whirlpool (ikea) combi magnetron oven met dementie

onze whirlpool (ikea) combi magnetronoven is sinds enige tijd spontaan vergeten dat deze ook nog een magnetron is....
de keuzeknop welke aangeeft welke programma je wil, geeft de magnetron functie niet meer aan. daarvoor in de plaats heb ik 2 maal de oven functie gekregen :-(
de pre-heat functie laat het ook afweten. soms.

groet

welkom op co!!

wat is je ervaring icm. elektronica??

-------------------------

de keuzeknop welke aangeeft welke programma je wil

is dat een draai knop?? dan denk ik dat daar de fout zit.

EDIT: dan denk ik dat de draaiknop de oorzaak is of een slechte verbinding in een stekker tussen draaiknop en pcb,

dus loshalen en kijken wat je kunt vinden, met een foto van de draaiknop kan ik ook niks tenzij je de draaiknop los kunt maken....

[Bericht gewijzigd door roel999 op (40%)]

Dank,
ervaring met elektronica? vroeger wel veel gespeeld met pc's, als in dingen solderen etc.

mbt vraag: het is de ikea whirlpool mwc6 met van die draai knoppen,
ze draaien gewoon maar de magnetron functies (Magnetron, pre-heat) worden niet meer aangeboden.

foto's zal ik later verder uploaden.

Hoe oud is dat ding? Ikea doet niet moeilijk over garantie is mijn ervaring.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (10%)]

Heb een tijdje voor stage magnetrons gerepareerd. Meestal werd er bij deze klachten de printplaat compleet vervangen.

Misschien ligt het aan de draaiknop, en dan kun je een vervanger zoeken. Misschien is er ook iets van een zekering doorgebrand, waardoor het apparaat niet wil. Succes!

al even de stekker eruit gehaald en weer terug ?

Zo te zien een Bauknecht/ Whirlpool.

Maak daar maar gewoon een Philips/Whirlpool van, althans doorgaans komen ze uit de voormalige Philips magnetronfabriek in Zweden. Goed spul in mijn bescheiden ervaring.

Probleem als je de hele print zou gaan vervangen, is dat het mogelijk een customtype voor Ikea is. Eventueel maak je kans om een equivalent te vinden door de diverse cijfercodes van stickers achter de deur door te geven.

Op 1 september 2011 02:50:14 schreef maartenbakker:
Maak daar maar gewoon een Philips/Whirlpool van, althans doorgaans komen ze uit de voormalige Philips magnetronfabriek in Zweden. Goed spul in mijn bescheiden ervaring.

Probleem als je de hele print zou gaan vervangen, is dat het mogelijk een customtype voor Ikea is. Eventueel maak je kans om een equivalent te vinden door de diverse cijfercodes van stickers achter de deur door te geven.

Heb precies deze gezien bij bekende van me, en er stond Bauknecht op. Philips doet helemaal niks meer. Tis nu 100% Bauknecht Whirlpool uit Italië.

Op 31 augustus 2011 22:35:43 schreef Biggles87:
Heb een tijdje voor stage magnetrons gerepareerd. Meestal werd er bij deze klachten de printplaat compleet vervangen.

Dat is inderdaad wat ze bij de farbrikant of een dochteronderneming hiervan doen. saai hoor !
Met wat meer tijd en geen arbeidsloon is dat niet nodig.

Op 1 september 2011 15:18:54 schreef roelle:
[...]

Dat is inderdaad wat ze bij de farbrikant of een dochteronderneming hiervan doen. saai hoor !
Met wat meer tijd en geen arbeidsloon is dat niet nodig.

Daar heb je het magische woord al: tijd. :D

Hehe, deze optie koste vaak de minste tijd en spaart de meeste kosten. Maar dat ter zijde. Ik kan me ook niet echt meer herinneren dat ik daar ooit schema's bij gebruikte. Alleen een kopje water en een multimeter.

Gezien de functie niet herkend wordt moet er een beveiliging in zitten. of er is iets mis op het mainboard.

In eerste instantie zou er dan iets mis kunnen zijn met de magnetron zelf. (Het apparaat wat de microgolven genereerd), de condensator (groot zilverkleurig pakket), de weerstand icm de diode of een microswitch in de deur. Echter lijkt mij het stug dat dit gedetecteerd wordt door het apparaat zelf. En dat klinkt ook niet als de klacht.

En dan kom je toch uit bij een defect op de printplaat. Tja dan moet er toch een zichtbare inspectie uitgevoerd worden.

Wat gebeurt er als je de knop een beetje indruk of licht links en rechts wiebel.

ik zal hem dit weekend eens open halen voor een viusele inspectie,

wat mij tevens vanavond op viel is dat er spanning staat op de RVs gedeeltes van de combi magnetron. voelde een lichte stroom schok als je je hand op de rvs gedeeltes legde.

Als je een schok krijgt moet je de aarding van je aansluiting eens nakijken!

Verder kan inderdaad dat draaigeval wel stuk zijn, mijn Whirlpool MD363 kon niet tegen een stevige tik tegen de knop: Ik moest toen de encoder achter de knop weer inelkaar zetten.

Op 1 september 2011 15:12:25 schreef Zanussi52:
[...]
Heb precies deze gezien bij bekende van me, en er stond Bauknecht op. Philips doet helemaal niks meer. Tis nu 100% Bauknecht Whirlpool uit Italië.

Philips doet inderdaad niks meer, het grootste deel van het afgestoten witgoedgedeelte is verder gegaan als Whirlpool. Whirlpool heeft de fabriek in Zweden nog heel lang aangehouden, bij mijn weten produceren ze daar nog steeds. Bauknecht-erfgoed komt uit Duitsland. De gebruikte 12NC's op Whirlpoolapparatuur zijn doorgaans Duits of Italiaans. Nou zijn alle ontwerpen wel over de fabrieken verspreid geraakt natuurlijk, dat is het voordeel van zo'n constructie en bovendien kan je een merknaam ook plakken op een apparaat dat uit een heel andere fabriek komt. Een identiek Bauknecht-model komt dus doorgaans uit dezelfde fabrek als het Ikea-model. Waarschijnlijk Zweden, maar dat merken we vanzelf als lionart nog even op de rand onder de deur gekeken heeft.