Hier zit ook vast wel iets leuks tussen voor op de deur van het hobbyhok: http://www.flickr.com/groups/safetysigns/pool/
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Omdat ik ze jullie niet wil onthouden:
Om te beginnen:
http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/nl_apparaatsnoer_1.html
(vraag: waarom bestaan er vol-metalen wartels?
En kan Fred met een 'polechecker' eens verifieren of we straling kunnen meten
)
Daarna:
http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/uk_conradsel.html
(Toch jammer van dat laatste stukje varkensstaart in de stekkers. Dag afscherming!)
Speciaal voor onze kleine blauwe vrienden:
http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/uk_blue_snake.html
Vervolgens nog een stukje creabea:
http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/nl_vlecht_sneek.html
Om vervolgens aan deel 2 te beginnen:
http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/uk_scoobidoo_1.html
Veel leesplezier 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Metalen wartels zijn speciaal tegen emc problemen, en zeker zinvol bij frequentie omvormers e.d. Het is op zich niet echt vreemd om een netsnoer af te schermen, en in ieder geval zinvoller dan kabels met pijltjes voor de stroomrichting.
klein is fijn
Moderator
Op 21 januari 2012 16:46:10 schreef Piet elektro:
Vervolgens nog een stukje creabea:
http://www.euronet.nl/~mgw/diy/cabling/nl_vlecht_sneek.html
Whoei, enkel geisoleerde netsnoeren. Hebben ze net al die onveilige meuk verbannen, gaan mensen ze zelf maken.
Nouja, Darwin in progress zullen we maar zeggen.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
@SparkyGSX, was mij reeds bekend, maar meer bedoeld als sarcastische opmerking.
Afschermen is zinvol in een omgeving waar verstoring tot bijvoorbeeld gevaarlijke situaties kan leiden. Echter bij een normale huistuin en keuken versterker van Philips volstrekt onnodig. Tevens heeft het weinig zin de boel met dikke mantels af te schermen en vervolgens in een plastic wartel te steken en op een pigtail te eindigen 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 21 januari 2012 17:30:08 schreef klein is fijn:
[...]Whoei, enkel geisoleerde netsnoeren. Hebben ze net al die onveilige meuk verbannen, gaan mensen ze zelf maken.Nouja, Darwin in progress zullen we maar zeggen.
Ach, er was niet zoveel mis met gewoon stevig enkelgeïsoleerd tweelingsnoer. Ik denk dat Darwin vooralsnog dringender klusjes heeft liggen en hier niet zo hard mee aan de slag zal gaan.
Heeft die afscherming van die man wel enig zin? De afscherming zit nergens op aangesloten, en een zwevende afscherming doet toch niets?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
hahaha, alsof iemand wat hoort volgens mij zou een eurokabeltje van 40 cent de truuk ook al doen. Net filtertje plaatsen had natuurlijk ook gekunt als je dit al hoort, maar volgens mij heb je in de meesta audio apparatuur gewoon AC 50 Hz voeding en strakke DC
heb je die niet, moet je naar je voeding kijken.
maar High end blijft een hoog BS gehalte hebben.
PS iemand nog een pick-up stabilisator kopen? Ik heb mijn binnenplaats leeggehald en nog een paar stoeptegels liggen. Dat werkt dus WEL! en is nog goedkoop ook en minder arbeids intensief.
Op 21 januari 2012 18:01:03 schreef pientertje:
Heeft die afscherming van die man wel enig zin? De afscherming zit nergens op aangesloten, en een zwevende afscherming doet toch niets?
De afscherming houdt wel het stof uit zijn vlechtwerk, en zoals iedere rechtgeaarde audiofiel weet is stof in je netsnoer funest voor de geluidskwaliteit.
De grap is dat het gelijkrichten zoals dat in vrijwel alle audioapparatuur gebeurd zelf de voornaamste bron van flink wat harmonischen vervorming op het net is..
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Gelijkrichten zorgt ook voor viezigheid nà de gelijkrichter. Een zorgvuldige ontwerper plaatst condensators over de dioden - en dat is niet voor de schone schijn.
Wat het audiofiele gedachtengoed betreft: een driefasige spanningsbron, gecombineerd met een driefasige gelijkrichter, moet IMHO veel beter presteren dan een traditionele voeding - de uitgangsspanning wordt immers nooit 0V.
Of zouden die drie fasen het stereo-effect kunnen schaden? 
