Free, zit alles wat je noemt bij de gewone/laagste prijs in? Is er nog verschil in jaarlijkse subscription prijzen? Hoe hoog is/zijn die? Want met die eenmalige 5000 euro ben je er natuurlijk nog niet (zo heel veel vind ik dat niet voor zo'n pakket).
Op 26 juli 2011 18:53:06 schreef JustME125:
Op het werk draait Cadstar 12, wat een windows 3.11 look en feel zeg :-S.
In welk opzicht vind je het een win 3.11 look-and-feel? Want qua interface uiterlijk wijkt het nou niet zo heel ver af van Altium. Een XP-look-and-feel zou je het nog kunnen noemen, maar Altium dan net zo goed.
Cadstar komt in de komende versie met meer Win7-GUI-taferelen, maar in veel opzichten ben ik blij dat er nu geen office 2010-achtige ribbons en dergelijke in zitten. Dat hoeft niet altijd vlotter te werken.
Maar kennelijk (en jij bewijst het) is daar behoefte aan, dus hebben ze zich daarop gericht, vertelden ze op de user-day vorig jaar. Zal wel beter verkopen...
scripting mogelijkheden, intetactive routing, bus routing, schematic driven constraints en design rules, online drc (tijdens het routen continue drc) en noem maar op.
Al het bovengenoemde uiteraard ook in Cadstar, en in elk serieus design-programma.
Ik ben niet persé pro-Cadstar of anti-Altium hoor, integendeel, maar ik geef wat tegengas omdat ik de argumenten allemaal zo wankel vind. Natuurlijk heb je DRC op hoogte restricties, en in geval van Cadstar kun je die handmatig aangeven, of een hele 3D-stepfile van een behuizing inlezen met Cadstar 3D. Maar dit soort dingen is voor een gebruiker als HmH (die het niet dagelijks als broodwinning inzet) meer handige spielerei dan een argument om voor het pakket te kiezen.
Ik denk dat je met allebei eens een maand moet gaan werken. Beide hebben een beste leercurve, dus het wordt pittig, maar volgens mij mag je ze allebei gratis proberen. (ZEKER als je contact opneemt met sales, maar ik geloof zelfs dat je het zo kunt downloaden.)
Als ik me niet vergis is schema-entry van Cadstar tegenwoordig überhaupt gratis, en ik meen dat je het PCB-ontwerp ook mag gebruiken met een limiet op design-grootte. Uiteraard kun je ook CADSTAR op meerdere computers installeren met 1 license, welke dan ofwel op een server draait, ofwel lokaal geïnstalleerd wordt. Geen punt.
Dingen als 3D rendering kan ook allemaal met CADSTAR, maar zijn wel aparte onderdelen, waar je extra voor betaalt. Zo zijn er nog een aantal gelockte modules, met als voordeel dat dat altijd later kan en je nu niet meer betaalt dan nodig.
CADSTAR is wel wennen, dus een leercurve. Ik had het voordeel van een collega die ermee werkte toen ik ermee begon, maar de ondersteuning die je vanuit Engeland krijgt is ook subliem. Ze kijken desnoods remote mee op je desktop om het je uit te leggen en voor te doen. Zijn ook niet beroerd om (schijnbare) beginners-vragen voor je te beantwoorden. Vergeet niet dat dit dus gewoon allemaal bij je maintenance/subscription in zit, daar heb je al voor betaald en mag je dus ook lekker gebruik van maken.
Altium kan ik niet over oordelen, maar dat zal best in orde zijn. Ik weet alleen dat ik door de positieve geluiden van free ooit een Rigol heb gekocht voor veel geld (vond ik althans), en dat ik het achteraf eigenlijk wat tegen vind vallen allemaal. Dit om het volledig positieve perspectief even iets meer diepte te geven. Maar nogmaals: ik heb geen ervaring met Altium (ja, weleens aangeraakt, maar daar ben je niks mee), dus misschien is het wel heaven on earth.