Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik mijn vraag in de juisten sectie plaats en dat er iemand een antwoord weet op mijn vraag....
Ik ben in het bezit van een 5 jaar oude Telefunken Cinevision 28+ breedbeeld TV. Sinds een paar weken begint het beeld te strepen en dat valt het geluid weg en dan hoor je van die hoogfrequent storings geluiden (zoiets tenminste). Het wordt steeds erger en gisteren werd het beeld steeds donkerder.
Nu sta ik in dubio: repareren of afvoeren. Ik heb alleen geen idee wat het is. (de voeding?) Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en wat een reparatie zou mogen kosten? Ik heb zelf het gevoel dat je aan een 5 jaar oude TV (ook al is het een breedbeeld die toen ruim FL2000,= heeft gekost) niet meer dan 100 of 150 euro moet uitgeven....
hmm, een 5 jaar oude Grundig die problemen heeft.
meestal zijn bij grundig de soldeerverbindingen rot. kan ook met de tijdsspanne kloppen, 5 jaar is normaal.Als je er na 5 jaar niet meer dan 100 of 150 euro voor over hebt om hem te (laten) maken geef ik je weinig kans, doorsolderen kost wel een paar uurtjes, in de werkplaats loopt dat al gauw naar zo'n bedrag, moet er niets kapot zijn. Of je moet het zelf willen proberen, maar als het dan niet lukt en je maakt het erger kan het zijn dat de werkplaatsreparatie nog weer duurder uitvalt.
misschien moet je het anders overwegen, als een vergelijkbaar nieuw toestel 200-300 euro kost (70 cm breedbeeld doet dacht ik nog wel ietsje meer, zeker in de A-merken) is 100-150 euro idd de max. reparatieprijs, gezien de leeftijd.(Een serieuze reparatiewerkplaats weet dat en adviseert in zo'n geval nog eens over de reparatie na te denken of het niet beter is niet te laten repareren, maar nieuw investeren.)
Op 7 april 2004 16:49:05 schreef DC2PCC:
hmm, een 5 jaar oude Grundig die problemen heeft.meestal zijn bij grundig de soldeerverbindingen rot. kan ook met de tijdsspanne kloppen, 5 jaar is normaal.
Het is een Telefunken hoor...of is dat Grundig (alletwee duits volgens mij)
Dus 5 jaar is een normale levensduur voor een TV? Hmmm....valt me tegen...een nieuwe doet nu toch zeker 700 euro.
Sorry, fout gelezen, maar Telefunken/grundig/blaupunkt 'lenen' elkaars technologie vaak. En inderdaad, ook bij Telefunken komt dat soldeerprobleem voor, sorry, te snel gelezen.
De economische levensduur van een TV is normaalgesproken een jaar of 7 a 10. Technisch kunnen ze wel langer mee, maar een MTBF(mean time between failures) van 5 jaar is vrij normaal voor consumentenelektronica, het moet zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, dus waar ga je op sparen ? Juist! kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat het slecht is, maar met enige moeite had het beter gekund, alleen had die TV dan nog ca. 500 gulden meer gekost.
Gemiddelde reparaties liggen na 5 jaar rond de 100-150 euro, maar daar moet je wel een kleine slag om de arm houden.
Als een nieuwe TV 700 euro doet zou ik zeggen, tot 200 euro (laten) maken en als duurder is -> wegdoen, nieuw kopen.
ehhm als het goed was, kopen mensen geen nieuwe, kijk voor 150 euro reparatie, verdienen hun maybe 20 euro op aan onderdelen, het meeste is arbeid enzow. dit is nog een ruime schatting, waarschijnlijk verdienen ze slechts 5 euro of minder op een reparatie.
als jij een nieuwe TV koopt, verdienen ze zeker een 100 euro. snel uitgerekend dus wat beter is.
er zijn talloze merken te noemen op elk gebeid, welke ten onder zijn gegaan aan hun goede kwaliteit
1 ervan is autofebrikant minerva uit belgie. die autop's waren zo goed, die gingen nooit kapot, dus tja, was snel bekeken.
Andere fabrikant delorean wou zo duurzaam en exclusief bouwen, dat hij het geld uit andere illegale middelen moest halen. (hij werd uiteindelijk gepakt en de delorean fabriek ging roemloos ten onder)
Op 7 april 2004 16:49:05 schreef DC2PCC:Meestal zijn bij grundig de soldeerverbindingen rot
rot???
Ik denk niet aan slechte contacten maar aan een ontregelde middenfrequent. Draai voorzichtig aan de AFC spoel en nergens anders!!!
Op 7 april 2004 21:42:57 schreef evarist:
Ik denk niet aan slechte contacten maar aan een ontregelde middenfrequent. Draai voorzichtig aan de AFC spoel en nergens anders!!!
Ik zit er niet gelijk aan te denken om m'n TV open te schroeven. 20 kV op m'n fikken lijkt me niet zo gezond. Ik ben meer benieuwd wat zo'n reparatie mag kosten....dacht zelf ook aan zo'n 100 euro. Vlakbij zitten 2 van die reparatiebedrijfjes....verkopen nix, repareren alleen. Zij zullen wel een reele prijs maken aangezien ze aan niks doen ook niks verdienen.....
@MrDry
Vraag wat het kost om een prijsopgave te krijgen, als dat een redelijk bedrag is (ca. 20euro) dan is het zowiezo een overweging waard, of zeg van te voren dat het niet meer dan 100 euro mag kosten. Kijk er niet van op dat bij geen reparatie wel een bedragje in rekening wordt gebracht, het kijken wat kapot is en wat het kost kost immers ook tijd, dat moet betaald worden.
@henk
Ik heb vroeger in een Radio-TV-zaak gewerkt en ik kan je zeggend dat reparatie zeer vaak lonend is, het is niet zo dat aan nieuw-verkoop meer verdiend wordt, vaak zijn de marges klein, om te concurreren met prijsvechters. Bij ons was het zo dat 50% van de OMzet uit reparatie kwam en de marge op reparatiewerk was toch nog wel iets hoger dan die op nieuwverkoop. Het is alleen zo dat de prijsvechters liever nieuw verkopen dan repareren, als je het per klant bekijkt verdien je meer aan de verkoop van nieuw, omdat de bedragen hoger zijn. maar of jij in de week 5 tv's verkoopt en er 20 repareert maakt niet zoveel meer uit in verdienste in een kleine zaak.
Vroeger was het heel gewoon dat als een TV van 2000 gulden kapot was dat-ie gerepareerd werd, en dat mocht rustig 300-400 gulden kosten na 5 jaar. Toen werd nog gehanteerd, dat als de TV net zoveel aan reparatiekosten gekost heeft als de nieuwprijs, dan is-ie versleten en wordt er een nieuwe gekocht.