Hallo beste mensen,
in de data bladen staat dat een EL34 25 Watt kan leveren.
Ik wil met 1 buis El34 ongeveer 20 Watt halen, de anode spanning ''mag'' wel tot 800 volt, AB instelling. Schermrooster moet niet boven de 400V uitkomen (8W diss) Nu kom ik nergens een goed uitgewerkt schema tegen, wel klasse A met kathode weerstand voor de NRS maar die halen ongeveer 9 Watt. Enkelzijdige trafo lijkt me Hammond 125 GSE geschikt. Of zie ik iets niet goed omdat ik er nooit iet over lees, wel twee EL34 parralel maar wil met een ECC83 ervoor een knots van een gitaar versterker maken met twee buizen. Wie o wie weet meer.
groet
John v Dordt
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ga eerst maar eens opzoek naar een geschikte voedingstrafo en uitgangstrafo, beide zijn niet goedkoop...
Voorbeeldje van Marshall 50W met 2 x EL34
http://www.drtube.com/schematics/marshall/78331-2.gif
Bron: http://www.drtube.com/marshall.htm
Een goed ontworpen kast met hoog rendement speakers levert veel meer "herrie" op.
http://www.duncanamps.com/technical/speaker_cab.html
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (22%)]
@TS: 'buizenwatts' zijn anders dan transistorwatts. Met een paar watt kun je al aardig wat herrie maken -- genoeg om de buren over de pis te krijgen.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ook de datasheets nog eens goed lezen.
Je verward Wa met Wo. Anode dissepatie is max 25Watt.
Wo met 1 buis is ongeveer de helft van Wa. Meer wordt dat niet zonder de buis te 'slopen'.
In klasse B kun je 100W halen met 2 buizen bij 750v anode spanning.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (10%)]
Op 27 juli 2011 23:04:22 schreef alex278:
@TS: 'buizenwatts' zijn anders dan transistorwatts. Met een paar watt kun je al aardig wat herrie maken -- genoeg om de buren over de pis te krijgen.
Onzin. Vermogen is vermogen. Het verschil zit 'm uitsluitend in de speaker en speakerbehuizing.
Buizenversterkers worden vaak ingezet met hoogrendementsspeakers. Daardoor lijkt 't misschien alsof buizen harder gaan. Een EL84 versterker met 'n ouwe radiospeaker gaat flink hard, maar met 'n set lompe philips 70s hifi speakers komt er al veel minder herrie uit.
Laten de hifi speakers nou nét het soort speaker zijn dat doorgaans door 'n torrenbak wordt aangestuurd...
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]
Ik wil met 1 buis El34 ongeveer 20 Watt halen, de anode spanning ''mag'' wel tot 800 volt, AB instelling.
Dat lees ik als: met één buis EL34.
Ik weet wel dat een gitaarversterker best veel mag vervormen, maar met slechts één buis in AB wordt dat wat te veel van het 'goede'. 
In klasse AB versterk je dan maar één kant van het signaal. Voor audio is dat niet goed genoeg, je hebt dan twee buizen in balans nodig.
Voor een zender ligt het iets anders, maar daarover gaat het hier, dacht ik, niet.
Op 27 juli 2011 23:36:41 schreef Ledlover:
[...]
Onzin.
Onzin jezelf. Van de 100 watt van de gemiddelde transistorbak gebruik je d'r ook maar een paar. Waarom zie je dan 50, 100 of 200 watt transistorversterkers? Omdat mensen dat vermogen nodig hebben?
Bullcrap. Dat wordt verkocht als 'reserve', wat eigenlijk wil zeggen dat een 2W- BD139/BD240 transistorbakje (want dat zou de echte electronicus designen: niets meer dan nodig, de rest is verspilling) staat te vervormen als een gek als je 'm voor 2W muziek laat maken.
Met buizen heb je die 'headroom' in veel en veel mindere mate nodig.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zou het niet zo kunnen zijn dat die oude buizen versterkers nog opgaven deden in echte Watts ipv audio-Watts.
Waardoor het lijkt alsof bv een 8W Fender Champ net zo hard klinkt dan een moderne 50W transistorversterker ? (om over de 135W van een twin reverb nog te zwijgen, als ik die verder dan half open draaide was ik bang dat mijn slaapkamer raam er uit werden geblazen, en mijn oren vonden het dan al lang niet leuk meer.)
