Hoi allemaal,
Er is afgelopen weekend wat bier in mijn MIDI controller gekomen. Gelukkig niet veel, voornamelijk wat schuim. Snel drooggemaakt maar helaas zijn er toch wat problemen.
Een van de faders reageert een beetje raar. Het doel is signaal van 0 tot 127 te geven. Als ik de fader langzaam van onder naar boven schuif, zie ik dat hij soms terugspringt naar een lager getal, bijvoorbeeld 0, 10, 20, 30, 20, 40, etc.
Ik heb de MIDI controller open-geschroefd in de hoop deze te kunnen schoonmaken. ik zag meteen al verschil tussen een goede fader en de defecte fader: in de defecte fader zit onderin een beetje roest (onderin zit het probleem ook).
Nu heb ik wat gezocht op het internet en vond een hoop informatie over lossolderen (wat ik liever niet doe), contactspray, alcohol, etc. Zelf ga ik vanmiddag ook wel even langs de elektroboer om te luisteren wat hij zegt. Graag wil ik ook jullie mening even hebben.
Hoe kan ik dit het beste schoonmaken? Ik lees voornamelijk over contactspray maar aan de andere kant zie ik ook weer verhalen dat dit voor korte tijd is.
Foto:
Voor de duidelijkheid, het is de onderste fader.
Heb vooral ervaring met waterschaden herstel van laptop Printjes. Je kan het printje reinigen met alcohol of print cleaner, kan namelijk over lange tijd alsnog problemen krijgen als je waterschade heb opgelopen al lijkt er in begin niks aan de hand. Vooral connectors geven vaak achteraf alsnog problemen is mijn ervaring. De schuifpotmeter weet ik niet of je die ook kan reinigen met iets van alcohol.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
normaal zou ik zeggen: uitspoelen met water, naspoelen met demi water, naspoelen met alcohol, 2 weken laten drogen.
Dit alles met de bedoeling om aantasting door het vocht tegen te gaan.....
Maar wat dat betreft is het bij jou ondertussen te laat.... 
Je kan het proberen met een klein beetje tuner-600. Of het nog zin gaat hebben als er al roest gevormd is weet ik niet. Wat je ook kan proberen is met een wattenstaafje met een klein drupje spiritus eraan door de sleuf het een en ander weer schoon te poetsen. Metname die bruinige strip die van boven naar onder loopt. Verwacht er niet teveel van, want waarschijnlijk ben je al te laat.
Ik zou zeggen fader eruit solderen en nieuwe erin. In geen geval contactspray erin spuiten want zonder nabehandeling vreet die rommel heel je schuif van binnen op.
Die fader is een schuifpotmeter en zo te zien van een standaard maat.
Post eens wat gegevens die erop staan ? Merk, type, ohmse waarde.
Dominic
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zal vanavond wat gegeven plaatsen over de fader (als ik deze kan vinden). Moet maar even kijken wat ik ga doen. Iemand anders is de veroorzaker en diegene heeft niet voor jan joker een aansprakelijkheidsverzekering. Wil echter dit ding niet een paar weken kwijt zijn.
Fader vervangen kan in 10 minuten en kost je misschien 10 euro aan onderdelen, zo gepiept dus. Weken kwijt lijkt me sterk.
RoboticPro
Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl
Nee maar als je het via de verzekering speelt heb je dat wel dan moet je hem opsturen waarschijnlijk en daar gaat even overheen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
En ook als je hem aan de leverancier geeft: "AUB fixen" is de kans erg klein dat ze iemand hebben die een soldeerbout kan vasthouden. Dus ook dan ben je hem waarschijnlijk weken kwijt.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Als je je woonplaats in je profiel invult wil iemand je misschien wel even helpen met lossolderen. Misschien valt die fader nog open te werken om hem fatsoenlijk schoon te kunnen maken.
Inderdaad GEEN contactspray gebruiken, dat helpt alleen tijdelijk en doet daarna meer kwaad dat goed. (Tenzij hij open kan en je hem na kunt spoelen, dan wordt het een ander verhaal.)
[Bericht gewijzigd door Jochem op (34%)]