Cyrus Pre Alps motorised 20K dual log potentiometer?

goedenddag
in mijn cyrus pre voorversterker zitten 2 Alps motorised 20K dual log potentiometers.

deze lopen niet goed gelijk op dus blijft er volume verschil in links en rechts.

nu zit er een 20k versie in, bij conrad verkopen ze 10k, wat zou er gebeuren als ik deze waarde monteer.

er is mij verteld dat ik dan minder ruis heb met de 10k.

wie kan mij vertellen hoe het zit.

dit is de 20k die is alleen in de uk te koop

bvd,

Jelle

Verschil in nivo van de ruisvloer zal je niet merken, het is net meetbaar. Verder kan je ongestraft een 10k potmeter gebruiken.

tenzij de pot opgenomen is in een terugkoppeling van een versterkende opamp ofzo. dit komt soms voor. in dat geval veranderd je versterkingsfactor dus!

Nope. log potmeters zitten niet in tegenkoppelcicuits.
Logaritmische potmeters zijn aangepast op gevoeligheidskromme van menselijke oren, niet op regellusen.

Op 27 augustus 2011 23:09:41 schreef RAAF12:
Nope. log potmeters zitten niet in tegenkoppelcicuits.
Logaritmische potmeters zijn aangepast op gevoeligheidskromme van menselijke oren, niet op regellusen.

Musical Fedelity A1 is een voorbeeld dat het wel voorkomt.. tevens ook de oorzaak dat dit ding potmeters lustte alsof het niks kost

bij conrad hebben ze 3 soorten motorpots , helaas alleen 10k en 100k . dat verschil in volume bij die dingen heb ik vaker gemerkt , oa de philips fr951 heeft er last van . die heeft ook een alps pot erin zitten . ik heb het gemeten gehad en er was een verschil van 500ohm op de minimale stond van de potmeter. als dit verschil over het hele bereik blijft , kun je in het laag metende kanaal eens een 500 ohm metaalfilm weerstand tussen de potmeter en massa ( lage stand ) zetten , dan zijn de kanalen ook weer gelijk.