Ik moet even wat kwijt!
Ik kwam ergens anders op een forum(ja ik ga wel eens vreemd)
En daar werd over de STENTOR geschreven
Ik geloof dat er een heleboel mensen niet weten wat een stentor is!
De stentor heeft nooit in het FRM gestaan laat dit duidelijk zijn.
Hier onder staat een link naar een doosje met een paar zendertjes van mij.
De twee printjes die het zelfde zijn echte stentors ik heb er 4

http://www.rob007.8m.com/cgi-bin/i/foto/rob007_1.jpg

Ik zal het originele schema nog wel op mijn site zetten.
EN ik moet het nog even kwijt.
STENTOR hoeft geen stoor troep te zijn!
Het licht er aan wat je er zelf mee doet, je moet de stentor een beetje aanpassen.
Bij mij werkte ze zeer goed na dat er wat smoorspoeltjes een stabilisator IC –
En wat ontkoppel Ctjes zijn bij gekomen.

Groetjes Rob.

Hoi Rob, ik weet ook niet wat dat voor ding is (nu nog steeds niet) maar wat is je punt? Uit je post haal ik dat je het ergens niet mee eens lijkt te zijn... wat bedoel je precies?

Op het eerste zicht zijn het normale FM zendertjes. wat rob juist wil zeggen met stentor??? geen idee

Rob wil laten weten denk ik dat er veel onterechte negatieve reacties op de stentor zijn en dat dit dus een beetje onterecht is, ofzo :P

De stentor is al een redelijk oud ontwerp.
Deze +/- 5W FM zender was populair vanwegge zijn simpele opzet.
De eindtrap was gebaseerd op de MRF237 transistor van motorola, dit component wordt echter niet meer gemaakt door motorola.
Volgens mij heb ik hier ook nog wel ergens een bouwbeschrijving liggen van dat ding, ik zal eens kijken.

ha rob,
nou kan ik het niet laten om er even op in te gaan.

Dit is echt de eerste stentor ja. der is later ook een
2e ontwerp van gekomen met een aansluiting ernaan voor pll.

Toch blijf ik erbij dat deze zenders niks zijn. Ze lopen over de band. Ze maken harmonische tot en met.
En de kwaliteit van het geluid is ook al niet om over naar huis te schrijven. gebruik liever nu een low noise mosfet oscillator.

Tis een leuke babyfoon maar om der mee aan de band te komen of ook maar een eindtrap aansturen NEE. Gelieve niet.

Gijs heeft inderdaad gelijk, de latere stentor had als extra dat je een PLL ertussen kon zetten.
Deze ongestabiliseerdt VCO is niet bepaald frequentiestabiel, ook de linieariteit van de modulatie laat te wensen over, en over spectrale zuiverheid hoeven we het helemaal niet te hebben die is bagger bij alle eindtrappen die in klasse C zijn ingesteld (tenzij er een zeer goed bandpass filter achter zit).
Maar dat neemt niet weg dat het een leuk en goedkoop ontwerpje is voor de aspirant mini-piraat :-)

Leuke plaatjes, inderdaad de beruchte stentor met het orginele koelprofiel op de MRF :)

Stentor's zijn niet per definitie slechte zenders, het is een heel gebruikelijke opzet voor een VHF zender... maar de genoemde bezwaren spelen echter wel op.

spectrale zuiverheid hoeven we het helemaal niet te hebben die is bagger bij alle eindtrappen die in klasse C zijn ingesteld

Op zich ook waar. Maar alle vermogenstrappen voor FM/CW gebruik in het VHF gebeuren zijn klasse C ingesteld. Zeker met 1 transistor is het niet haalbaar dit beter te doen, of je moet voor klasse A gaan (met 15% rendement).

Maar de klassieke stentor is eigenlijk niet meer te bouwen, de MRF is sowieso ofwel niet verkrijgbaar, ofwel onbetaalbaar. Het enige 'bijzondere' aan deze tor is de behuizing die aan de emitter zit. Inmiddels is een BLY87 (die geisoleerde heatsinking heeft, en meer vermogen kan hebben) goedkoper.

Ik wist dat er mensen zouden reageren!
Er is nooit een tweede ontwerp geweest van stentor zelf,
Ook niet met PLL laat maar zien zou ik zeggen.
(nu heb je het waarschijnlijk WEL over het zendertje uit het FRM, is geen stentor!)
Dat over de band lopen is een te groot word vind ik.
(ja hij verloopt iets) er zijn zoveel mensen die geen PLL gebruiken, nou en?
Ik zij al ik heb er 4 waar van er eentje een beetje rommelt.
Kan ik ook nog wel verklaren, het is geen origineel stentortje
Het verschil kan je zien aan de print de koper zijde is anders.
Dat is trouwens ook zo iets er zijn mensen bezig geweest om hem na te maken dus.
Daar zijn fouten bij gemaakt.(onder anderen in de print)
Modulatie slecht, daar had ik niet veel last van.
En ja tegen een mosfet oscilator daar kan een stentor niet tegen op.(das waar)
Een van die babyfoons geeft met een trapje er achter 35Watt,
Hij is weliswaar heel oud maar doet het nog steeds.
Het is maar hoe duur je je babyfoon wilt maken,
Maar ja als geld genoeg hebt (heb ik ook wel)
Kies je nooit niet voor een stentor das logies dan neem ik ook een mosfet met PLL.
Daarom zeg ik ook al, het is een goedkoop zendertje.
Maar ik heb er toch veel lol mee gehad.
Dan blijft het bij mij nog steeds geen slecht zendertje!

