Hallo,
Ik zit met een groot probleem.
Ik heb gisteren een nieuwe subwoofer en versterker in mijn auto aangesloten, die het gister middag nog goed deed. Ik ben de bedrading gaan wegwerken, en tot mijn grote verbazing deed mijn subwoofer het niet meer in de avond..
Vandaag de hele dag bezig geweest met het doormeten van voltage, zowel voor in de auto als bij mijn versterker, en de weerstanden van sub en versterker zijn nog netjes rond 4 ohm, dus er is (naar mijn idee) niets intern kapot..
Ik heb ieder draadje vandaag opnieuw aangesloten en gecontroleerd, en alles zit echt goed.
Achter heb ik een voltage op mijn versterker van 12,6 volt, wat meer dan voldoende is..
Het probleem ziet er als volgt uit:
Ik zet mijn radio aan, en de versterker gaat ook gelijk aan, maar ook meteen weer uit, en als de versterker uit gaat hoor ik de sub 1 keer drukken heen en weer, doordat de spanning eraf gaat, en dit proces gebeurd dus constant(oneindig gaat dit door) terwijl mijn normale originele speakers in de deuren het gewoon doen?
Kan het zijn dat mijn glaszekering kapot is (vanaf de pluskabel van mijn accu zit een glaszekering)?
Of is het toch een sluiting, wat ik mij totaal niet kan voorstellen..
Ik ben ten einde raad, ik hoop dat iemand mij hier in kan helpen!
Nog 1 ding:
Als ik de audio draden (van mijn versterker naar mijn subwoofer) niet met elkaar verbind, dan blijft mijn versterker gewoon aan! Heel vreemd.
Dus wanneer de versterker de sub moet aansturen dan gaat het fout en krijg je de aan/uit situatie.
Ik hoor graag ideeën, tips of wat dan ook!
Terence
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Dat klinkt toch als een verkeerde aanpassing. Hang er eens een weerstand van 5.6 ohm en 10 watt tussen, grote kans dat hij dan wel aan blijft. Sommige versterkers hebben bij meerdere aansluitingen voor speakers een uitgang voor 8 ohm en dan gaat 4 niet werken.
Wat ook nog kan is, dat de eindtrap suk is en er DC op de uitgang staat waardoor de beveiliging in werking treedt.
Groetjes Hans.
[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (17%)]
Stom, ben vergeten te zeggen welke versterker en sub ik heb:
Versterker:
http://www.pioneer.eu/nl/products/25/29/182/GM-3400T/index.html
Subwoofer:
http://www.pioneer.eu/nl/products/25/131/201/TS-WX303/index.html
Ze zijn beide 4 ohm, kan dat echt verandering brengen een weerstand er tussen?
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Met de spanning op de versterkerklemmen als ie aan/uit gaat. Dat moet >11v blijven.
Is íe lager dan kan dat aan de glaszekering liggen (zien er nog goed uit, maar kunnen toch echt stuk zijn, vanwege te hoge overgangsweerstand), of aan een slecht massapunt van de versterker naar de carrosserie.
Is de spanning wél goed, haal de subwoofer los en test nog een keer. Idem met de RCA kabels.
Check ook de leds op de versterker: protect wel/niet aan?
Rob.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze versterker is regelbaar , je hebt de ingangsspanning niet te laag staan waardoor de inschakeltik oid meteen de versterker in protect laat vallen door een te hoge stroom ? stel de ingang eens wat ongevoeliger in en probeer dan nog eens .
is dit probleem ook aanwezig als de motor loopt/ je net een stuk hebt gereden ? het inschakelen zorgt voor een hoge piekstroom die met een slechte verbinding in bijv de massa van de amp zorgt dat de spanning zakt en de amp in protect valt .
tevens is de versterker wel 4 ohm , maar alleen als je hem hebt gebridged , als je alleen 1 uitgang gebruikt dan is 4 ohm te veel.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Welke zekering steekt er tussen (type niet het vermogen) een gewone glas zekering durft wel eens te lossen van de zijwanden, daarmee steken al de pro's ALN zekering. Deze heb je ook in mini uitvoering tot 100A dacht ik.
