testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
grappig , net als die amateur satteliet die tig jaar geleden is gelanceerd in nl en nooit heeft gewerkt omdat de nicd accucellen niet zo tegen ver onder 0 temperaturen konden . 20 jaar later kwam het ding ineens weer in leven omdat de nicd's oneindig waren geworden en de zonnepanelen overdag het ding weer lieten werken ..
maar fouten komen in de ruimtevaart ook zat voor , kan me het samenwerkingsverband nog herinneren tussen 2 landen ( meen amerika en rusland ? ). ieder land leverde een deel van een ruimtesonde . die kwamen op een gegeven moment bijelkaar en toen bleek 1 deel in metrische maatvoering te zijn gebouwd en het andere deel in inches 
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
O M G, stupid stupid stupid 
http://www.youtube.com/watch?v=2S1viy1Wqp0
Op 7 januari 2012 00:16:34 schreef free_electron:
Mop van de dag. Iedereen weet wat Phobos-grunt is ? Neen ? Dat is een russische probe die mars zou gaan verkennen. Is een paar weken terug gelanceerd en draait baantjes rond de aarde. Communicatie met de probe is er niet. Een paar uur na de lancering viel de communicatie uit... en sindsdien is de probe stuurloos.Sedert vandaag ( een paa ruur terug ) is er geweten waarom ... ( en neen dit is gene mop maar het is wel belachelijk ... )
De probe vliegt namelijk achteruit... zodat de zonnepanelen die voor stroom moeten zorgen in plaats van naar de zon te wijzen , naar de zwarte ruimte gedraaid staan.. de batterijen zijn leeg en de probe is volledige stroomloos.verwacht wordt dat ze volgende week naar beneden komt en zal opbranden ...
wie had dat mopje ook al weer over 'in my kountry we do everytink backward ..'
Hey anatoly .. you knowink if integer is singed or unsigned ?
no yuri , but i thinking it is unsigned , just like wodka.http://www.theregister.co.uk/2012/01/06/phobos_grunt_in_reverse/
In Soviet Russia, Sun turns to you!
Murmeltier
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
http://oncyclopedia.net/wiki/Sovjet_Rusland-grappen
de nederlandse versie.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
@F_E, phobos grunt; dat is eerder triest dan een grap. Al heb ik er wel veel voor over om de camerabeelden te zien van het moment dat de leiding het hoorde...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Hier ook zo eentje:
link
Naar beneden scrollen naar derde verrekijker. Welke kleur?
Zwart-dondergrijs...
- - big bang - -
Op 17 januari 2012 21:36:38 schreef big bang:
Hier ook zo eentje:
linkNaar beneden scrollen naar derde verrekijker. Welke kleur?
Zwart-dondergrijs...- - big bang - -
Eh... Mis ik iets? 
Het ding IS toch zwart en donkergrijs?
En dus niet dondergrijd 
EDIT:
Ik maakt het zelfs nog bonter dan het al is 
[Bericht gewijzigd door leime op (39%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik weet niet of ik om het volgende moet lachen of huilen, maar vooruit.
Elektuur heeft een nieuw boek gepubliceerd genaamd "Microprocessor Design using Verilog HDL. Een stukje uit de beschrijving:
Met behulp van de juiste tools is het ontwerpen van een microprocessor niet zo ingewikkeld. Een van zulke tools is de Verilog Hardware Description Language (VHDL).
Da's wel de allergrootste belediging die je een VHDL liefhebber kunt aandoen! Bij Elektuur maken ze ook blunders zullen we maar zeggen.
Damic
@ff: explain, ben geen vhdl kenner, maar als ik wiki pedia mag geloven staat die V voor iets helemaal anders nl. VHDL staat voor VHSIC (Very High Speed Integrated Circuit) Hardware Description Language. Dus eigenlijk is het VHSICHDL als ik het goed kan begrijpen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Om het nog maar niet over het krakkemikkige formuleren te hebben. Bij mensen die het van schrijven moeten hebben zou je iets beters verwachten.
Op 17 januari 2012 22:49:28 schreef Damic:
@ff: explain, ben geen vhdl kenner, maar als ik wiki pedia mag geloven staat die V voor iets helemaal anders nl. VHDL staat voor VHSIC (Very High Speed Integrated Circuit) Hardware Description Language. Dus eigenlijk is het VHSICHDL als ik het goed kan begrijpen?
VHDL is een Hardware Description Language, net zoals Verilog is. Tussen deze twee talen zitten zeker wel wat verschillen, zal wel op een maandagmorgen geschreven zijn.
Maarja, VHSICHDL bekt niet zo lekker he;)
Damic
Ha ok dus het is Verlog's VHDSL of V²HDSL of VVHDSL, ok nu heb ik hem. Klinkt precies als een nieuwe xDSL standaard 
Dus dan zou het zoiets zijn: Very High Digital Subscriber Line omg en dat bestaat nog ook
[Bericht gewijzigd door Damic op (23%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Ik heb het al gemeld bij Wouter van Ooien, maar kijk eens naar de revisiedatum van dit PDFje: http://www.voti.nl/dwarf/doc/DB061.pdf (December 2012...)
Als dat waar is verwacht ik binnenkort een zeer interessant product in de voti webshop... Wat ik waarschijnlijk aan zal schaffen.
De documentatie/code/libs van de rfm70 bevat(ten) ook een aantal vertypingen of copy-paste foutjes die soms vermakelijk zijn. Dat is ook niet verwonderlijk bij zo'n lijvig document, zeker niet als het snel beschikbaar moet zijn zodat mensen ermee kunnen werken. Niks tegen Wouter dus.