Rob.

Oow is waar ook de MRF kan je verwiselen met een SD1127!
http://www.xs4all.nl/~barendh/Indexned.htm
Daar stond dit bij de MRF: MRF227 zie 2SC1947
En dit bij de SD:
SD1127 =MRF237, BFQ43 3W VHF TO5 beter dan de MRF

Rob007

Ik ken die stentor printjes nog wel, heb er zelf ooit een gehad in het piratentijdperk, een 5 Watt Stentor (precies zo een als op jouw foto) Werkte (bij mij natuurlijk weer) niet al te best, veel spiegels op de band en klein bereik, liet dat samen werken met een goedkoop stereocodertje (4.864 MHz xtal en 4053 mux zat erin, etc. ken je die ook nog toevallig ?) Was al heel wat voor een beginner, maar gaf vrij veel stereoruis. Later ging ik over op zogeheten zwevende (koperplaat een kant kras je een + strip los, etc.) zenders en de (destijds) welbekende FRM stereocoder, oscillator met een dual gate mosfet BF907, dat werkt meteen beter (en 5 elements richtantenne met rotor op je dak, later dipolen)

Rob; leuke foto, doet me écht weer denken aan de goede oude tijd ha ha :-)
Het kan aan mij gelegen hebben, maar ik kan me nog vaag herinneren dat mijn exemplaar een halve Megahertz fietste!
Als de trimmers van de buffer en eindtrap verdraaid werden veranderde de frequentie etc.
Het zal ook destijds mijn slecht afgestemde antenne geweest zijn hoor, maar mijn stentor stoorde ook als de neten :-)
Al met al wel weer leuk om te zien, dat was een leuke tijd... Ik woonde toen nog thuis en had zo'n buurvrouw die kei en keihard in de tuin ging schelden dat ze niks meer op haar radio hoorde (behalve mij dan) ha ha ha :-)
schitterend... ja, het blijft leuk, jammer dat de band tegenwoordig vol zit met commerciële zenders met een bulk vermogen...
Gr. Kees

Ook hallo Kees!

OEI ik heb ook wel wat los gemaakt he?
Ja, het is bij mij ook meer een hobby geworden om ze te verzamelen.
Ik zou ook zo graag een origineel jostyKit zendertje willen hebben.
En een WZ5 en 6 en 7 maar die kom je niet meer zo 123 tegen.
Er zijn een heleboel mensen geweest die zo’n zendertje kochten en niet –
Echt wisten hoe en wat je er mee moest doen.
En begrijpelijk bliezen veel mensen het eind torretje op.
En ja dan ben je snel geneigd het een shit ding te noemen.
Ik heb het meegemaakt dat het printje los met stukjes draad aan een –
Race baan trafo als voeding, als zender werd gebruikt.
Werkt natuurlijk nooit goed.
En dan krijg je al snel dat mensen elkaar gaan napraten.
En voor die mensen word het dan inderdaad een gevaarlijke Babyfoon,simpel!
Je bent met een stentor alleen nog niet echt klaar.
Je moet er rond omheen nog wat bij zetten om het te laten werken.
Er heeft wel eens een stuk gestaan in als ik het goed heb in de RAM.
Misschien dat iemand dat nog weet?

Rob007.

Op 3 april 2004 21:07:39 schreef rob:
Oow is waar ook de MRF kan je verwiselen met een SD1127!
http://www.xs4all.nl/~barendh/Indexned.htm
Daar stond dit bij de MRF: MRF227 zie 2SC1947
En dit bij de SD:
SD1127 =MRF237, BFQ43 3W VHF TO5 beter dan de MRF

Rob007

Ik heb een 2SC1971 ipv die MRF in de 4 trapper als vervanger gezet...

Ja dat kon toch tedde!
Er stond dat dat ook kon.
Misschien ook eens een SD proberen?
Dat torretje vond ik ook niet slecht!
Hoest daar?
Zit je achter de vrouwtjes aan?
Ga vooral zo door!HiHiHi

Rob007.

Over harmonischen gesproken, ik had nog een paar 74LS13 ic'tjes liggen. Een c'tje en spanning erop en ja hoor, een kleine draaggolf waarneembaar!

Ik vond trouwens de SD1127 veel prettiger werken als de MRF. Ik had altijd de indruk dat hij ook meer kon hebben. Ik zag dat die SD1127 nu Eur 12,50 kost... tjonge jonge, destijds bij Vd Bend in Vlaardingen kostte die tor iets van 5 gulden. Ehm, wel 17 jaar terug hoor...