Ik weet niet hoe je versterker is ingesteld en de radio maar zet alles eens dicht, radio op 0 en gain versterker zo laag mogelijk (in dit geval naar 6.5V). Als ie dan aanblijft ga je voorzichtig het volume van je radio ophogen tot de versterker weer afslaagt, ik weet niet tot hoever pioneer gaat met hun volume maar Alpine gaat tot 35 en 26 is normaal dan het maximum volume dat je mag spelen (3/4 van het maximum volume moet je install eigenlijk 90% geven). Dus als je op 3/4 zit en je versterker slaagt niet af kun je je gain een klein beetje ophogen, meeste HU's sturen 4V uit als uitgangs signaal.
Als de versterker voor de 26 al uitspringt zou ik je voeding maar eens gaan nazien, vooral de zekering.
De versterker staat toch in brug geschakeld he anders kan ie wel eens gewoon in protect continu slagen.
@testman: de versterker is altijd 4Ohm stabiel, er staat op de eerte lijn alleen in brug 4Ohm maar wat verder staat Impedantie 4Ohm
ben trouwens de handleiding aan het inzien.Gelezen en post aangepast. Ik hoop dat je maar 1 zekering hebt gebruikt van 60A en geen 2 van 30A, is zeer dom eigenlijk dat ze het zo doen. Als er 1 doorgaat gaat de andere mee.
testman
de massa die rot is kan ook nog wel zijn , dan haalt het ding de massa van de cinchstekkers die van de radio komen , door de stroom valt de versterker uit en dat blijft doorgaan.
in de modernere radio's zit in de radio zelf een zekering in de massa van de cinch zodat dit niet gebeurt en de printsporen verbranden.
de vergulde zekeringen zijn lang niet alles , heb er al 2 gehad die los in het dopje zaten door de rohs tin . de versterker ging wel aan , maar de spanning was ook meteen 4volt dan .
wow, wat een informatieve reacties.
Ik heb het grote probleem al gevonden!
De accuspanning was ten eerste te laag, en heb die opgeladen.
Daarna heb ik mijn massakabel losgehaald van de versterker en deze opnieuw gemonteerd en met een grotere schroevendraaier vastgezet zodat hij goed contact maakt, dit was mijn fout dus ook...
Ik had een klein schroevendraaiertje gebruikt en daarom had hij geen goede massa.
Mochten er nog problemen ontstaan, dan laat ik het weten!
Bedankt voor alle reacties!
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Ik maak meestal een bout van de achterbank los en schuur deze op dan steek de massa kabel tussen de bank ene het chassis nog geen problemen gehad
(3 versterkers + DSP in de koffer en 1 onder de chauffeurs stoel)
[Bericht gewijzigd door Damic op (16%)]
testman
meende al dat het de accu was of de massa . je hebt dan een hele dag staan hobbyen om alles in de auto te krijgen en op het laatst heeft dan alles nog gespeeld gehad en dan kan de accu wel 12v meten maar die stroompiek van de versterker zorgt voor een dip onder de 10v , die kun je bijna niet meten met een dmm .
wat damic zegt , dacht ik ook al , een kleine schroef in de bodemplaat die slecht contact maakt . de optie van de gordel is veel beter en dan zit de ook een dikkere balk onder wat beter geleidt als midden op een plaat ijzer.
onlangs nog een auto met carsysteem onder handen gehad , die had een sterke fluittoon uit alle boxen komen . het was weg toen ik de radio uit het gat haalde maar kwam weer terug . pas toen ik de scheider uit de tulpkabel haalde was het weg en leek weg te blijven . ( er zaten 3 tulpkabels aan 1 versterker en maar 1 kabel had een massascheider , dus nutteloos ) helaas kwam het weer terug na 5 km rijden . het kwam uit de radio of versterker en liet alle kanalen janken ineens. de eigenaar heeft het nog niet gevonden , maar het radiodisplay stond ook te bibberen tijdens het janken dus .....
Misschien ben ik niet duidelijk geweest over men massa aansluiting.
Ik heb een massakabel vanaf mijn versterker naar de gordelbout gelegd.
En de schroef aansluiting op mijn versterker was dus de boosdoener, snapt u?
testman
je hebt er toch wel een aderhulsje aangezet ? die losse draad in de klemaansluiting gaan problemen geven als de draadjes los gaan zitten .