Het ging me meer om de artikelen die hier gelinkt werden. Iemand die zijn voedingskabels mooi gaat zitten vlechten om beter geluid uit zijn versterker/CD speler te krijgen... Nou ja... :)

[Bericht gewijzigd door TheCrazyInventor op (43%)]

Op 22 januari 2012 02:34:04 schreef big bang:
[...]
Wat mogen we verwachten als ze zelfs polyfase voedingen gaan gebruiken? :-)

- - big bang - -

Dat wordt dan vast een 5.1 fase voeding >:)

@ Pientertje:
Helaas wordt de accoustiek van de luisterruimte niet volledig megenomen en zijn de combinatie satelietspeakertjes-subwoofer, ook maar een fake, net zoals in de 60-er jaren de zogenaamde pseudostereo: Één full range basreflexkast rechts en een midden- en hogetonentonen uinit links (In een orkest zitten de 'lage'instrumenten rechts en de 'hoge' links). Het is meer schipperen met ruimte en 'WAF'.
Voor serieuze muziek beleving moeten alle luidsprekers gelijk zijn, voor video en cinema kan dat anders.

Op serieuze fora in de VS spreekt men vaak niet meer over 'audiofiel'. maar over 'audiofool' :P

Bij ons werd altijd de term 'audioot', wat natuurlijk op hetzelfde neerkomt, gebruikt.

Van een moppentopic naar audio topic. Da's knap.
Graag een beetje terug on-topic.

Het is denk ik weer tijd om het topic wat aan te harken. Volgens mij is dit het topic met het meeste onderhoud aller tijden.

Op 21 januari 2012 21:34:55 schreef pientertje:
Doen die audiofielen eigenlijk aan kalibratie van hun speakers? Net zoals fotografen maken met een speciaal apparaatje een "profiel" van hun beeldscherm. Dit is een soort curve waarin de imperfecties van het beeldscherm staan. Door op computer de inverse los te laten op het uit te sturen beeldmateriaal verschijnt er een "perfect" plaatje. Bestaat er zoiets voor speakers? Zo nee, dan zie ik een grote markt!

De Equalizer!!

Proffessionals doen eerst een grondige Audiocheck, en stellen de Equalizer hierop in.

Neovo

Okeej ook 1 die zijdelinks iets met elektronica te maken heeft.

paar jaar geleden ging mijn nichtje trouwen op vlieland. Voor de ingewijden: op de vliehors bij het strandjutters hutje.

Daar kun je eigenlijk alleen komen met de vliehors express. EEn speciale bus voor over het strand. Daarvan hadden ze er dus 1 gehuurd.
Met je eigen auto mag je niet op het eiland komen, dat mogen alleen eilandbewoners.

Dus niet de hele familie kon mee. Enfin. alleen ooms en tantes en directe familie kan er dus bij zijn, maar mijn tante had iemand gevonden met een hummer op het eiland, dus wij konden er toch heen, samen met 2 andere nichten en mijn zus op zijn allen in een hummer geprakt (die dingen zij verdomd klein als je er met 8 man + bestuurder in moet).

Blijkt echter dat de eigenaar toen net op vakantie was.. MAar een vriend zou rijden (mocht dan tevens heel weekend met de hummer daar scheuren, dus voor 2 ritjes die hij dan moest doen)

staan we daar bij de plechtigheid, komt mijn (toen nog net a.s.) vrouw naar mij toe: De hummer doet het niet meer.....

enfin.. Kom ik daar aan heef thij de hele accu al leeg gestart. Die gast van de vliehors MOCHT van zijn baas niet slepen of overstarten (Ergens te begrijpen) dus er was een trekker opgesnort. intusen ik toch maar eens kijken..

Mijn zus en mijn 2 nichtjes + aanhang hadden er geen fiduccie meer in in, dus die werden in een al overvolle vliehors express gefrommeld.

Probleem was snel gevonden. Zekeringen vervuild en de dieselklep ging dus niet open. Even schoonmaken en tik dieselklep ging duidelijk weer open. Op moment dat de bus vertrok hadden wij de startkabels al aangesloten en toen de bus al 30 cm weg was startte de hummer :D:D:D

De terugweg was BEDUIDEND comfortabeler met alleen mij en mijn as. vrouw in de hummer. en natuurlijkd e chauffeur. Die overigens ook heel blij was, want die kon nog hele weekend sturen...

Veel plezier gehad..

