Hallo,

Ik heb in ons oldtimer campertje een Spanningsbewaker (2) geklust die tussen de schakelingen staat. Het idee is dat er gecheckt word dat de 2de accu (voor de lampjes en kraantje en dat soort poespas achterin, koelkast alleen tijdens het rijden) wel echt bijlaad. Ik had in het verleden het problem dat er zekeringen door waren en ondertussen de koelkast vrolijk stroom stond te trekken tijdens het rijden, en vervolgens de accu helemaal leeg werd getrokken. Ik had hem even op een printplaatje gesoldeerd en getest tijdens het stilstaan / rijden. Deze werkte erg goed met een standaard groen en rode led.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000117.gif

Nu heb ik hetzelfde printplaatje gebruikt, een klein (20cm lang) 3 aderig snoertje naar een duoled met geel en rood en deze in mijn dashboard gebouwd.
Nu viel me op dat de duoled niet echt heel fel brand. Je moet er recht in kijken om wat te kunnen zien, en dan is het niet veel. Zeg maar dat ik het waarschijnlijk niet zal zien overdags en misschien net een lichtpuntje als ik in het donker rijd. Ik kijk er zowiezo niet recht in tijdens het rijden, en de duoled heeft natuurlijk ook een doorzichtig glaasje ipv het matte gekleurde van een standaard led.

Ik vind electronica leuk, schakelingetjes maken en solderen, maar ben op theoretisch niveau nog een beginner dus was ik op zoek naar wat advies:

1. in de beschrijving staat dat de extra diodes nodig zijn voor de rode led omdat de doorlaatspanning van de rode led beduidend lager is dan de groene. moet dit ook voor een duoled (met geel ipv groen)
kan ik dit meter met een multimeter, zo ja hoe? (beide ledjes parralel en spanning erop meten?)

2. kan ik een weerstandje aanpassen zodat de duoled feller gaat branden? (heeft ie zowiezo meer spanning nodig?) hoeveel spanning kan erop? (dan kan ik meten voor de zekerheid).

bedankt alvast!

Laat die dioden maar zitten. Eten geen brood. Idee is dat je feitelijk 2 LEDS parallel zet, waarbij de 2de geschakeld wordt (en daardoor de spanning over de 1e zo laag wordt dat die niks meer doet). In de datasheet van die duo-LED kun je de doorlaatspanningen wel vinden. Weet je precies wat gaat en wat niet.

R2 beperkt de stroom door de LED tot iets van 2mA. Die zul je wel ongestraft naar 1k ofzo kunnen brengen. Bedenk wel dat het spul dan ook 8-10mA trekt als er niet geladen wordt (dus bij een te lage accu spanning)

zijn die 2 diodes niet om een spanningsval te creëren?

Idd, die diodes zijn nodig, anders gaat de groene led nooit aan.

Je hebt waarschijnlijk gewoon een slechte kwaliteit led.

als ik de led met een 220(K?)Ohm weerstandje aansluit, is het ledje mooi fel. dus of dit dan een slechte kwaliteit led is.....

ik zal eens proberen de weerstand R2 te vervangen vor een lichtere.

Met 220 ohm krijgt-ie veel te veel stroom en zal de led vrij snel sterven. Bovendien is een auto-accu binnen een paar dagen leeg. Met 220 kohm zal er nog minder gebeuren dan met de 4k7 die in het schema staat.

excuses, was het even kwijt. meestal gebruik ik 330 Ohm voor ledjes op 12 volt.

Intussen heb ik in de schakeling van de spanningsbewaker de 4.7 Ohm vervangen voor een 2.6 Ohm. De ledjes zijn nu duidelijk te zien ook overdag.

bedankt voor de suggesties, ik snap ook nu beter hoe de hele schakeling werkt.... spelenderwijs leert men!