Op 28 juli 2011 00:02:36 schreef alex278:
[...]Van de 100 watt van de gemiddelde transistorbak gebruik je d'r ook maar een paar. Waarom zie je dan 50, 100 of 200 watt transistorversterkers? Omdat mensen dat vermogen nodig hebben?
Ja. Ga jij maar eens een kerkorgel weergeven met een set moeilijk aan te sturen speakers, met een EL84 versterkertje.
Ik heb het geprobeerd met makkelijk aan te sturen speakers. Zelfs dat gaat gewoon niet. Versterker is 'n zeer doorsnee 2x 5w el84 SE ding, met best nette uitgangstrafo's. Dezelfde muziek door 'n 2x 20w transistorversterker gaat al een heel stuk beter, en door 'n 24w mono buizenversterker gaat 't ook prima.
Ik heb 'n Philips plano buizenradio als PC speakerset. 90% van de tijd is de 2x 3w van dat ding voldoende. Popmuziek met als laagte toon de basgitaar en een bescheiden basdrum gaat prima.
Pomp er wat heftigers in (heftige basgitaarakkoorden, orgelpedaal), en je hebt ofwel een muziekje op matige sterkte met onvervormde pieken, of je hebt je muziek op prima luisterniveau maar met af en toe een 'FROP!' bij een harde klap op 'n basdrum of bij een of andere lage noot. Te weinig vermogen in verhouding met het speakerrendement. Bij weergave van muziek kan ik er meestal 80 tot 85dB (a) uithalen, als er alleen viooltjes in de muziek zitten allicht 90dB. Dat is op de luisterpositie, ca. 1m afstand.
Bullcrap. Dat wordt verkocht als 'reserve', wat eigenlijk wil zeggen dat een 2W- BD139/BD240 transistorbakje (want dat zou de echte electronics designen: niets meer dan nodig, de rest is verspilling) staat te vervormen als een gek als je 'm voor 2W muziek laat maken.
Die versterker vervormt bij 2w alleen maar als je 'm zodanig ontwerpt dat ie dat doet. Je kan ook een 2w versterker ontwerpen die netjes 0,1% vervorming doet 
Met buizen heb je die 'headroom' in veel en veel mindere mate nodig.
Omdat? Ik durf te beweren dat je juist met buizen moet overdimensioneren, als je een uitgangstrafo gebruikt. De kleintjes in de buizenradio dragen de frequenties beneden de 60hz niet meer lekker over. Hoezo minder headroom nodig? Die kom ik toch echt te kort met dat ding. Een 3,5w IC versterkertje heeft in het laag meer headroom doordat er geen uitgangstrafo tussen zit.
Tussen dat IC versterkertje en een EL84 versterker met goede trafo is érg weinig verschil.
Op 28 juli 2011 00:11:06 schreef fred101:
Zou het niet zo kunnen zijn dat die oude buizen versterkers nog opgaven deden in echte Watts ipv audio-Watts.
Ik denk het niet. In de datasheets van buizen staat soms ook audiovermogen bij een bepaald vervormingspercentage vermeld. Goede versterkers specificeren dat ook.
Er zijn natuurlijk veel leugens op het gebied van vermogen, maar ik ga er even van uit dat een versterker ook daadwerkelijk het opgegeven vermogen haalt.
Overigens, 135w is gewoon erg veel 
In mijn huiskamer heb ik wel 'ns 2x 100w aan versterking neergezet. Dat was erg hard maar best luisterbaar. Beetje 'n openluchtconcert idee.
Op bezoek bij 'n kennis (met VOTT theaterspeakers uit het buizentijdperk) is dat echter een ander verhaal. Ik heb daar met 2x 75w 115dB gemeten in 'n soort kelder. Aangename klank, daar niet van - maar het was gewoon te hard.
Je 8w versterkertje zal aan een speakersysteem met hoog rendement zeer indrukwekkend klinken. Koppel je 'm aan het chinese no budget luidsprekertje van een el cheapo gitaarversterkertje wat ik heb staan, dan word je allerminst omver geblazen 
Op 27 juli 2011 23:12:25 schreef Paul Welther:
Ook de datasheets nog eens goed lezen.
Je verward Wa met Wo. Anode dissepatie is max 25Watt.
Wo met 1 buis is ongeveer de helft van Wa. Meer wordt dat niet zonder de buis te 'slopen'.
