5A gestabiliseerde voeding, regelversterker en TA2024

1/4W is genoeg.

En wat gebeurt er als de spanning onder de 15v daalt, zoals de 14,4v bij 20watt belasting?

Zoek eens op hoe een shuntregelaar werkt...

Als ik het goed begrijp grijpt de shunt regelaar alleen in wanneer de spanning boven de wenselijke spanning komt, door als een shunt de overtollige spanning af te voeren, onder de wenselijke spanning zal hij niet ingrijpen. Klopt dit?

Moet ik de belasting bij daling naar 15v over de brugcel schakelen, of kan dit gewoon over de transistor?

De belasting (versterker en voorversterker) kunnen direct op de brugcel. De shuntregelaar sluit je ook op de brugcel aan, deze zorgt er voor dat de spanning nooit hoger dan 15V word, jouw redenatie is dus correct.

De LM7812 heb je niet meer nodig, immers als de spanning tot 14.4V daalt en je zou de LM7812 voor je voorversterker gebruiken heb je nog steeds een probleem.

Oke bedankt, het is me allemaal duidelijk.
Ik zal eens wat gaan knutselen en hopelijk is het dan opgelost.

Begin in ieder geval met uitzoeken wat de belasting moet worden om op 15V uit te komen. Met een paar lampjes (serie /parrallel) ben je daar zo achter. Afhankelijk van de uitkomst zul je de weerstand R opnieuw moeten berekenen, maar met het voorbeeld erbij lijkt me dat geen probleem.

suc6 !

belasting bij 14,7v is 14W
stroom = 950mA
Ligt de hFE niet op 80? (bij T=25 graden) en bij I=0.3A lag hij op 100? niet op 50, toch?
Basisstroom = 12mA
Weerstand wordt dan: (0.6/0.12) 5 Ohm

R2 = 1K
R1 = 4K7 + 500 Ohm trimpot

Klopt dit?

ps Helemaal onbelast (dus zonder transistoren, maar met Elco) geeft iets meer dan 18v. Kan de shunt zo'n overbrugging aan? wat is eigenlijk de maximale overbrugging?

[Bericht gewijzigd door mvrooij op (26%)]

Had een tikfoutje je gemaakt, weerstand R moest in mijn voorbeeld 100 Ohm worden. Bij jouw: 0,6V / 0,012A = 50 ohm. Waarden zoals Ube en hfe verschillen per exemplaar en per fabrikant. Ik zou eerst met 56 ohm proberen.

Kan de shunt zo'n overbrugging aan?

Ja, maar in het slechtste geval moet je dus 14W in de shunt verstoken, het koelprofiel van de transistor moet dat wel aan kunnen. het huidige koelprofiel is te klein.

Hoe harder je je versterker zet hoe minder warm je shunt word.