Voorbeelden:
For some platforms a port is provided, if your platform doe snot match one of the provided platforms read the instructions in the manual.
Doe snot? Snot van een hinde?
http://www.voti.nl/rfm70/doc-cpp/html/group__highlevel.html
void rfm70::mode_receive (void)
switch the rfm70 to receive mode
This method flushes the receive queue, and switches the rfm70 to transmit mode.
De module zelf is ook al grappig, zo moeten er een paar registers in bank 1 achterstevoren (LSB byte first) geinitialiseerd worden met "magic numbers"...
(Staat geen toelichting in de datasheet waarom er een bepaald getal geladen moet worden, alleen dat je dat getal moet laden...)
@Wouter van Ooien:
Commentaar is niet aanvallend bedoeld. (Staat niet voor niks in het "schaterlach" topic, ik hoop dan ook dat je erom kan lachen). Stel je het op prijs als ik meld wat ik toevallig tegenkom? (Het is voor mij een kleine moeite, en een tekst zonder "huh?!" momenten leest een stuk lekkerder)
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 17 januari 2012 21:58:17 schreef flipflop:
Met behulp van de juiste tools is het ontwerpen van een microprocessor niet zo ingewikkeld. Een van zulke tools is de Verilog Hardware Description Language (VHDL).Da's wel de allergrootste belediging die je een VHDL liefhebber kunt aandoen! Bij Elektuur maken ze ook blunders zullen we maar zeggen.
ehhh. zo heet dat ding dan ook officieel.
Verilog Hardware Description Language... afgekort V-HDL...
Wat jij 'VHDL' noemt is eigenlijk VHSIC HDL ... of VHSIC-HDL.
[joke]
jammergenoeg is die afkorting voor Very-High-Speed-Integrated-Circuits-Hardware-Design-Language zo 'verbose' (net zoals de taal zelf
) dat de gebruikers ervan het afkorten tot VHDL. ( ook omdat ze jaloers zijn op verilog
, en om verwarring te zaaien en te proberen zieltjes te winnen voor hun kamp. Kom naar ons wij, zijn ook VHDL ... ).
In vakjargon spreekt men ofwel over Verilog tout-court; of over de 'Very Hard design Language' als het over dat na-aapsel gaat.
[/joke]
terug serieuze mode. Let op ! VHSIC-HDL is een 'overlay' op een HDL. de achterliggende taal kan gebruikt worden om eendert wat te beschrijven. tot het vouwen van papieren vliegtuigjes, het vastschroeven van een vijs, of het openen van een fles bier toe. ( dat was ook het doel van de originele opdracht die de militairen uitgeschreven hebben. het doel was een taal waar je eendert wat mee kon beschrijven. en die ene uniforme eenduidige beschrijving geeft zonder gevaar voor interpretatie.
De VHSIC subset is een bibliotheek die de definitie bevat van een 1 en een 0 , de logische operaties en hun relaties tot elkaar.
het is net die definitie die geladen wordt als je die IEEE1394std bibliotheek laadt. dat is de reden dat dat in elke sourcefile moet geladen worden.
De militairen gebruiken die HDL ook voor het beschrijven van andere dingen ( die niks te maken hebben met electronica )
Er zijn ook andere 'libraries'. zo is er ene librarie voor analoog circuit beschrijving. en zelfs voor wiskunde.
De HDL compiler weet op geen honderd uren waarover je het hebt als je de juiste library niet laadt.
HDL is gewoon een afkorting voor 'Hardware Description Language' en dat is nu een generic woord geworden.
zo zijn er ook talen voor analoge beschrijving (SpectreHDL en AHDL) maar die hebben NIKS te zien met de originele opdracht van de DoD om een HDL te bouwen.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (16%)]
Laatst ook een goeie gezien: versterker gekregen was kapot 600W staat erop dikke aansluitklemmen enzo 50Amp zekering, ik maak hem open een grote leegte en ergens in het midden aan de zijkant zit een tda 1554Q ic in (4x11W) en daar had hij 50euro voor betaalt.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 18 januari 2012 10:50:34 schreef EL83:
Laatst ook een goeie gezien: versterker gekregen was kapot 600W staat erop dikke aansluitklemmen enzo 50Amp zekering, ik maak hem open een grote leegte en ergens in het midden aan de zijkant zit een tda 1554Q ic in (4x11W) en daar had hij 50euro voor betaalt.
50 euro. das 1 euro per ampere he..
die tda wordt in een speciale mode gebruikt waarbij hij de zekering beschermd door zelf eerst door te branden.
50 euro is een mooie prijs. rond getal , helft van 100 ook een mooi rond getal,
reken eens uiit. die koelplaatkast , een prinplaat, mooie zware aan sluitklemmen. tegen dat je alles los gekocht hebt lig je aan meer....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
koop een skytech versterker ,dan zie je de tda truc op een pIII koeler ook toegepast . en dan nog 400 watt ook nog .. voor 20ms als de rinkern inschakelt idd 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Volgens mij is dit topic een beetje dood met een hand typefouten, een paar Verilog/VHDL rants en commentaar op het overspec'en van versterkers zoals men dat al jaren doet...
Het heeft bij mij geen schaterlach losgemaakt in elk geval.
okee dan een tip voor iedereen die SMD componenten op wil sturen: KLIK