Ik heb voor mijn gewone pc een infraroodontvanger. (www.lirc.org)
Maar nu wil ik deze zelfde ook maken voor mijn laptop.
Het volgende kwam ik tegen op de site van lirc:

-----------
For most standard PC serial ports this will be approximately 10V. IC2 will convert the input voltage to exactly 5V. As the input voltage for the 78Lxx type regulators has to be at least 2V higher than the output voltage to work reliably, this circuit probably won't work on some notebooks. The line drivers inside notebooks often provide voltages about 6V or even less. So you should make sure that your serial port delivers at least 8V of output voltage.
------------

Bij mij is het dus inderdaad het geval dat het niet werkt.
Dus mijn vraag is; waar kan ik die 8 volt vandaan halen uit mijn laptop? (usb, of.. tja, ik heb géén idee!)

Op do 16-05-2002 12:28:25 schreef Zynth!:

Bij mij is het dus inderdaad het geval dat het niet werkt.
Dus mijn vraag is; waar kan ik die 8 volt vandaan halen uit mijn laptop? (usb, of.. tja, ik heb géén idee!)

je usb poort geeft 5 volt maar als je serieel hebt en die geeft 10 volt kan je er best 8 volt van maken hoor gewoon een low drop spanningsregelaar ertussen hangen ... en jah anders weet ik het zo ook eventjes niet

eh...
als je mijn vraag goed had gelezen,
had je gezien dat mijn seriele poort juist té wéinig volt levert. Dat is trouwens ook het topic :)

Ik moet dus ergens 8-10 volt vandaan zien te halen,
en dat wil ik het liefst doen zonder batterijen/adapter.

nouja ik snapte het hele verhaaltje niet helemaaal maaaaarrr hoeveel volt levert je accu dan? die moet dan toch minimaal meer leveren anders moet je weer met step up converters werken en allemaal rotzooi

naja, de accu levert iets van 12V ofzo.
maar dat maakt niet zoveel uit.
Het gaat erom dat ik 8 volt nodig heb, omdat anders die 78L05 het voltage niet netjes naar 5V converteert, wat die schakeling nodig heeft.

De schakeling heeft dus 5V nodig, om te werken.
Vandaar dat die 78L05 in de schakeling zit http://www.lirc.org/receivers.html
Maar die 78L05 heeft minimaal 7-8 volt nodig om netjes 5V uitgangsspanning te leveren.

Als je dus een andere manier weet om bijvoorbeeld de (ongeveer 6V denk ik) spanning van de seriele poort om te vormen naar 5V, dan is dat natuurlijk ook goed.

Als mijn schakeling maar netjes 5Volt krijgt :)

Je kan toch ook een bepaalde spanning van de printer poort aftappen?? geloof ik :) en die 5v uit de USB is al best gestabiliseert, dus dat zou je ook kunnen gebruiken.

Is het niet zo dat de seriële poort pas 10 V geeft als een bepaalde waarde op de poort staat? In dat geval moet je de software even controleren.

mja
maar ipv. die regelaarvan 8 naar 5 kan je toch ook een low drop regelaar plaatsen van 6 naar 5??
Of heb ik het mis?

Op do 16-05-2002 16:42:49 schreef Pieterjan Vyncke:
mja maar ipv. die regelaarvan 8 naar 5 kan je toch ook een low drop regelaar plaatsen van 6 naar 5??
Of heb ik het mis?

Dat kan heel goed. Hij zou ook de regelaar er helemaal uit kunnen halen en dan 5V betrekken uit bijv. de USB poort.

Marcel

hmm...
dat van die low-drop voltage regelaar lijkt me een interessant idee.
Maar ik ben nogal een newbie; dus: wat heb ik daarvoor nodig? (onthou; ik weet niet precíes hoeveel volt die poort geeft...)

dat laatste idee is ook wel grappig; maarja, het zou leuker zijn om de spanning direct uit de seriële poort te halen...

wel ipv die 78Lxx moet je dan een 48Lxx gebruiken dacht ik, dat zijn low-drop spanningsregelaars. en ff meten op je poort hoeveel volt erop zit en dan de juiste kiezen hé.
Klopt dit nog jongens

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op ]

waarom niet gewoon een 78xx serie low drop regelaar maar een 48xx serie?

Op zo 19-05-2002 09:56:44 schreef Erik:
waarom niet gewoon een 78xx serie low drop regelaar maar een 48xx serie?

De 78xx serie heeft geen low drop regelaars, die zitten in de 48xx serie.

Marcel

[Bericht gewijzigd door Marcel op ]

Nou kan het aan mij liggen, maar goed, als je maar weinig stroom nodig hebt (want veel kun je toch niet uit een compoort trekken), neem je toch een zenerdiode van 5,1 volt of zo ?

hmz..
laten we het er op gokken dat er zegmaar 6.5 volt uit de laptop komt.
zou ik dan bijvoorbeeld een LT1086-5 CT IC'tje nodig hebben?

(ik heb hier namelijk de grote c*nrad catalogus liggen,
maar wordt daar weinig wijs uit.
Zo kan ik bijvoorbeeld niet vinden wat de 'ingangs'-verseisten voor de IC's zijn...
Er staat wel bij:
"Verschil ingangs- en uitgangsspanning 1V"
maar als er nou 7V uit de seriele poort komt,
gaat dan dat IC kapot?

Ik zal mijn vraag even anders stellen,
zodat ik meteen aan de slag kan.
(heb er weinig verstand van, nóg :P)

op http://www.lirc.org/receivers.html staat het schema van de infraroodontvanger.
Als ik ervan uitga dat mijn seriele poort 5-7 volt levert,
wáár moet ik dan bij de standaard elektronicaboer om vragen?

thnx!!