Hallo,
Bij mijn ouders valt de 300mA diff soms uit door een verlies.
Ik dacht dat deze diff mss defect was en heb de diff verandert door een nieuwe van 30mA. Nu is het probleem nog erger want nu valt deze 30mA onmiddellijk uit. Na wat zoekwerk ben ik erachter dat dit komt van zodra ik 1 zekeringkring aanzet (de rest van de kringen heeft dus geen probleem). Spijtig genoeg is deze ene kring net de kring met de totale verlichting van het hele huis.
Weet er iemand hoe je best aan dit probleem begint om de fout te zoeken? Kan ik op een manier nameten om hoeveel verlies het juist gaat, ik veronderstel dat het verlies rond de 300mA zal liggen omdat bij de 300mA diff het maar soms om de 2 dagen uitvalt.
Als ik juist kan nameten om hoeveel verlies het gaat, zou ik de lusters kunnen weghalen en zo nakijken bij welke lamp er plotseling minder verlies optreed, ik denk dat dit de enige manier is om het probleem te vinden juist?
Als alternatief heb ik een Kyoritsu analogue insulation tester model 3131.
Hiermee kan je de fout opzoeken zegt men mij maar ik heb hier geen idee van hoe dit apparaat (van 1990) werkt. Iemand hier ervaring mee hoe je dan tewerk moet gaan?
Alvast bedankt
Zit de buitenverlichting of een schuurtje soms ook op die kring? Koppel deze dan eerst eens af.
9 van de 10 keer is het de buitenverlichting of een schuurtje wat een dergelijk probleem veroorzaakt.
Hallo Hugo,
Bedankt voor uw zeer snelle antwoord.
Buitenverlichting en kelder staan nog ergens apart op dus deze zijn het niet. Wat ik ook wel zeer raar vind is dat ik de zekeringkast heb opengedaan en aan de zekering komen 4 draden aan (2 lijn en 2 N).
Als ik nu alles lostkoppel en eender welke van de 4 draden terug aansluit, springt onmiddellijk de diff. Bij de lijndraden springt het onmiddellijk, bij de neuters duurt het 1 a 2 seconden.
Dat vind ik al zeer raar niet?
Heb ook alle 4 de draden eens getest door ze ergens anders op een andere zekering aan te sluiten maar ook dan gaat de diff uit.
Daar snap ik niks van want ik zou verwachten dat de fout maar op 1 van de 2 draden zou moeten zijn
Opabob
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Inderdaad eerst vochtige plaatsen nakijken ( wasmachine,droogkast, waterverwarmer, buitenlicht enz.
Ook kan inderdaad door een kortsluiting in een luster zich een koolstofbaan gevormd hebben in de lampvoet.
Het is wel zo dat je buiten veel geluk dit allen kunt opsporen met een verliesstroommeter ( megger)waarmee je onder een hoge spanning(400 a 1000V) de weerstand gaat meten tussen aarding en een fase.
1 meghom is zeer goed; 100.000 maal de spanning dus meestal 220.000 ohm is een minimum.
Ik zou ook zeggen, als je niet zeker weet waar je aan begint, roep er een vakman bij.
Bob.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De fout zoeken moet je doen door dingen selectief af te schakelen. Daar heb je al een goed begin mee gemaakt.
Als je zegt dat het niet de schuur of de kelder is, en dat er op de groep die misgaat gewoon alleen maar verlichting zit, dan moet je het dus in die groepen zoeken. Dan verbaast het me niet zo dat de twee helften van die groep gelijk reageren.
Begin eens met alles uit te zetten met de schakelaars. Komt het probleem
dan nog steeds voor? Zit er niet ergens stiekum een ander apparaat dan alleen verlichting op? Schakel alle andere groepen uit, en controleer of er nog
stroom loopt door de "foute" groep.
Het kan natuurlijk van alles zijn, kijk ook eens de aangegoten stekers met randaarde na aan de "pennen kant "soms zit daar ook iets verkoold met vocht, het is maar een suggestie.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Alles waar een steker aan zit, de steker uit de konhtaktdoos.
Daarna, meeste kans op dingen met aarde,
in volgorde van kansberekening.
dus Grondkabel naar schuur
Buitenverlichting, ook de lamp bij de voordeur.
geaarde contactdozen.
Je groep splits zich in 2 delen.
De ene helft zal vast wel goed zijn, even uit proberen. dat reduceert het zoeken.
Niet laten zitten, je weet maar nooit, het kan zeer gevaarlijk zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
let ook op evt tlverlichting met een vsa . deze maken wel vaker aardsluiting . soms met alleen spanning erop , maar ook als de verlichting uitgezet wordt na uren branden . dat zijn rottige dingen om te vinden....
soms is een lichtschakelaar gecombineerd met een wcd , dit is dan voor stofzuigen oid . daar kan ook een koelkast oid opzitten die je niet verwacht op een lichtgroep .
als er lekkage is in huis , dan kan er daar ook water in de installatie zijn gelopen , denk aan regen of onder de badkamer.