HF groeten, Kees

[Bericht gewijzigd door Telstarradio op ]

Ja ik heb ook wel eens met een IC een zendertje gemaakt.
Best grappig!
En ook van die SD daar heb je gelijk in klopt!
Heb je daar ook misschien CB kees?
Ik heb hier zo’n dingetje ook nog staan.
Zit wel eens te luisteren op 10 en 30 en draai af en toe rond.
Groetjes van de buurman uit Rotterdam.LOL

Rob.

Eigenlijk is het wel leuk want de stentortijd was ook de hoogtijd van 27 mc, als ik het goed heb. Elke keer als ik op marktplaats zo'n Skyline of Hycom zie, denk ik eraan om nog zo'n ding te kopen voor de verzameling.
[moeten we niet een nieuw topic starten -27mc van toen en nu- ?] Ach, 27 mc van nu is niet veel meer, althans hier hoor ik niet veel meer op de porto.
Ik had onlangs voor 2 tientjes nog 2 DNT ht4000 porto's gekocht. Lompe dingen, maar voor de rest wel aardig. Van 1 is het speakertje omzeep. 50 mm rond en 8 mm diep {heeft iemand nog zo'n dingetje?....} Ik had al even in het Conradboek gekeken, daar zal het uiteindelijk wel op uitkomen.

Dit is overigens een leuk forum waar techniek afgewisseld wordt met gezellig geklets, alhoewel ik niet zeker weet of het de bedoeling is de topics hiermee te vullen!!

Om niet teveel van de hak op de tak te springen, ik heb hier nog een Alan 78+ liggen die ik op 400 kanalen wilde zetten door die eilandjes schoon te maken, echter hierna ontving het apparaat alleen nog maar op AM. Gezocht op internet waarna ik iets tegenkwam {even uit het hoofd} waarin stond dat er een weerstandje weggeknipt moest worden. Die weerstand kon ik alleen niet vinden. Iemand dit ook eerder meegemaakt?

Iedereen hoogfrequente pasen toegewenst,
groeten , Kees

Voor het speakertje zal ik ook ff kijken maar je bent er een beetje laat mee.
Ik heb net heel veel rommel er uit gegooid.
Maar Kees je hebt dus zo’n bakkie staan?
Ik hang nog wel eens bij die Schiedammertjes uit op 10
En bij Andre (Dré) opkanaal 18….30…Afijn ik zit overal wel eens.
Heb je ook een 4 of 5 trapper gehad kees?

Ook iedereen een fijn Pasen

Groetjes Rob.

M'n eerste echte zendertje was een 3trappertje met 2n3866 als eindtor. Volgens mij daarna 4traps met mrf237, toen nog een gulden of 8, toen nog meer trappen met bly's enz.
Ooit ook begonnen met een jostidoos, het schema zal ik nooit vergeten 2 x 4k7 2 x 4n7, een 2n2219 een 100 Ohm weerstandje spoeltje en trimmertje. Stond altijd naast
m'n Skyline SM2008, signaal ging over een draadje naar een tankspriet die op het balkon stond. Zie je het voor je? En dan met m'n radiocassetterecorder naar buiten om te kijken hoe ver het kwam. Grappige was dat het signaal steeds verder kwam en dus de radiocassette meeging op de fiets de polder in :-)
Ja en dus ooit een stentor gehad. Ik heb nog zoveel van die zooi liggen alleen niet meer van de eerste hand, alleen nog van na 1990. Da's wel jammer.
Ik zal het niet te lang maken jongens,
Gr. Kees

oei oei oei,Stentor,typisch makkelijk prooi voor het AT.

Hej rob, heb je die stentor wel eens aan een spectrum-analyzer gehangen en gekeken wat voor harmonischen die produceerde? Zo ja, heb je daar en foto van, dan kun je laten zien dat hij niet stoort zoals je beweert.

Op 31 mei 2004 20:03:21 schreef rpi:
oei oei oei,Stentor,typisch makkelijk prooi voor het AT.

Aantal geposte berichten 1

zo zo je hebt je geregistreerd om dit te kunnen melden ha ha ha mooi man!

HEE Bart heb jij zo’n ding thuis staan dan?
Kom ik ff langs dan hangen we hem er even aan!

Maar nu jullie hier zijn en nog al veel weten.
Hebben jullie misschien het schema van zo’n ding?

heb volgens mij nog ergens een schema van liggen onder de naam ropta.
Maar die dingen smeren nogal hoor,oscillator vgm was het een bf 199 ,weet het niet helemaal zeker,gaf een te hoog stuursignaal af aan de 2n2219 m.a.g dat de driver overstuurd werd en er heel gemakkelijk harmonischen geproduceerd werden.
Dat kun je natuurlijk wel veranderen,maar je moest het eerder zo zien dat leken op dit gebied zo'n ding uit de winkel haalden,en op een zaterdagmiddag in elkaar zetten(zo gauw mogelijk) want zaterdags avonds moest die zooi draaien onder een genot van een biertje.