Besluit van topic - PWM met Attiny261/461/861 -(Software & Interfacing );

Op 21 juli 2011 23:27:48 schreef Erelce:
Besluit:

De ATtiny261/461/861 beschikt maar over één 8bit/16bit Timer/counter. (TCNT0).
Als je deze als 16 bit counter wil gebruiken moet je bit TCW0 in TCCR0A aanleggen en compare registers OCR0A en OCR0B vormen dan samen ook één 16 bit compare register.
Aangezien deze 16 bit registers( TCNTOH/L en OCR0B/A) slechts over één 8 bit databus beschikken moet er via een TEMP register van en naar deze registers gelezen of geschreven worden.
Hierbij is het ook beter om de interrupt af te leggen en de gegevens die in het SREG register staan voorlopig te bewaren en na het lezen of schrijven van de 16 bit TCNTH/L en OCR0B/A, deze opgeslagen SREG waarden terug in het SREG register te steken en de interrupt terug aan te leggen.
Aangezien er met Timer0 geen software fast PWM voorzien is, is dit IC dus niet geschikt om een 16 bit software PWM toe te passen voor een servo en zal ik hiervoor dus een andere AVR moeten kiezen.
In de doc staan mooie code voorbeelden hoe je moet schrijven en lezen in deze registers.

Ook was de voorlopige code die ik eerst gevonden had verkeerd omdat TimerCounter1 een 10bit/8bit register is en geen 16bit register.

OCR1C = 20000; // cyclus servosignaal = 20000 µsec.= 20msec,(50Hz)
OCR1A = 1000: // 1 msec. naar servo

Toen ik vandaag mijn besluit wilde posten op mijn vorige post, verdween deze in de vergeethoek doordat de datum van mijn vorige post genomen werd i.p.v. deze van vandaag.
Ik vind het jammer, want dit besluit kan leerrijk zijn voor andere forumers die zich ook met dit IC bezighouden.

Je mag in een topic toch twee postings na mekaar plaatsen, als daar een ruime tijd tussenzit (24h?)?

Je hebt het bestaande bericht gewijzigd, dan komt het topic inderdaad niet meer boven in de topic lijst te staan. We hebben alleen de regel dat je binnen 24 uur je topic niet mag kicken, daarbuiten kun je een aanvulling gewoon posten. Trouwens zal het topic niet zo lang bovenaan staan, het lijkt mij waardevoller dat het naderhand via de zoekmachine terug te vinden is en dat is nu het geval.

Ja, het zal inderdaad aan mij liggen. Zonder het te weten ( bij het copy en pasten) heb ik de vorige post in mijn topic gewijzigd i.p.v. een nieuwe post te posten.
Mea culpa idiota.