In klasse B kun je 100W halen met 2 buizen bij 750v anode spanning.
ja kathode/anode/spanning x stroom is dan de anodedissipatie?
Nu heb ik hier de gegevens van een 6550 buis en bij 400 volt anode spanning, Ia 87 Ma, 3K Ra= 20 Pa (Ug1 -16.5V) 35W diss.
Wat betreft klasse B 100W heb ik verschillende schema's maar vreemd dat de ingangs weerstanden (Ug1)meestal verschillende waarden hebben, dan is de belasting van de trafo toch ongelijk?
ben benieuwd of het met de 6550 buis kan.
groetjes
FET schreef het al, met één buis komt alleen klasse-A instelling in aanmerking. Met één EL34 haal je dan rond de 10 à 11 Watt. Met 2 x EL34 in balans (klasse-b) heb je 35 Watt.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
ben benieuwd of het met de 6550 buis kan.
Zie de datasheet. Daar staan alle instellingen in.
Max 20watt bij 13.5% vervorming.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
'k had ooit een VOX AC50, 2x EL34. Die is door een kennis doorgemeten. Er kwam zo'n 40 Watt uit.
In plaats van de Twin van fred101 had ik een Bassman 135. Daaronder 2 kasten met elk een EV 12. En dat op mijn 4 kamerflat 4 hoog.
Toen ik um verkocht wou de koper even horen of-ie ook vermogen kon leveren...hij heeft um op 5 gezet. Weken later kreeg ik nog klachten...
Voor bas/gitaar toepassingen is de combinatie kast en speaker vreselijk belangrijk. Ik heb heel wat geëxperimenteerd en de verschillen zijn enorm. Met een EV 12 hoef je de volumeknop een stuk minder ver open te draaien.
Buizenversterkers klinken gewoon anders dan transistorversterkers. Daar hebben al heel wat geleerden hun hoofd over gebroken.
Om toch een 'buizig' geluid te krijgen zit er in heel wat transistor gitaarversterkers een buisje in de voorversterker.
Nu staat hier een Brunetti Maranello: 1x12 inch Jensen speaker, 3 x 12AX7-C TAD selected / 2 x EL84JJ selected. 20 Watt Class A.
benleentje
Golden Member
Onzin jezelf. Van de 100 watt van de gemiddelde transistorbak gebruik je d'r ook maar een paar. Waarom zie je dan 50, 100 of 200 watt transistorversterkers? Omdat mensen dat vermogen nodig hebben?
Meer omdat een doorsnee persoon geen idee heeft wat 1 Watt is en de fabrikanten niet altijd duidelijk zijn wat ze met 1 watt bedoelen.
Om toch een 'buizig' geluid te krijgen zit er in heel wat transistor gitaarversterkers een buisje in de voorversterker.
Gelukkig werkt dat. Blijkbaar versterkt de transistorversterker het geluid verder zonder vervorming. 
Maar daar breken geleerden zich het hoofd niet over, hoor. Alleen bepaalde groepen hobbyisten. 
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Nee, hobbyisten (en vooral niet erg technisch onderlegde gitaristen die alleen naar prijskaartjes kijken) houden er polemieken over.
Geleerden is wellicht een ander paar mouwen, daar heb je gelijk in, maar er zijn wel degelijk serieuze onderzoeken gedaan, ook door de dames en heren van Elektuur (en die zie ik aan voor iets meer dan hobbyisten). Ik herinner mij een heel verhaal over het verschil tussen de twee typen waar het de harmonischen betrof (welke weet ik niet meer) en een lang stuk over het verschil in demping door de combinatie UT/luidspreker.
In ieder geval ging het boven mijn pet. Ik luister gewoon en koop dan wat ik mooi vind klinken voor mijn soort muziek.
Vandaag de dag gaat dat erg gemakkelijk, ik speel eigenlijk alleen nog maar akoestisch 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ja, dit is een interessant forum; er waart hier van alles rond, en dom ook niet.
En over akoestiek is inderdaad heel veel interessants te doen. Zoals (al lang geleden) die twee oude knarren van proffen, die zeker wisten dat ze boven de 3 kHz geen snars meer hoorden, maar waarvan de één altijd, en de ander meestal, kon aangeven of een 7kHz laagdoorlaatfilter in- of uitgeschakeld was. Lag dat nu aan intermodulatieproducten in hun oortjes, of hoorden ze het fasegedrag van het filter? Dat soort dingen.
