Robot arm die kan stoten

Beste geleerden,

Aangezien ik na veel googlen nog niet veel verder ben, probeer ik het hier eens.
Ik ben niet gezegend met enige voorkennis, maar ik wil graag een arm maken die vanuit een frame recht vooruit kan stoten, waarbij de snelheid en impact ervan grofweg gelijk te maken is aan die van een mens.
De snelheid zou ook aangepast moeten kunnen worden via een regelpaneel.
De arm heb ik al wel (metaal/kunststof/rubber), en ik kan zelf lassen.
Maar hoe de aansturing daarvan zou moeten worden ?
Ik heb wel wat gelezen over ruitenwissermotorten, of compressors, maar wat je nu echt aan minimale power en aandrijving nodig hebt, geen idee.

Aangezien hier de echte slimme mensen zitten die met weinig veel kunnen bouwen:
Wie heeft een idee wat ik er allemaal bij nodig zou hebben ?

Alvast super bedankt !

Groetjes,
Maurice

Misschien een cilinder gebruiken in samenwerking met een elektrisch bediend ventiel en een compressor(of lucht tank).

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Een felle stoot zal je d.m.v. een motor niet makkelijk bereiken, lijt mij.
Ik zou zoals RoboticPro al voorstelde, een pneumatische cylinder met electrische aansturing gebruiken.
Om het echt heel mooi te maken en om de best vergelijkbare resultaten te behalen, zou de 'vuist/bokshandschoen' uit kunnen rusten met een accelerometer en druksensor zodat je die arm precies op snelheid en kracht af kan regelen.

Bedankt voor de snelle antwoorden voor zover.
Meteen al wat antwoorden die er heel intelligent uitzien (denk ik :) )
Nu ben ik wel een ICT-er, maar geen electronica-man, dus mijn vraag is dan meteen:

* Een compressor, die begrijp ik, dat is zo'n geval met een drukvat, een motortje er op, en een luchtslang.
Hebben jullie als ingewijden enig idee in wat voor soort sterkte ik moet denken, of is zo'n 8 bar holliehobby compressor al genoeg ?

* Het elektrisch bediend ventiel, hm. hoe moet ik dat precies zien ?
een compressor, aangesloten op een 'dop' waar weer electrische draden uit komen, die je met 1 of ander schakelbord kunt bedienen ?
Hoe moet ik dat precies zien;

Kun je zo'n schakelbord kant en klaar kopen, waarbij je dat zo aan kunt sluiten op een ventiel ?
En zit daar dan , om het even heel Jip/Janneke te zeggen, een schuifje op met 'veel thrust' en 'weinig thrust' , en evt. een schakelaar waarmee je evt. aantal keren dat ie het doet, kunt regelen ?
Wat ik zou willen namelijk is inderdaad kunnen regelen:
a. kracht waarmee hij slaat
b. patroon waarin hij slaat
HEbben jullie daar een voorbeeldje van, of een linkje waar ik dat soort dingen kan bekijken ?

Je ziet, ik moet echt onderaan beginnen, voor mij is alles nieuw. Maar ben al heel dankbaar voor jullie geduld en reacties !

Groetjes,
Maurice

Ik heb er ook niet veel ervaring mee, maar weet wel dat een "gewone" motor niet genoeg kracht zal kunnen leveren.
Misschien is het de moeite waard om te kijken naar een stevige veer. Met een motortje trek je dan de arm naar achter, waarbij de veer samengeperst wordt, en met een klein systeempje moet je dan de arm in een keer los kunnen laten schieten, waarbij de kracht dus uit de veer komt.

Wat ik zou willen namelijk is inderdaad kunnen regelen:
a. kracht waarmee hij slaat
b. patroon waarin hij slaat

Dit klinkt een beetjhe alsof jij de inspiratie bij een Discovery serie (ben de naam even kwijt) vandaan hebt.
Daar moesten ze een robot bouwen die echt tegen mensen kon vechten.

a. kracht waarmee hij slaat: soort cylinder (Diameter)
b. Snelheid waarmee hij slaat: smoorklep en luchtdruk
c. patroon ?? Dit wordt een heel stuk lastiger, als je bedoeld b.v. een "directe" "uppercut" etc.

Om een en ander te kunnen meten zou je een krachtsensorkunnen gebruiken.
Hierbij komt wel een microcontroller en een beetje programmeren aan te pas.