Smakelijk om dit verhaal gelachen, waarschijnlijk vooral omdat ik me de situatie precies kan inbeelden omdat ik er regelmatig kom en vermoedelijk wel weet met wie je daar o.a. te maken hebt gehad. Ook kan ik me het moment van wanhoop voor de rest van de 'toeristen' goed voorstellen op die zandvlakte daar :P

voor minder ingewijden: situatie fototje

[Bericht gewijzigd door MAH op (17%)]

Jaren geleden maakten we in het ziekenhuis voor de elektra/data installaties gebruik van een externe installateur. Deze firma (GTI genaamd, wat volgens ons stond voor Geen Technisch Inzicht, maar dat terzijde) had twee mensen vast gestationeerd. Een van die personen was een meisje, Chantal genaamd, die zich goed staande wist te houden tussen al die kerels bij de TD.

Een collega van mij (Bas) zat haar daar altijd een beetje mee te pesten tot op een dag had Bas besloten dat hij zijn radio in de kast (zo'n stalen kantoorkast) wilde hebben (i.p.v. erop) en dan de kabels voor boxen, antenne door een gat in de zijwand. Voor de 220 wilde hij zo'n tafelverdeeldoos die onder zijn bureau lag ook in de kast hebben.

Om het snoer door het gat te krijgen moest hij de verdeeldoos ervan af halen. Op dat moment komt Chantal binnen... Zo, poppedot (ze noemde iedereen poppedot) ga je dat zelf doen?. Ja, zegt Bas terwijl hij met de velengdoos in de hand staat. Elektra is mannenwerk! Oh, zegt Chantal, dat wil ik wel eens zien, en ze ging er eens goed voor zitten.
Bas haalt het kapje van de verdeeldoos af, maar op het moment dat hij zijn duim op de contactstrips plaatst (zodat ze blijven zitten als hij de schroefjes losdraait) krijgt hij toch een oplawaai...
Nou, zegt Chantal. ik ziet het alweer, zoiets simpels als een stopcontact erop zetten is al te hoog geprepen... Ik haal altijd eerst de stekker eruit.. Wij lagen in een deuk met z'n allen.

Het was ook altijd mooi als Chantal op de verpleegafdelingen een klus had. De hoofdzuster belde dan b.v. om een elektricien vanwege een storing, en dan ging Chantal langs. Die verbaasde gezichten bij de zusters was altijd leuk om te zien.

We gebruikten ook altijd veelvuldig allerlei afkortingen. Een wandeling in de pauze was altijd een DBO (Doelloos Blokje Om). Leuke afgeschreven apparatuur of andere gadgets werden LVT genoemd (Leuk Voor Thuis).

Een andere annekdote betrof het hoofd van de TD. Deze had in zijn vrij tijd een scooter (zo'n echte 125 CC Vespa) helemaal opgeknapt. Op een mooie dag zou hij erop naar het werk komen om hem aan zijn collega afdelingshoofden (en aan ons) te laten zien. Hij had de scooter achter het gebouw gezet. Een van de werktuigkundigen van de TD heeft toen stiekum een klein plasje afgewerkte olie (uit het noodaggregaat) onder het motorblokje laten lopen.
Vervolgens wij naar het hoofd. Zeg, mooie scooter hoor. Ja, ik laat hem straks ook aan de directeur zien. Oh, maar hij lekt nog wel... Hoezo? Nou, er ligt een klein plasje olie onder het blok. Hierop ging hij op een drafje naar buiten.

Ik heb nog nooit iemand zo beteuterd zien kijken. Hij ging meteen op onderzoek uit, en wilde de boel al gaan demonteren. Hierop hebben we toch maar verteld dat het een grap was. Hij kon er niet om lachen, wij wel....

GTI... daar zeg je me wat!! (Trok iemand eens even een geheugencel open....)

Ik heb ooit een half jaar stage gelopen op de vestiging die toendertijd in de marslanden te Zwolle stond. 1993-1994 of iets dergelijke.

Ik was op een gegeven moment lekker aan het werk in een kast voor AVD Maasbracht, en hoorde op een plek naast mij steeds getallen roepen.
Daar stond een meters lange groep kasten aaneen geschakeld, met ruggelings daartegen nog eens zo'n rij.
De hele constructie had een doorvoergat in het midden.

Op een gegeven moment schreeuw ik ineens BINGO! na het horen van het zoveelste getal.

