel vaker slechte contacten.

Ik heb geen volledig service manual maar wel iets waar je mogelijk wat mee kunt.

Hier heb je van 9 types T520 delen van schema's en mechanische tekeningen.
(selecteer een T520 en kies in het vervolgscherm het onderdeel wat je wilt zien.)

Wat was er gevoelig voor die drogers?? Vervuilig in de ventilator schoepen,verwarmings elementen en temperatuur zekeringen, pompjes vervuild en overgangsweerstand in de timer contacten. Voor de rest viel het best mee met die dingen, zolang je hem goed onderhoud.

ok, heb nu een paar dagen kunnen experimenteren.

Het programma dat goed werkt is dat genaamd 'gemend weefsel". Water pompt goed weg, was is perfect gedroogd. Andere programma's zoals strijkdroog : er blijft veel condens in de trommel en dan stopt deze ook regelmatig dwz gaat in PAUZE stand. Heropstarten dan is goed voor 5 minuten of zo; Dus dat test ik nu allemaal uit;

Nog een vraagje : aan de achterzijde van de kast bovenaan zie ik een zwarte plastic stop in de kast steken, die blijkbaar mooi een groef volgt in de trommel: hoort die daar te zitten of is dat een houder voor transportbeveiliging die eigenlijk al weg moest zijn ?? Dit is een tweedehandstoestel, dat mij praktisch in nieuwe staat in bezit is gekomen. Ik vind nergens inde manual iets van verwijderen van transportbeveiliging?

Een droger heeft geen transport beveiliging, dus dat zal het wel niet zijn. Die zwarte dop is een koolborstel die de aarding van de trommel verzorgt. Dit is voor de meting van het vocht.Dat maar een programma het doet, lijkt duidelijk op een slechter timer. Dit is een AKO, welke eenvoudig is te herstellen. Er zit overgang tussen de contacten, schakelen niet meer echt naar 0 Ohm.