Dat wil dus zeggen dat er meer dan 2.5A door je driver loopt, kun je dit niet beperken op de 1 of andere manier?

Kan je dat iets toelichten? Hoe kan je dat concluderen.

Ja ik weet dat de hip maar 2.5A (piek) mag leveren.
Daar zijn ook die weerstanden voor de gates van de mosfet voor.
De hip wordt gevoed door een lm7812 en hij wordt niet extreem warm dus ik denk niet dat dat het probleem is.
Door de hip lopen alleen de stromen door die de gates van de mosfets aan sturen. De stromen door de motor gaan via de mosfets en gaan niet door de hip.

Ik ben benieuwd of iemand wat toe kan lichten over die vrijloop diodes en of die in deze mosfets goed genoeg zijn?

Kun je eens 2 100nF tussen de motor en de + hangen en dan nog eens testen op lage spanning en eens zien of dat die nog zo'n pieken toont. Het is maar een idee.

edit: Kan je "Current sensing unit" niet voor problemen zorgen? kun je die afkoppelen op de 1 of andere manier?

[Bericht gewijzigd door Damic op (27%)]

Dat kan ik proberen.
Die current-sensing gedeelte heb ik afgekoppeld tijdens het testen en dat maakte niet zoveel uit, maar omdat die hip's zo snel kapot dingen heb ik niet heel goed kunnen kijken wat nu het verschil was.

Omdat ik niet zomaar bij die scoop ga ik het liefst als ik meer opties heb.
Nog meer suggesties?
Wat extra info over die vrijloop diodes misschien?

Daar kan ik je niet bij helpen.

Heb je de regelaar precies nagebouwd?
Je pwm signaal wordt geinverteerd door de MC74HC04ADG, zit daar genoeg vertraging tussen?
En doe je nog iets met je current sensing circuit, dat zit er niet voor niets.

En wat de vrijloop diode's betreft, het wordt wel eens met de diode's gedaan die in de fet's zitten. Maar je kan beter nog een paar diode's toevoegen, als je dat doet neem wel snelle en een type die de stroom aan kan.

Die MC74HC04ADG doet er 500 ns over om te switchen.
Maar als die te traag zou zijn dan zouden alle mosfets opengestuurd worden en er kortsluiting ontstaan. Dan zou die hip4081 toch niet kapot gaan maar de mosfets toch?

Maar hoe snel moeten die diodes dan zijn? Want dan kan ik ook beoordelen of die in de mosfets op het randje zijn.

(Die condensators van Damic klinken veel beloven, maar dat wil ik eerst proberen theoretisch te snappen)
Kan iemand (proberen) uit te leggen of (en hoe) er een negatieve spanning op de draden van de motor kan komen te staan (ten opzichte van de common ground)?
Dan weet ik of ik het scoop beeld goed interpreteer en dan kan ik kijken wat ik kan doen om die weg te halen.

De negatieve spanningspieken slopen je HIP IC via de AHS en BHS ingangen. Vrijloop diodes in MOSFET's zitten daar in omdat ze gewoon ontstaan door de opbouw van een MOSFET. Het zijn dus niet losse diodes die op de chip zijn meegebakken !. Neem snelle power diodes en plaats die over de MOSFET's.

Op een of andere manier loopt de stroom te hoog op, zodat je driver sneuvelt. Als je de schakeling op een accu zet zou je de eventuele pieken juist weg moeten werken. Denk niet dat 100nF helpt, maar je kan het proberen.

Heb je dit al goed bestudeerd.
http://www.hvlabs.com/files/HIP4081.pdf

http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irfp2907.pdf

@lambiek: ja dat heeft ie (alle volgens mij toch he)

Op 22 augustus 2011 17:06:28 schreef Microwave:
De negatieve spanningspieken slopen je HIP IC via de AHS en BHS ingangen.

Dat kan, dan zouden er pieken op moeten komen van boven de 80V.

Die datasheets heb ik bestudeerd. Maar alleen zover ik het snap.
Ik weet dat die diodes in de mosfets 'perongeluk/toevallig' ontstaan door de bouw van het ding. Maar ik kan bijvoorbeeld niet beoordelen (met de datasheet) of ze snel genoeg zijn voor mijn toepassing.
Het lijkt me geweldig om andere losse diodes te proberen omdat het dan misschien werkt, alleen snel (hoe snel?) moeten ze zijn? De PWM is 15 kHz.

Denk je dat 100nF niet werkt? Welke orde grootte caps zou ik daar moeten zetten gok je zo? (De motor met de as in stilstand trekt 40A bij 18volt)
Kunnen dat elco's zijn, of gaan die kapot door spanningspieken van de motor?

Op 22 augustus 2011 17:06:28 schreef Microwave:
De negatieve spanningspieken slopen je HIP IC via de AHS en BHS ingangen.

Dat denk ik nu ook. Maar hoe krijg ik die negatieve spanningspieken weg? Tips?