Helaas konden enkele van die werknemers dit niet echt hebben en waren knap pissig...
Anderen moesten er best om lachten.

<->

Ook heb ik eens een stel magneetschakelaars en de tester aan een identiteitscrisis geholpen door heel dom LETTERLIJK mijn installatietekening eens écht te volgen, zonder eens na te denken of dat wel goed zou gaan...
Op de stuklijst stonden maghneetschakelaars met een spoelspanning van 24VAC.
In het schema stonden ook magneetschakelaars met een spoelspanning van 24VAC.
Maar, waar de bedrading voor de spoelspanning vandaan kwam?? DÁT was echt geen 24 V!

Na het opbouwen en nazien door mijn werkvloerbegeleider mocht ik de werktekening aftekenen en de kast inbrengen voor eindcontrole.

Enfin, Bij de testafdeling wordt het spul getest, en ik hoor ineens een enorme serie klappen en daarna zag ik wat rook uit die kast opstijgen.
De tester helemaal paranoia omdat een kast een pakkie shag had opgestoken...

Komt de tester op een gegeven moment bij mij en begint tegen mij uit te vallen...
Ik direkt mijn werkvloerbegeleider erbij gehaald, en de tester eens even duidelijk uitgelegd dat ik die kast toch echt volgens schema had opgebouwd.

Tja, dat er 220V over 24V spoelen komt is niet mijn probleem...

<->

Ook heb ik eens iemand uit een benouwde positie moeten helpen omdat hij de metaalknipper vast had laten lopen door er twee plaen op elkaar tegelijk onder te leggen...

Achter in de werkhal stond zo'n electrische knipbank van Safan.
Zo'n 2.5 meter breed geval waarmee je plaatstaal knipt.
één moest twee exact gelijke platen voor een kast knippen uit 3-mil staal.
Stel je voor.... Dat geval kreeg een strook van bijna 2 meter 6-mil dik staal onder zijn mes...
Ik hoor hem het pedaal intrappen, ik hoor de motoren draaien en hoorde de boel duidelijk vastlopen, waarna er enkele secondes later de thermiche veiligheden eruit klapten.

De werkvloerbegeleider erbij, en die kon het daar terplaatse niet oplossen.
Hij was op het punt om Safan te bellen toen ik naar hem toestapte om uit te leggen dat ik ook een optie had, wat minder geld zou kosten.

Na de uitleg van mij keurde hij dat goed, en wou wel eens zien of dat inderdaad werkte.

Leuk, Nu had dat mes zich hopeloos klem gewedged in dat staal, en was er ongeveer éénderde doorheen.
Het al doorgeknipte gedeelte was door de druk naar beneden gebogen, waardoor hij de platen ook niet meer terug kon trekken.

Ik heb hem geholpen door van de stappenmotoren (2 stuks) twee fases met elkaar van plaats te wisselen, de thermische pakketten te resetten en héél kort de spanning erop, waarna ik direkt de voetschakelaar intrapte.
Gevolg, Inplaats van dat het mes omlaag werd gedrukt trok het zich gelukkig weer uit het plaatstaal, en kon ik met de haakse slijper erbij om de al omgebogen krul metaal af te slijpen.
Daarna heeft hij het resterende teruggetrokken en heb ik de bedrading weer teruggepoold.

Mijn werkplaatsbegelijder vond dit een hele slimme truuk, en had daar zelf niet eens aan gedacht!!
Hij heeft dat gelijk als TroubleShoottip bij de machine geplaatst in het geval dat dit ooit weer zou gebeuren.

Neovo

wel een HELE gevaarlijke troubleshoot tp voor onervaren mensen die alleen de machine bedienen. jij weet wat je doet, maar weet iemand anders dat ook??

Nee, en daarom mochten sindsdien alleen de werkvloerbegeleider, en mensen met een electro diploma deze manier van troubleshooten uitvoeren.

Ik heb daar een ruim jaar gewerkt, en ik heb het meerdere keren meegemaakt dat de werkvloerbegeleider of ik dit konden praktiseren.

Ik had toen gelukkig mijn "Monteur Elektrotechnische Panelen" diploma van net VEV al op zak.

Ik neem an dat als je in GTI kwam te werken als panelenbouwer, je toch echt wel iets van elektrotechnische installaties dient te weten...

Neovo.

HEEEL oude Safan dan zeker, ik zie een motor die een hydropack aandrijft nog niet zo snel de cilinders op zuigen zetten na omdraaien van 2 fasen.