Een enkele EL34 in klasse AB is wat grover natuurlijk, maar ook wel leuk om eens te beluisteren als gitaarversterker. Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het (voor een bepaald effectinstrument) best zou kunnen. Maar niet voor gewoon luisterwerk.
Op 29 juli 2011 00:11:25 schreef hadv:
Ik herinner mij een heel verhaal over het verschil tussen de twee typen waar het de harmonischen betrof (welke weet ik niet meer
Het gaat over niet-lineaire vervorming die bij versterking ontstaat. Bij buizen heb je, a.g.v. de karakteristiek, even- en oneven harmonischen, bij torren alleen oneven. Volgens de "overlevering" klinken even harmonischen aangenaam in het menselijk oor. Dit zou het "buizengeluid" verklaren.
Maar wat als je nu een pre-amp met een buisje hebt en daarachter een stroomversterker met power-fets. Dat zou dan toch ook een buizengeluid moeten geven lijkt mij.
Dat hele harmonischenverhaal zit me toch dwars.
Stel: de vervorming begint pas te tellen in de vermogenstrap.
Dan klopt het verhaal niet, want een buizen-balanstrap produceert óók geen even harmonischen.
Alleen een single-ended produceert even harmonischen, maar daarvoor geldt dan weer dat een single-ended transistoreindtrap dat net zo goed doet.
De conclusie zou dan dus moeten zijn dat de mensen een single-ended eindtrap mooier vinden klinken dan een balanseindtrap.
Stel: de vervorming is in de voorversterker al groot genoeg om duidelijk mee te spelen.
In dat geval wordt de transistor dus gestraft omdat hij niet genoeg vervormt.
Nu heb ik hier, net als zoveel anderen op het forum, een enorme hoeveelheid oude tijdschriften en boeken. Wat heel erg opvalt als je daar eens in kijkt, is dat mensen helemáál niet zo dol waren op die typische even harmonischen. Een van de grote voordelen van balans vond men juist dat je er dan vanaf was.
En die oneven harmonischen moesten ook dood. Daarvoor kwam dan de 'ultralineaire' aansluiting, met extra taps op de uitgangstransfomator.
Er werd toen heel wat zinniger met buizen omgegaan dan nu. Waar toen toch echt werd neergekeken op een ECL82 versterkertje, hooguit goed voor de jongenskamer of voor in een kortegolfradio (waarvan men vond dat het geluid uit de detector al slecht was
), zie je nu dat zo'n ding goud waard zou moeten zijn alleen al omdat er een BUIS in zit.
Dat iemand waarde hecht aan de bepaalde manier waarop een buizen-gitaarversterking in de soft clipping gaat kan ik me weer wèl voorstellen, maar dat is een muziekinstrument met een bepaalde klank, geen versterker voor algemeen luisterwerk.
Ik heb "buizengeluid" en "overlevering" in mijn eerdere post tussen aanhalingstekens gezet. Hiermee bedoel ik aan te geven dat dit tegenwoordig de mode woorden zijn voor High-End audio. Zelf dacht ik altijd: hoe minder vervorming, des te beter. Voor (High-End) buizen apparatuur geldt dat misschien niet 
Op internet vond ik dit m.b.t. het harmonischen verhaal, 't gaat om de overdrachtfunctie. In hoeverre het correct is weet ik niet ('t blijft internet hé). Vervorming
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Er werd toen heel wat zinniger met buizen omgegaan dan nu. Waar toen toch echt werd neergekeken op een ECL82 versterkertje, hooguit goed voor de jongenskamer
Zie de huidige "hype" rond de lafayette // bocama versterkers, was toen ook budget en daarom zijn er nu nog redelijk veel van...
Heb wel eens getest met wat mensen, een bocama tegen een transistorversterker met buis voortrap. Bij een dubbel blind test waarbij alleen de versterker wisselde en de bron/kabels/speakers gelijk bleven kon niemand verschil horen...
Ooit wel eens gelezen dat de voeding van specifiek gitaar versterkers als een compressor werkt. Bij het aanslaan van een snaar stort de voeding in elkaar, bij het uitsterven van het gitaar geluid komt de voeding weer omhoog, maar of dat ook met sound te maken heeft??... (sustain)
In ieder gaval iedereen ontzettend bedankt en ik weet dat ik een kans van slagen heb met de 6550 buis.
John v Dordt.