[Bericht gewijzigd door Stefan13_13 op (17%)]

Je moet op FAST RECOVER DIODE'S zoeken, ze moeten minimaal je motor stroom aan kunnen.

En hoe snel? Als in zoveel pico-sec of nano-sec?
Want als ze te lang doen om open te gaan dan kan de spanning oplopen tot te hoge waardes.

En gaat dit dan de negatieve spanningen oplossen (want ik snap nog niet hoe ze kunnen ontstaan).

Anders moet dat ook nog opgelost worden.
Ik ga in ieder geval de diodes inbouwen.

Sorry dat ik zo hamer op hoe snel maar ik heb die fout al eerder gemaakt.
Eerst had ik TVS van 68 volt omdat de hip 70 mocht hebben. Maar wat blijkt, ook die TVS hebben tijd nodig om open te gaan, en met pulsen in de orde grootte van mijn pwm kon de spanning van die 68v oplopen tot 120! :|
Bij die 33v gaat het goed en komt het niet boven de 50~60volt.
Maar ik vrees nu dat hetzelfde gebeurd als ik gewoon een paar diodes haal. Zoals ik gewoon die diodes in de mosfets vertrouwde. (Ook al weet ik nog niet zeker of die te langzaam zijn).

[Bericht gewijzigd door Stefan13_13 op (46%)]

Je negatieve spanningen zijn je tegen EMK's van je motor als ik me niet vergis. Je motor krijgt een fractie van een seconde geen spanning dus dan maakt ie zelf spanning en dit gaat je circuit in. je mosfets houden dit geleidelijk tegen maar die 2 leidingen die direct terug lopen naar de HIP en dus daarmee je hip mollen.
Klopt dit zowat mensen?

Ik weet niet hoeveel ns dat 15kHz is dus :/ (zou dit 67ns kunnen zijn, 1/15000)?

Neem een fast of ultra fast diode, het gaat nu even om de stroom en de spanning die de diode moet verwerken.

Kijk hier eens.
http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retr…
In de lijst er onder kan je selecteren op snelheid, stroom, en spanning.

EDIT:
Ik gebruik zelf vaak deze in een H_BRUG, samen met de IRF1405.
http://www.vishay.com/docs/93024/80ebu02.pdf

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (14%)]

Wat me hier vooral opvalt is dat hier niemand klaagt over de mechanische opbouw van de schakeling!

Die heeft behoorlijke lange draden en dat is nooit goed.
Die drivers en heel het GND circuit behoort een vet en massive plane te zijn. Zo gaat door ringing en overshoots op allerlei lijnen alles stuk.

Verder heb je inderdaad 4 vette high-speed shottky's nodig over de fets, volledig mee eens.

Die diodes gaan er komen :D

Wil je de mechanische opbouw wat toelichten? Het klinkt zorgelijk :'(
Ik heb geprobeerd om de draden in het high-current gedeelte zo kort mogelijk te houden en degelijk te solderen. De dunne oranje draden tussen de mosfets gaan naar de gates, op de onderkant zit dikker draad.

Naar de hip lopen redelijk dikke (3mm ofzo) koper sporen (35um dik) voor de ground. Gaan daar als pieken optreden?

De pcb met alle ic's enzo heeft eigen (redelijk dunne) draden.
De experimentee plaat met de mosfets enzo heeft ook eigen draden met (schnoer van een oude lamp (dat zit ook aan de onderkant om de source/drains te verbinden)).
Alles komt natuurlijk via deze dik/dunne draden op de accu.

Er loopt weinig stroom naar de 'control' pcb, minder dan 500mA.

Met dit heb ik echt geen ervaring maar is dit al problematisch?
Ik weet dat rechte hoeken op een pcb niet mogen maarja daar kwam ik pas achter toen hij af was |:(
Maar ik heb hoogstens kHz geen GHz dus ik verwacht (?) dat het wel goed gaat.

EDIT:
Het is alleen de hip die kapot gaat en steeds op dezelfde manier.
Daarom veracht ik dat er 1 iets is wat fout is en hem (als eerst) via die fout sloopt.

Die diodes gaan die die negatieve spanningen in de brug oplossen of moet daar nog iets extra's voor? Want die spanning is er en moet ook weg om het te laten werken.

Euhm hoe monteer je die diode?

Wat ik niet helemaal kan plaatsen in je scoop plaatje is het feit dat je daar volgens mij een PWM frequentie van 1kHz hebt terwijl je zegt dat je atmega 15kHz uitstuurt. Daar zou ik toch even grondig naar kijken. Verder zou ik me er niet te druk om maken dat die negatieve pulsen er niet altijd staan volgens je scoop. Ga er maar vanuit dat ze er wél altijd zijn maar dat je scoop deze gewoon niet vangt (tis geen heel luxe scoop dus dat zou best kunnen).

Worden je MOSFET's warm wanneer je de motor laat draaien op een begrensde labvoeding? 50 graden is daarbij niet echt warm, ik bedoel écht warm (in de zin van oncomfortabel aan de vingertjes).