Ik wist niet dat Safan ook nog knippers met schroefdraadspindels gehad had.

EDIT, t'zou natuurlijk een guilliotine-model geweest kunnen zijn, t'is wel slim gevonden

[Bericht gewijzigd door 240diesel op (17%)]

Op 22 januari 2012 20:27:25 schreef Neovo Geesink:

Probleem is dat bij veel kasten voor zowel voor 24Vac als voor 230Vac rode draad gebruikt word.

Ik heb pas trouwens nog de resultaten gezien van iemand die 24Vdc op de + en - van een FO had aangesloten. Van de DC bus om precies te zijn. Eigenlijk helemaal niet grappig omdat het veel tijd en geld kost om het op te knappen.

Ik denk dat bij werken aan schakelkasten iedereen z'n verstand moet gebruiken en best even mag controleren of e.e.a. wel helemaal klopt.

Op 22 januari 2012 21:55:54 schreef 240diesel:
HEEEL oude Safan dan zeker, ik zie een motor die een hydropack aandrijft nog niet zo snel de cilinders op zuigen zetten na omdraaien van 2 fasen.

Ik wist niet dat Safan ook nog knippers met schroefdraadspindels gehad had.

EDIT, t'zou natuurlijk een guilliotine-model geweest kunnen zijn, t'is wel slim gevonden

Erg oud inderdaad...

Ik praat hier over 1993-1994, terwijl die Safan er toen al een tijdje stond...
Het merk-logo zag er toen ook nog anders uit.
Inderdaad, twee worm-assen met optische detectie. (Lijkt sterk op het radertje van een Scrollwheel, maar dan sterk vergrote versie)

Neovo.

@ MAH: ken jij toevallig ook die vriend van harry hummer die toen reed? Doe hem dan iig de hartelijke groeten, want wij hebben het door dit voorval echt MEGA naar ons zin gehad.

@GJ_ Vertel mij wat dat iedereen zijn koie moet gebruiken: heb net > 70 toetsen na zitten kijken waarin die gasten documentatie voor een bedradingskast moeten maken. Zat geen intelligentie in, maar sommigen tekenen toch een PLC in de kasten zetten hem KEIHARD op de materialenlijst... van sommige heb ik geen idee hoe ik alles aan moet sluiten, ondanks dat ze de stroomkring schema's cadeau kregen... Ja je hebt erbij... Kijk foutjes zijn slordig, maar niet onoverkomelijk, bijv verkeerde dingen op je materialenlijst zetten of per ongeluk klemmen vergeten of iets dergelijks. Maar sommigen snappen er echt niets van..

@neovo, dan snap ik het idd wel weer, maar ik kom vaak zag de handige operator tegen die dus NIET weet wat hij doet en de situatie VEEL erger maakt....

Dat heb ik ook wel eens gehad bij een bijbaantje in de logistiek, daarbij reed ik op een dubbele palletwagen om grote hoeveelheden volle pallets te verplaatsen:
http://images.supralift.com/supralift/images/item/L/3/3076119_23430290.jpg

Tussen jou en de pallets zit een ruimte voor de accu. Die kon je wisselen om om snel door te kunnen werken. Men ging er alleen niet echt zachtzinnig mee om, dus er waren om de haverklap problemen (van kapotgetrokken stekkers tot omgevallen accu's (= overal accuzuur))

Ik moest toen ook een accu wisselen en de enige volle die er stond was een waar ca 15cm van de isolatie van de + kabel weg was (die zal wel klem gezeten hebben). De leidinggevende vond dat er niks aan de hand was en hij liet er nog wel een keer naar kijken (het was druk, dus we moesten maar even doorwerken). Terwijl je die accu in een compleet metalen voetuig schuift en het niet onwaarschijnlijk is dat hij negatief geaard is

Toen heb ik de kooi waar de accu in stond maar even opgetild en hem bij de servicedienst gedeponeerd. Dan maar 'tegen de regels' een nog niet helemaal volle accu van de lader af plukken...

Op 22 januari 2012 20:27:25 schreef Neovo Geesink:

Zo, jou neem ik alvast niet aan. Misschien kun je nog ambtenaar worden?

Op 22 januari 2012 22:06:23 schreef GJ_:
Ik denk dat bij werken aan schakelkasten iedereen z'n verstand moet gebruiken en best even mag controleren of e.e.a. wel helemaal klopt.

Precies...