* Het elektrisch bediend ventiel, hm. hoe moet ik dat precies zien ?
een compressor, aangesloten op een 'dop' waar weer electrische draden uit komen, die je met 1 of ander schakelbord kunt bedienen ?
Hoe moet ik dat precies zien;

Hier staan er enkele
Het is eigenlijk een luchtklep die door een electrich signaal open en dicht gaat.

Het lijkt mij geen eenvoudig project.

Sucses

Het project kun je zo simpel maken als
Schakelaar > Ventiel > Cilinder

Of heel moeilijk natuurlijk als je wilt.

Zou je misschien een schets kunnen maken van wat je wilt?
Inscannen en hier posten dan zou dat enorm helpen(WTB Inzicht heb ik ook dus technisch kan ook)

@Kareltje: Ik denk dat je Prototype This bedoelt.

Mvg Brian van der Horst

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Ja, die bedoel ik 'this prototype'
Hierin gaan ze wel erg ver, maar mooi om te zien.

Een schets maken? Ik denk dat je beter een uurtje kan googlen op 'pneumatiek' ik ben hierin ook niet erg sterk.
Ik wou alleen aangeven dat je hiermee een goede stoot na kan bootsen, en als die elektrisch aangedreven word is het gewoon op een knop drukken en paff.
Verder kan je het daarna evt. mooi uitbreiden.

hoi !
Ik heb even een schetsje gemaakt, hier is ie.
Knalt u mij vooral niet neer vanwege het simplistisch gehalte, ik wordt niet gehinderd door enige werktuigbouwkunde of electronica, ik moet het doen met inventiviteit en innovatiteit :).

Mijn idee lijkt dus simpel maar zal wel erg moeilijk wezen qua electronica.

Of zeggen jullie: Nou.. een ditje en een datje , een Conradje hier, en een elctronisch sloopdingetje daar, dan moet je in principe een werkend prototype kunnen bouwen.
Dus schiet er maar op zou ik zeggen :
a. Is het eigenlijk wel mogelijk ?
b. Wat zou ik precies nodig hebben ?
c. Zeg je: Helemaal fout, dat zou je zo moeten doen ?
c. Wat zou het gaan kosten aan electronica, ventiel,regelaar, sensoren dinges (ik vind de terminologie die hier op het forum gebruikt wordt fantastisch ook al zeggen ze me weinig).

Ik ben benieuwd !
Ik heb een plaatje neergezet op :
http://wingchundummy.webklik.nl/page/robotarm

Groetjes,
Maurice

Indien de functie enkel en alleen is om een krachtige stoot te geven zou ik dan toch voor een slagcilinder gaan. Deze bouwt eerst nog eens extra luchtdruk op in een kamer, die dan vervolgens alles loslaat. Gewone persluchtcilinders lopen enkel geleidelijk vol en kunnen eigenlijk zo géén grote slagen opwekken.
Bijgevoegd vind je een link " norgren leidraaid voor persluchtcilinders"
http://www.norgren.com/document_resources/PDF_links/product_literature…

Bladzijde 31: info over slagcilinders
Verder zie je ook nog eens hoe een schema'tje om cilinders enzo aan te sturen eruitziet. Met de nodige ventielen, ...

mvg

pa3gws

Golden Member

Het is natuurlijk ook de vraag wie of wat die stoot moet incasseren.
Als dat een mens is dan moet je met bijvoorbeeld de slagcilinder heel voorzichtig zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb de pdf van Vodr bekeken, en hierin zou zeker wel iets bruikbaars bij moeten zitten, en inderdaad, een slagcylinder zouhet beste zijn, maar hierbij inderdaad op de veiligheid letten, als je tenminste van plan bent een boiksrobot te maken.

Het schetsje ziet er op zich wel goed uit, en ik denk dan ook dat je beter eerst de mechanica in orde moet hebben, alvorens er electronica aan te hangen, mits die nodig is.

Het gaat hier eerlijk gezegd niet om een mega krachtige stoot af te leveren.
Degene die er voor staat, hoeft niet doormidden geslagen te worden :), het is ook niet voor boksdoeleinden, maar voor verdedigingssporten.
Het gaat eerder om een vloeiende slagbeweging zoals een mens zou slaan.