Meet eens met een scoop rechtstreeks aan de gate van je mosfet, en aan de uitgang van de driver. Goed inzoomen in de X richting zodat je echt de opgaande flank kan zien (liefst beeldvullend). Dan kun je het inschakelen van de mosfet bestuderen.

Neem daarna eens de beide gates van de twee mosfet's die boven elkaar staan. Is er crossconductie? Zo ja....dan kan het goed dat het bij 3A goed gaat (totdat je mosfet heet genoeg is) en bij een accu niet.

Met dan voor de grap eens de drain-source van alle mosfet's, daar zie je waarschijnlijk draken van spanninspieken verschijnen, tijd voor een paar diodes dus inderdaad.

Wanneer je driver kapot gaat, zijn dan ook je mosfet's stuk? Ik neem aan van wel hoor. Als je mosfet sneuvelt dan meet je vaak een kortsluiting tussen alle poten, dat wil zeggen dat je driver dus de volle voedingsspanning op zijn output's krijgt plus nog wat piekspanning die opslingert door je lange draden en door de tegen EMK van de motor. Dit zal je driver wel vernielen ja.

Zet in serie met die ontlaad diode in de gate eens een weerstand van 22R of iets dergelijks, puur om te voorkomen dat je gate alle ellende op zn dak krijgt.

Plaats bij wijze van test eens een vermogensweerstand in plaats van een motor als belasting. Dit is iets gedefinieerder/gecontroleerder. Waarschijnlijk krijg je dan ook ruim meer tijd om te meten. Je bent dan als het goed is al van een hoop rare pieken af,zo niet dan ligt het aan de opbouw van je circuit.

Mzzls

Tnx JustME125, lekker concreet :)

|:( het was me niet eens opgevallen van die pwm frequentie. Ik zal de even de timer settins van de µC nakijken. En de µC nameten.

De MOSFET's blijven heel, ook als de hip sterft. Ze worden ook niet echt warm. Ik denk hoogstens 50 graden.
Maar er zijn al een aantal hips doorheen gegaan en soms werden de mosfets nog maar half opengestuurd, toen werden ze wel oncomfortabel warm (60~70 graden gok ik zo). Dat is nu opgelost met die TVS van 33 volt
Als de hip nu steft wordt 1 mosfet niet meer 'uitgezet' en kreeg die de hele tijd de volle mep+kortsluiting. Die mosfet werd dan ook heet (70~80 graden).

Maar die mosfets+koellichaam zijn een klein beetje overkill (40A continu heb ik ze op gedimensioneerd) dus die kunnen ook flink veel meer aan dan nodig dus ik denk ook dat ze het daarom overleven (gelukkig).

Met die ontlaat shottky diodes, hoe bedoel je dat de gate alle elende op z'n dak krijgt? Dat ie heel snel ontladen wordt?

Die crossconductie ga ik meten. Maar ik heb die MOSFET's steeds na gemeten (gate-source) en dat leek goed.

Ik heb nog niet gemeten met een flinke vermogensweerstand. Maar wel met alleen die leds (maarja dat is maar 30mA) en daar waren geen/zelden spikes te zien. (daarbij werkte het ook gewoon goed op de accu). Zodra die motor in het spel komt, boem flits kapot.

Heej, ik dacht laat even weten wat het geworden is.

Ik heb de metingen bij de AHS en BHS gechecked en die spanning werd idd negatief (meer dan -6 volt die de HIP mocht hebben).

Ik heb nu op de pootjes van de hip naar de ground bij zowel AHS als BHS 100pF keramisch gezet. En een small signal diode (voor als de spanning alsnog negatief word).
Er zitten ook 100nF op die plek, maar die zitten tussen de mosfets en de motor en niet tussen de HIP en de mosfets (wel allemaal dezelfde node). Plus de inductie van de draadjes plus de 100nF maakten (waarschijnlijk) een lowpass filter waardoor die hele snelle pieke (<1us) niet daarin konden lopen. Met 100pF is het parasitaire lowpass filter wel instaat om die pulsen door te laten en de condensator ze dus te laten onderdrukken.

Die draken van spanningspieken over de mosfets vielen heel erg mee, die kwamen lang niet in de buurt van de max van de mosfets dus die vrijloop diodes (ik had ze wel gekocht) heb ik er niet in hoeven zetten. Die in de mosfets zitten zijn hier dus goed genoeg voor. Maar ik heb wel die TVS dingen dus die zullen ook ernstig meehelpen.

En het mooie is! :D Het werkt! :D :D (eindelijk)

Ik heb dan nog maar een paar minuten 2 verschillende DC-motoren laten draaien dus misschien is de levensduur niet in orde maar tot nu toe lijkt het goed te werken.
Maar ik heb ze wel flink linksom/rechtsom laten zwiepen zodat alle verschrikkelijke inductiespanning in die brug voor gekomen zijn.

Bedankt voor de hulp het heeft me wel wat suggesties gegeven.