Ik heb hem geholpen door van de stappenmotoren (2 stuks) twee fases met elkaar van plaats te wisselen

Klinkt slim, maar werken ze in die dingen met stappenmotoren dan?

@Jochem: op maandag morgen is het toch wel fijn als je wel op een tekening kan vertrouwen. Uit het bovenstaande klinkt dat het niet bepaald om een incident ging.

Wat een aparte knipbank is dat dan, degenen die ik ken winden eerst een veer op om daarmee vervolgens het mes naar beneden te 'lanceren'.

@HMH, wie er precies allemaal in zijn autos mag rijden is me niet geheel bekent, dat maakt de zoektocht iets lastiger. Ik kom er nu pas achter dat je ze van hem kan huren.. maar als ik daar ooit eens achter kom zal ik t zeggen! als het toevallig emiel was zal ik hem nog wel eens aan het voorval herinneren.

HMH hieronder: dat is waar, ik zal het eens vragen als ik hem tegenkom. al betwijfel ik of de baas het zelf ook weet.. ;) Maargoed, back OT

[Bericht gewijzigd door MAH op (10%)]

@ MAH: het enige wat ik me herriner is dat hij vaak met Harry naar engeland ging met de hummer (Was hij toen ook geweest, en daar door het water gekacheld, dat verklaarde de troep om de zekeringen)

en ik weet ook dat hij werkeloos was, maar volgens mij ook afgekeurd. Zijn naam ben ik vergeten.. maar je kunt het hem vragen... Zo groot is vlieland niet..

Op 23 januari 2012 20:22:18 schreef MAH:
@Jochem: op maandag morgen is het toch wel fijn als je wel op een tekening kan vertrouwen. Uit het bovenstaande klinkt dat het niet bepaald om een incident ging.

Als het is stelselmatigs is, dat je al vaker op een gewone manier hebt aangekaart, dan wordt het een ander verhaal. Ik kon dat uit wat er geschreven werd echter niet opmaken.

Wat een aparte knipbank is dat dan, degenen die ik ken winden eerst een veer op om daarmee vervolgens het mes naar beneden te 'lanceren'.

Ik ben geen expert met knipbanken, maar de laatste die ik zag was er eentje met een vliegwiel. Omdat Neovo het had over 'gelijk de voetschakelaar indrukken' dacht ik dat dat was om te voorkomen dat dat vliegwiel al op snelheid was en hij dus met grote kracht de verkeerde kant op ging. Maar dat zou allemaal niet stroken met stappenmotoren. Ik snap dat nog steeds niet, stappenmotoren in een knipbank, kan iemand met kennis van die dingen eens uitleggen hoe, en vooral, waarom daar stappenmotoren in worden gebruikt?

Om even op een andere tour te gaan: ik las op een website een leuke compilatie over 'rook'.

- Roken is dodelijk, zeker voor robots

- Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer.

- Roken is dodelijk voor u en uw componenten.

- Waar rook is is vuur? Welnee, gewoon een elcotje verkeerd...

- Mensen onder te veel spanning gaan roken, onderdelen ook, voor beiden is roken dodelijk.

- Ervaring (in elektronica) is recht evenredig met de tijd die je erin steekt + de prijs van alle opgestookte componenten vermenigvuldigd met het aantal opgestookte componenten.

- Derde wet van Kirchhoff: Daar waar de meeste rook is, loopt de grootste stroom.

During the French Revolution a priest, a lawyer and a technician were lined up at the guillotine to be beheaded. They were given the choice to look up or to look facing down in the guillotine.

The priest said, "Well Heaven is up, so I'll look up, so I can see where I'm going." They placed the Priest in the guillotine facing up and released the blade. The blade stopped just inches from the priest, so they let him go, thinking it was a miracle.

The lawyer thought, "Well if it worked for the priest, it might work for me," so they placed him in the guillotine looking up. They released the blade, and it stopped just inches from the lawyer, who claimed he can't be executed twice for the same crime, so they let him go.

The technician thought, "Well why not?" So they put him in the guillotine looking up, and the technician said, "Wait a minute! If you swap the red and the blue wires over, you might make this thing work."

Haha dat is niet zo'n gunstig daglicht voor de techniekers, eerder een duidelijk voorbeeld van een techniet!

Hmmmmmm. Bij mij is het altijd de Belg die dan zegt: "hey ik heb het probleem gevonden, d'r zit hier een schroeffie tussen!".