Van drie fasen naar twee luidsprekers, oeh. Ik moet er niet aan denken, dat geeft gegarandeerd afrondingsfouten.
even zonder gekheid, maar mijn DROOM audiofiele installatie bestaat uit een versterker die alles digitaal filtert en dan 4 weg digitale signalen naar de speaker door stuurt met daarop alleen klasse A versterkers.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Jaja, maar hoe ga je dat droomspul voeden? En hoe ga je de verbindingsdraden vlechten?
Zo eenvoudig is het allemaal niet...
Doen die audiofielen eigenlijk aan kalibratie van hun speakers? Net zoals fotografen maken met een speciaal apparaatje een "profiel" van hun beeldscherm. Dit is een soort curve waarin de imperfecties van het beeldscherm staan. Door op computer de inverse los te laten op het uit te sturen beeldmateriaal verschijnt er een "perfect" plaatje. Bestaat er zoiets voor speakers? Zo nee, dan zie ik een grote markt!
Meten is niet zo moeilijk meer, maar dat dan weer implementeren in een veelbandige eq..
Er zijn wel geautomatiseerde equalisers zoals Lyngdorf RoomPerfect die doen wat ze moeten doen. Deze worden ook in de studio gebruik.
Een slechte ruimte blijft echter altijd ongunstig.
De meeste audiofielen hebben geen verstand van of belangstelling voor normale audiotechniek.
Ik zie het meer als kunstverzamelaars, en ik doe er zelf (ik luister op mijn studentenkamertje naar een set actieve Cabasse 3VT9's uit de jaren '70..
) zonder moeite aan mee.
Hoewel ik wel volgens mij wel iets van audio weet heb ik ook begrip voor de andere kant van het verhaal. Ik heb dan weer geen belangstelling voor onzin (netsnoeren..) en ben tegen oplichting.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 21 januari 2012 20:35:42 schreef pros:
...Of zouden die drie fasen het stereo-effect kunnen schaden?
Zeker niet, het geeft een driedimensioneel karakter aan geluid! 
Wat mogen we verwachten als ze zelfs polyfase voedingen gaan gebruiken? 
- - big bang - -
Maar even serieus, ik denk dat er echt een markt is voor speaker kalibrators. En zo moeilijk is het niet. Eerst gooi je een sweep door je versterkers en je meet dan met een gekalibreerde microfoon wat er terug komt. Deze curve sla je op. Daarna bouw je een apparaatje met een vlotte DSP die een FFT trekt van je binnenkomend signaal (SPIDIF). Deze fft vermenigvuldig je met de inverse van je kalibratiecurve. Daarna voeg je de FFT veer samen en dat stuur je over SPDIF naar een deftige DAC.
Maar laten we niet te ver offtopic gaan over audiofielen.
Dat is precies wat RoomPerfect doet, alleen dan met een MLS als meetsignaal en als aanvulling een doordacht statistisch algorithme om met een doenbaar aantal metingen (meestal is een stuk of zes eigenlijk wel genoeg) op verschillende willekeurige plaatsen in de ruimte tot een goed resultaat te komen.
In AES lezingen en publicties is redelijk wat informatie gegeven.
Ja, het is offtopic, maar dat het het belachelijk maken van audioliefhebbers an sich wat mij betreft ook.
Op 22 januari 2012 11:20:59 schreef AartJa, het is offtopic, maar dat het het belachelijk maken van audioliefhebbers an sich wat mij betreft ook.
De audiofiel in kwestie is een grap op zich, dus toch niet helemaal offtopic. Ik moest toch wel een paar keer grinniken over de onzin die deze vent bij elkaar heeft weten te spammen op zijn site.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Mijn Onkyo 5.1 setje van 300 euro (versterker + 5 sattelietjes + actieve sub) heeft ook zo'n zelfkalibratiemodus, waarin hij de frequentiekarakteristiek en looptijdverschillen meet, en daar rekening mee houdt. Niks nieuws onder de zon dus, en ook niet eens schrikbarend duur.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat vind ik wel meevallen. Op zijn site staan hier en daar rare fouten, zoals een 78S12 die hij altijd ongekoeld gebruikt omdat hij toch zwaar genoeg is voor 3 gloeidraden. Een beginnersfout waar we toch ook niet om lachen als er hier weer iemand mee aan komt zetten in een topic "waarom zakt mijn voeding in". Erger is natuurlijk wel dat hij pas doorheeft dat het niet werkt op het moment dat er een 4e buis wordt aangesloten. De failluremode die daarbij beschreven wordt klopt ook niet met de schakeling... Maar ook dat komen we hier in beginnerstopics regelmatig tegen 
Aan de andere kant wordt zoiets natuurlijk wel lachwekkend als het op een site wordt verkondigd inplaats van op een forum nagevraagd