Opabob
Een 300mA die uitschakelt is zeldzaam. Meestal is er dan bijna een rechtstreekse verbinding tussen de geel/groene aarding en een stroomdraad. Toevallig niet bezig geweest met gaten boren in de muur of met het ophangen van lampen?
Opabob
@NV lambik
Als reactie op uw handtekening.
Ik veronderstel dat jij de Nederlandse nationaliteit hebt; raad maar naar de mijne.
Ik wist niet dat het in de omgevende landen zo perfect was.
Opgepast, zeker niet kwaad bedoeld hoor.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ben Belg en woon in het noorden van het land.
Aan de antwoorden hier te lezen blijkt duidelijk dat men in NL niet vertrouwd is met een differentieelschakelaar van 300mA omdat die daar niet gebruikt wordt. Toen men in 1980 het AREI, de regels waaraan een elektrische intallatie in België moet voldoen grondig heeft gewijzigd is voor het eerst de differentieelschakelaar van 300mA in gebruik gekomen. Deze moet helemaal vooraan in de installatie staan en heeft als doel om te beveiligen tegen zware aardfouten die brand zouden kunnen veroorzaken. Omdat men in het nieuwe AREI ook de minimum waarde van de spreidingsweerstand van de aarding verlaagd heeft tot < 30 Ohm en voor badkamers, wasmachines, droogkasten en vaatwassers een bijkomende differentieelschakelaar van 30mA voorziet vond men een installatie op die manier gebouwd veilig.
De enkele keren dat ik het heb meegemaakt dat een differentieelschakelaar van 300mA uitschakelde was omdat men in een buis met draden geboord had of dat men bij het aansluiten van een lamp de draden te ver gestript had en de aarding tegen een stroomdraad kwam.
testman
het systeem in belgie is geen goed systeem naar mijn idee , het hele huis op de 300ma diff en alleen de badkamer zit dan op die 30ma diff . bij een sluiting in een groep in huis zit je meteen zonder stroom in het hele huis . die verandering was beter geweest als er achter die 300ma diff regel ook een regel zat dat max 5 groepen achter mogen zitten om spreiding te houden met evt uitval .
in nl zit alles achter 30ma aardlek , behalve een voeding naar een onderverdeling in bijv schuur . dat is toch minder gevoelig met storing want zo vallen er max 4 groepen uit.
maar die richtlijnen verschillen wel meer , in belgie is 20amp voor een wcd groep ook standaard terwijl dat hier 16amp is .
EricP
mét CE
35 jaar geleden wist niemand wat een 'differentieel' is. Toen draaide het ook...
Eerst speelgoedtreintjes: gewoon netspanning op de rails. Opmerking: even oppassen dat je niet met blote voeten op de rails gaat staan.
Veiligheid is een vreselijk rekbaar begrip. Wat nu veilig is, is over 20 jaar levensgevaarlijk (net zo goed als dat er nu 'levensgevaarlijk' geroepen word als iemand geen aardlekschakelaar heeft).
Wellicht is 'verouderd' een objectievere benaming dan 'geen goed systeem' of 'gevaarlijk' 
Voor de TS: de oplossing is reeds gegeven: Van de 'rotte' groep steeds meer loshalen tot je 'prijs' hebt. Bij een dergelijk fors lek, zal het wel op 1 plaats zitten (en geen som van kleine lekjes) wat het zoeken eenvoudiger maakt.
@ testman
Zoals ik al zei gebeurt het zelden dat een 300mA uitschakelt.
Door al de kringen uit te zetten en daarna 1 voor 1 terug op te zetten vindt men snel de defecte kring en kan men die laten afstaan.
Als een 300mA uitschakelt is er ergens een ernstige fout en niet een beetje vocht.
Op 29 juli 2011 11:02:07 schreef EricP:
35 jaar geleden wist niemand wat een 'differentieel' is. Toen draaide het ook...
Het eerste stuk van mijn woning dateert van 1963 en daar zat er al één in , toen waren ze er net . Toen noemde men het gestelsluitschakelaar in tegenstelling tot de tot dusverre gebruikte aardfoutschakelaar. (Voor diegenen die niet weten hoe dit werkt, het randaarde kontakt is verbonden met een spoel de andere kant met de aardpen. Wil er nu spanning op het spoeltje komen dan schakelt hij uit) Dus een diff bestaat wel iets langer dan 35 jaar 
rew
@De Olde: Sorry, maar jij hebt "een differentieel" (of ook wel "aardlekschakelaar") niet goed begrepen. Leesvoer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
Ik heb ooit toen ik tiener was de "opdracht" gekregen om in het huis van mijn grootouders te controleren of dat ding het deed. Dus een 40W peertje gemonteerd tussen de randaarde en de "live". Insteken, lampje ging aan, maar geen aardlekschakelaar die afsloeg..... Tja... 40W ~= 180mA < 300mA.... Met een 100W peertje ging ie wel af....
@De Olde: uit je eigen beschrijving blijkt al dat een gestelsluitingsschakelaar iets anders is dan een differentiëel of aardlekschakelaar.
