Hallo,

mijn zoon heeft een wasmachine Zanker cf2061 die sinds enkele dagen de zekering en differentieel doet afslaan. Ik heb de aarding even losgekoppeld en het blijkt geen lekstroom te zijn maar een kortsluiting.

Bij het aanzetten van de machine duurt het een tiental seconden vooraleer de zekering afvalt (waarom niet onmiddellijk?). Dat gaat gepaard met een flits (vonk) in de buurt van de timer. Ik heb het verwarmingselement al eens losgekoppeld, dat geeft geen verschil. De koolborstels van de motor zijn ook nog goed. Het netfilter lijkt ook nog goed te zijn. Bij het testen staat de waterkraan dicht. Er ruikt ook niets verbrand. Ik heb nu de timer/schakelaar eruit gehaald en dacht die te openen om te zien of daarbinnen niets mis is maar heb daar nog geen tijd voor gevonden.

Heeft er iemand suggesties? Ook uitleg over hoe ik dit toestel volledig open krijg, zijn welkom. Ik kan er nu alleen via de bovenzijde of onderzijde in. Ik ben bang dat als ik de dwarsplaat aan de bovenzijde losmaak, dat de trommel dan naar beneden zakt (want de veren hangen aan die dwarsplaat vast). Wat is de juiste manier om dit toestel open te schroeven? Als ik de print of motor er wil uithalen lijkt dit me wel nodig.

Heeft er iemand een elektrisch schema?

Dank bij voorbaat

Patrick

het eerste wat een wasmachine vaak doet is afpompen , kijk of de pomp wel goed is , door lekkage kan deze in sluiting liggen .

Ok, ik zal de aansluiting van de pomp eens losmaken, ttz als ik eraan kan via de onderkant. Zoals ik schreef, krijg ik graag tips over hoe ik het toestel kan openmaken.

Koppel alle verbruikers af en start dan weer.Indien weer flits, mogelijk timer zelf idd defect

verwarmings element niet gebarsten ?

Waarom het 10 seconden duurt? Waarschijnlijk wordt dan met het programma begonnen, en de eerste stap in het programma is eigenlijk altijd water nemen. Het waterventiel en de aansturing ervan zijn dus verdacht. Het deurslot zou zoiets in theorie ook kunnen doen, maar is meestal sneller dan 10 seconden en die weigeren meestal simpelweg (PTC-elementje doorgefikt). Afpompen gebeurt als laatste in het programma, verwarmen pas als er water is. De meeste grote verbruikers vallen eigenlijk af, tenzij er een aardsluiting is.

Meet je sluiting tussen de stroomvoorziening of juist naar aarde? Neem de uitgaande draad van het deurslot voor deze meting indien het deurslot de voeding van de machine onderbreekt en er vóór het deurslot geen sluiting te meten is.

@testman hieronder: Dat zal iets merkspecifieks zijn, ik heb vooral waservaring in Italianen (Indesit, Marynen, Zanussi) en nog nooit meegemaakt dat er gepompt werd voordat het programma begon. Altijd pas na het wasprogramma als het spoelen begint. Eerst pompen klinkt ook niet zo logisch maar kan misschien met de constructie samenhangen.

euh , maarten ik weet niet of je zelf wast maar afpompen is na het inkomen van het deurslot de eerste actie van een wasmachine . net als een vaatwasser dit ook doet.....

edit: je hebt het snel bijgewerkt :)

ik heb het al 2x gehad dat een lekkage bij een aeg zorgde voor verbrande wikkelingen van de afvoerpomp . maar dat deurslot is ook een bekende idd.

Snel bijgewerkt maar nog niet helemaal tevreden ;) Toen je het las was ik nog druk bezig met bewerken, denk ik.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

aeg en whirlpool en miele doen dit , maar miss niet op alle programma's . mijn wasmachines doen het iig allebei . het is om evt water in de trommel weg te pompen wat uit natte kleren komt . zo is het hoofdwaswater iig schoon.

De machine werkt terug! Ik had de timer/schakelaar eruit gehaald om te zien of daar niets mis mee was en ook om te zien welk contact de kortsluiting gaf (te merken aan de zwarte aanslag rond het contact) en om dan de kabels te volgen die op dat contact zijn aangesloten. Maar na alles terug op zijn plaats te hebben gezet, bleek de machine zonder meer te werken. Ik moet dus met morrelen aan de kabelboom en/of schakelaar een kortsluiting ongedaan hebben gemaakt, zonder precies te weten waar de fout nu eigenlijk zat.

Enerzijds is het dus goed nieuws dat de machine weer werkt, maar anderzijds kan de fout op elk moment opnieuw opduiken - laat ons hopen van niet. Het contact in de timer dat met de kortsluiting te maken had, was verbonden met de niveauregelaar en met een tweede onderdeel waar ook een waterslang aan vast zat, bevestigd naast de niveauregelaar (ik weet niet precies wat de bedoeling ervan is, ik ken niet zoveel van wasmachines). Of dit te rijmen valt met de vertraging van een tiental seconden vooraleer de korstluiting zich vroeger voordeed. weet ik ook niet.

Bedankt voor jullie reacties, Patrick.

Op 7 augustus 2011 13:44:55 schreef testman:
euh , maarten ik weet niet of je zelf wast maar afpompen is na het inkomen van het deurslot de eerste actie van een wasmachine . net als een vaatwasser dit ook doet.....

