(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik ben nu eventjes bezig met het bouwen van een luidspreker en ik zou graag de gevoeligheid hiervan willen weten.
Nou is het mogelijk om daarvoor een meetmicrofoon te kopen, maar dat vind ik wat duur.
Ik geloof dat van die electret microfoontjes populair zijn hiervoor. Dus dat wilde ik ook proberen. Het probleem is echter hoe ik dat nou uiteindelijk omzet naar geluidsdruk in decibel.
Zijn er goede methodes om een dergelijke ijking naar de geluidsdruk te doen?
Ik zat er zelf aan te denken om een condensator op te laden, en dan het geluid van de ontlading te bekijken. Als er iemand anders ook een condensator zou kunnen ontladen en het 'oscilloscoop-plaatje' (of spectrum) met een geijkte schaal zou kunnen posten, dan kan ik daar volgens mijn microfoon ook op ijken.
Ik weet niet precies hoe goed dit werkt, maar ik neem aan dat er altijd min of meer hetzelfde geluid vanaf komt. (vooral als je een vrij hoge spanning op de condensator hebt, bijv. 100nF 400V ofzo)
Het geluid van een ontlading lijkt me helemaal niet constant. Probeer het maar eens tien keer, dan zul je tien verschillende plaatjes zien.
In de Wiki staat wel wat zinnigs over hoe ze meetmicrofoons calibreren. Misschien kun je daar een idee uit halen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Piezo buzzers zijn ook bruikbaar. Bij de betere types staat meestal wel in de datasheet hoeveel dB er wordt opgewekt bij een bepaalde spanning. (Meestal gespecificeerd op 10cm afstand). De frequentie is minder belangrijk, want die electrets zijn nagenoeg lineair.
Vreselijk "pro" audio merk, maar dit werkt wel goed:
http://www.geluidenlichtshop.nl/product_info.php?products_id=1532
Behringer ECM800 meetmicro (omni).
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik heb uiteindelijk maar de behringer ECM8000 gekocht.
Ik heb net een phantoomvoedinkje gebouwd voor het ding en ben nu even aan het meten.
De vraag die ik nu heb is het volgende: Er staat dat het ding een gevoeligheid heeft van 1mV/Pa. Maar wat wordt nu bedoeld met 1mV?
Het ding heeft een gebalanceerde output, wil dat zeggen dat het verschil tussen het ene en het andere contact 1mV is bij 1Pa geluidsdruk? Of is het verschil in spanning dan 2mV per pascal (dus 1mV t.o.v. aarde)?
RAAF12
Golden Member
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Ik heb een nieuwe stereo gekocht van Harman/Kardon waar een meetmicrofoon bij geleverd wordt , die bedoeld is voor het geluidsniveau per kanaal automatisch in te stellen
is zo'n microfoon ook als serieus cq stabiel meet instrument te gebruiken ?
(Z)weetvoetje
Dat leek mij dus ook het meest logisch. Maar als ik dan een beetje rondmeet in mijn kamer aan mijn (hele normale) luidsprekertjes dan meet ik een gevoeligheid van zo'n 110dB/Watt. En dat lijkt me toch onmogelijk.
Oh, ik heb het hier al gevonden denk ik: http://forum.speakerplans.com/behringer-ecm8000-sensitivity-please_top… Ik moet uitgaan van -37dBV bij 1Pa aan geluidsdruk, in plaats van 1mV bij 1Pa, zoals de handleiding deed vermoeden.
Op 27 oktober 2011 23:46:24 schreef RAAF12:
gebalanceerd is vrij van aarde, ...
Eigenlijk klopt dat niet helemaal, al wordt het vaak door elkaar gebruikt.
Gebalanceerd is niet vrij van aarde, maar symmetrisch rond aarde - je zit dus echt aan de aarde vast qua referentie.
Vrij van aarde betekent dat je er van alles mee mag doen: de éne kant aarden, of de andere kant, of het midden of nog een andere verdeling, of echt helemaal laten zweven.
In al deze gevallen verandert de spanning tussen de draadjes natuurlijk niet, en dat is dan ook de spanning die opgegeven wordt, inderdaad.