De beoefenaar moet met de slag die wordt gegenereerd aan de slag kunnen
zodat deze vloeiend wordt afgeweerd of van richting wordt veranderd, waarbij direct een aanvalspatroon kan worden ingezet.
Daar komt inderdaad wat body-mechanica bij kijken, maar dat is fase twee.
Belangrijker is dat de snelheid en de frequentie tussen vd slag-beweging geregeld zou kunnen worden.

Dus als impuls-KRACHT niet de grootste opgaaf is, moet ik dan toch in perslucht cylinder gaan denken ?
OF nog eerder in een gemotoriseerd verhaal zoals iets verzinnen met bv. ruitenwissermotoren ?

EricP

mét CE

Voordeel van lucht is wel dat het niet zo snel 'stuk' gaat als het spul even niet wil. Bouwt wat meer druk op en dat was het dan. Als je het mechanisch oplost met bijvoorbeeld een excenter, dan kan het wel stuk.

Naast snelheid en frequentie, heb je ook te maken met uitslag. Als je slechts 2cm uitslag nodig hebt (voorbeeld, past natuurlijk niet bij 'menselijk'), dan is dat makkelijker dan wanneer je 1 meter wilt halen.

Begin eerst maar met lucht druk systemen Maurice.
(vloeiende beweging met lucht gaat niet zo maar..kost veel moeite)
Voor jouw toepassing waarschijnlijk wel goed genoeg.

Zoek je meer .. dan kan het ook met motoren ...maar dit is niet voor de beginner zie hier.
Met 2 servomotor a 500 watt 2 armen (ik heb zelf tegen die machine gespeeld..was leuk).
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=sgsOQWugnS8

Hier een arm (servo motor).
http://www.youtube.com/watch?v=H1PRb1swwzY

Of menselijke arm (servo motor).
http://hackaday.com/2008/06/23/air-hockey-robot/

En ga je voor snelheid dan moet je bij de tripods zijn (deze gebruikt servo motoren).
http://www.youtube.com/watch?v=Du2f-EUDqio&feature=related

Deze kan ook met lineaire motoren.
http://www.youtube.com/watch?v=wm0ntd9LcF0

Deze tripod kunnen sneller dan de mens bewegen (wel met weinig gewicht aan het uiteinde).
En plaats bepaling , snelheid ,traject.... allemaal perfect te sturen..allen niet voor de beginner..en relatief kostbaar.
En misschien leuke reactie tester in de "vecht/verdediging" sport .

Nog een camera er aan voor plaats bepaling.. 10 man jaren werk.. en je heb een behoorlijke tegen stander ;-)

Uitleg: Servo motor= meestal groot vermogen ..>500 watt .. en meestal hele kleine vertraging .. en duur....en er moet speciale controller er bij .. en die is .. ja raad het al ..ook duur ..

Google (airhockey robot) ( tripod robot).

Eh, x21r,

Dat zijn gave filmpies, maar inderdaad een paar dimensies te hoog gegrepen, haha.
Ik zit nog meer op het niveau:
"Wat zou ik nodig te hebben, en wat zou het kosten ?"
Laat ik maar met perslucht beginnen dan !

In mijn (vast te) simpele benadering zou ik dan nodig hebben:
a- een compressor.
Daar zit een slang aan die ik ergens op aan kan sluiten.
* heb ik aan een standaard compressor van 8 bar genoeg, of moet dat een dijk van een compressor zijn ?

b- een ventiel of pomp waar die slang op gaat.
c- Een stuk electronica dat op die pomp zit, en waar ik 0 en 1-en op los kan laten (?)
* Heb ik dit juist, zijn er onderdelen die b en c combineren, en heeft iemand een plaatje of vb hoe dat er uit ziet ?

d- Een soort cylinder waar die pomp op zit, en waar lucht in opgebouwd wordt en uitgestoten, en een staaf of eh.. dinges die er uit wordt geknald als de lucht wordt vrijgelaten. Aan die staaf kan ik dan weer mijn eigen ogen/haken etc bevestigen.
* Heb ik dit juist, zijn er onderdelen die b en c combineren, en heeft iemand een plaatje of vb hoe dat er uit ziet ?

We komen steeds verder, hoera!
Groetjes,
Maurice

http://frightprops.com/ verkoopt pneumatics ;) Misschien kan je daar iets vinden...