Echte aardlekschakelaars zijn rond 1975 ingevoerd.
testman
gestelsluitingsschakelaar , ja dat is een heel ander iets als een diff . hoewel de term aardlekschakelaar eigenlijk nog doelt op de gestelsluitingsschakelaar . maar die zijn er al niet meer sinds de invoering van de diff .
of de differentiaalschakelaar ( scrabblewoord
) er al was in 1975 betwijfel ik zeer , wel in dat decennia maar ik denk eerder 1977 of 78 . heb al veel oude kasten gezien en gedemonteerd en oudere diff's als de 30ma en 500ma schupa met hefschakelaar zijn er niet . die gaan niet verder met de datumstempel als 1977 .
Het grappige van een verschilstroomschakelaar ('aardlek') is dat je er nu juist géén aarde op hoeft aan te sluiten. Hij kijkt gewoon naar het verschil in stroom tussen fase en nul; dat verschil hoort nul te zijn. Is het meer dan 30mA of 300mA, dan schakelt de diff af.
Als die van TS ook al reageert op het aansluiten van de N, dan zou ik zeggen dat er op die N een flinke spanning ten opzichte van aarde moet staan. Is dat wel in orde?
Naar het schijnt vind je hier en daar nog netten waarbij L en N twee fasen van een driefasennet zijn, maar dan zou de reactietijd van de diff eigenlijk ongeveer gelijk moeten zijn in deze proef.
Op 29 juli 2011 11:58:42 schreef testman:
of de differentiaalschakelaar ( scrabblewoord) er al was in 1975 betwijfel ik zeer ,
Daarom zei ik ook: rond 1975.
Ik kom op dat jaartal omdat ik in 1976 met een nieuwe baan ben begonnen, en de toenmalige chef van de afdeling Installatie-inspecties bij ons bedrijf was in dat jaar druk bezig met de invoering van aardlekschakelaars. Maar het kan ook best 1977 geweest zijn dat ze daadwerkelijk werden toegepast.
Verder vind ik ook dat de term aardlekschakelaar enigszins misleidend is. Ik kom wel mensen tegen die denken dat een aardlekschakelaar alleen maar werkt als je geaarde stopcontacten hebt. Maar dat heeft er inderdaad niks mee te maken. Verschilstroomschakelaar of differentiëelschakelaar is daarom een betere term, want die beschrijft precies wat het ding doet.
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Een gestelsluitingsschakelaar is heel wat anders dan een aardlekschakelaar.
Voor een gestelsluitingsschakelaar heb je 2 aardpennen nodig, bij een aardlekschakelaar ( de verliesstroom of differentieel) die werk zelfs zonder aarde. Alhoewel, niet gaan muggenziften.
De aardlek bestaat al veel langer dan ca 1975, maar in het begin van de 70 er jaren was de aardlek betrouwbaar en betaalbaar geworden, dit zorgde voor dat de schakelaar veelvuldig toegepast ging worde.
De aardlekschakelaars zijn in de loop der jaren beter en goedkoper geworden. Er kwam een 30mA uitvoering, die zorgde voor veel meer veiligheid voor mens en dier. Deze kwam zo langzamerhand ook in de NEN1010 als verplichte kost in woonhuisinstallaties.
Sindsdien is het aantal dodelijke ongelukken met elektra in huizen drastisch verminderd.
In de loop is het toepassen van 30mA aardlekschakelaars in woonhuizen steeds meer verplicht geworden. Nu moet bijna alles in wonhuizen achter een 30 mA aardlek zitten.
Dit komt ook doordat de isolatiematerialen steeds beter geworden zijn. In de jaren 70-80 hoefde je echt geen wasmachine te beveiligen met een 30 mA , vooral niet als deze in een vochtige schuur, of zelfs in debadkamer stond. De aardlek ging er te vaak uit. Nu is het geen enkel probleem meer. Alhoewel ik zelf nooit een wasmachine en/of droger in de badkamer zou willen..........
Maar er zijn ook in NL nog tal van woonhuizen waar alleen een 300mA aardlek als hoofdschakelaar zit, of waar zelfs helemaal geen aardlek in zit
De aardlek uit 1963 werkte als diff, maar er stond gestelsluitschakelaar op. Als ventje van 13 + jaar vond ik dat erg interessant ; dat blijkbaar het verschil van 0,5 ampere oorzaak zou kunnen zijn voor uitschakelen. De aarddraden waren niet verbonden met de "aardfoutschakelaar " maar rechtstreeks met de aardelectrode.
testman
er zijn nog zat van die oude meuk kasten . vaak in huizen die in de verkoop gaan als opa en oma zijn overleden . je kunt aan de elektra globaal de leeftijd wel zien van de vorige bewoners . en dan komen ze nog aan dat ze een groep bij willen maken in een bakkelieten kast met alleen een 500ma diff erin ,maar die kast werkt toch goed zeggen ze dan .....
laatst nog over gehad op t werk . klanten stappen over naar polskivonk installaties omdat deze goedkoper kunnen werken . als je dan ziet dat alle ymvk over de spanten wordt getayrapt zonder een kabelgoot te gebruiken dan kun je ook niet op concureren tegen dat soort bedrijven die nergens naar kijken .