Mijn AEG halfautomaat pompt bij het aanzetten nooit af, maar neemt water als dat nodig is. Daar is de niveauregelaar goed voor.

Een wasmachine is ook geen afwasser waar je via het serviesgoed (een klein beetje) water in de kuip zou kunnen brengen. Wasgoed pleegt min of meer droog te zijn, dus afpompen heeft dan ook weinig zin.

Alle machines van Electrolux pompen af voordat ze water nemen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]

De mijne is dan ook nog een échte AEG, van vóór het Electrolux-tijdperk. :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

dat is de mijne ook , en de machines die ik onderhield waren nog uit de 80's en deden dit ook al . maar als er een goede pomp inzit horen veel mensen het niet eens , :)

Op 15 augustus 2011 18:59:15 schreef Hensz:
[...]
De mijne is dan ook nog een échte AEG, van vóór het Electrolux-tijdperk. :D

Als er iets stuk is, gewoon vervangen, zijn nog de goede machines. :D

De fout is er weer: kortsluiting een tiental seconden na het aanzetten. Het gemorrel van de vorige keer moet dus de kortsluiting opgeheven hebben zonder dat ik weet waar ze eigenlijk zit.

Ik wil dus de ganse kabelboom eens inspecteren maar wil graag weten hoe je dit toestel helemaal openmaakt. Nu kan ik er enkel langs boven of langs onder aan. De machine heeft onderaan aan de zijkanten, ongeveer in het midden, twee bouten zitten. Moeten die los? Wat nog? Hoe kan ik verhinderen dat de trommel helemaal loskomt? Er is bovenaan een dwarsbalk waaraan de veren van de trommel hangen, dus die maak ik niet graag los. Ik heb een Miele waar de voorkant helemaal kan openzwaaien maar bij deze Zanker is dat niet zo.

Kan dit ook iets anders dan de kabelboom zijn? Meten is moeilijk want de korstluiting is er pas na een tiental seconden; meten zonder aangelegde spanning zal dus niets opleveren. Alle suggesties welkom.

Die 10 seconden is denk ik de tijd die de deurschakelaar nodig heeft om te vergrendelen. Als hij vergrendeld is krijgt de rest van machine pas 230V. Mogelijk is de kabel van deurvergrendeling naar klok de boosdoener.
Heeft deze machine een naad in de zijkanten? Zo ja dan kun je hem in 2 helften uit elkaar halen.
Zo nee dan kan de achterwand er af.

De machine lijkt nu eindelijk gemaakt - al een poos geleden maar omdat ik in het begin nog twijfelde post ik dit bericht nu pas. Ik heb namelijk de oorzaak niet gevonden. De machine heeft inderdaad een naad in de zijkanten en gaat uit elkaar in twee helften. Ik heb alle bekabeling nagekeken en nergens beschadiging gemerkt, nergens een plek waar contact met het chassis zou kunnen gemaakt worden (overal zit plastiek tussen), heb ook alle stekkers overal losgetrokken en teruggestoken. Nadat alles weer dichtgemaakt was, bleek alles te werken en dat blijft het tot nu doen, na ettelijke wasbeurten. Hout vasthouden.

Patrick

Deze storing valt toch wel in ruime mate in de categorie "Rete irritant"!
Overduidelijk een storing hebben, de boel uit elkaar halen, met de los genomen onderdelen NIETS doen, alles weer terug bouwen en de boel werkt weer. *zucht*
Da's errug prettig fout zoeken... *NOT* :(

M'goe, een vonk uit de timer als 'ie na 10 seconden 'iets' inschakelt, dan is er wel degelijk sprake van een kortsluiting ergens in 't systeem.
Wat je kunt doen is bij het aanzetten van het toestel (in het geval dat het app. het weer even normaal doet) goed opletten (kijken, maar vooral luisteren) naar wat er precies allemaal gaande is als het apparaat met z'n programma begint. dus JUIST wat er in die eerste 15 seconden gebeurt! Wat je hoort klikken en schakelen. Dan kun je veel gerichter zoeken als je weet wat er wanneer door de timer wordt geschakeld.

Dat vind ik nu eens een zeer goed idee. Zoals ik schreef, werkt het toestel nu nog altijd, dus is het ogenblik daar om te doen wat je suggereert. En dan hopen dat ik die kennis niet moet toepassen, dus dat de fout niet weer opduikt.

Bij het aanzetten van de machine duurt het een tiental seconden vooraleer de zekering afvalt (waarom niet onmiddellijk?). Dat gaat gepaard met een flits (vonk) in de buurt van de timer. Ik heb het verwarmingselement al eens losgekoppeld, dat geeft geen verschil. De koolborstels van de motor zijn ook nog goed. Het netfilter lijkt ook nog goed te zijn.

Lijkt?

Ik heb 's een wasmachine in m'n handen gehad die ook telkens sluiting gaf. Ik heb toen de dikke elco condensator verwijderd die bij het filter zat. probleem opgelost. Later wel een nieuwe elco condensator gemonteerd ofcourzzz

Neem het mee zou ik zeggen.

Indien het netfilter naast de timer zit, zou een flits in de buurt van de timer natuurlijk wel kunnen. Overigens zijn dat geen elco's maar meestal papiercondensatoren en inderdaad verantwoordelijk voor de meerderheid van mysterieuze sluitingen in dergelijke apparatuur.

Vaak zal zo'n condensator na een paar keer sluiting te hebben vertoond, er aan de buitenkant ook niet helemaal mooi meer uitzien.