ik probeer wat schakelingen te bestuderen en begin hierbij met de 10 watt versterker van deze site.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.…
ik heb nu wel niet de TDA2003 om een simulatie mee te doen en daarom vervang ik hem door een TDA2030, geeft dit grootte veranderingen? want het verbaast mij dat ik maar een frequentie bereik heb tot zo'n 4à5Hz?
iemand enig idee wat er fout loopt? en waardoor ik mss beter dit ic verander?
Groeten.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Welke simulatie software gebruik je ? Voor dit soort simulaties is mi het shema van een disceet opgebouwde versterker meer geschikt.
Uit praktijk kan ik zeggen dat beide ic's veel meer dan 5Hz halen 
Als ik de datasheets even snel bekijk lijkt het er op dat de TDA2030 ook een DC-instelling op de non-inverting input moet hebben, terwijl de TDA2003 het prima zonder doet.
Zet in je schema eens twee 100kOhm weerstanden van de plus en de min naar elkaar toe, en vanaf dat knooppunt een 100kOhm weerstand naar de non-inverting input, dus aan de condensator en de chip.
Probeer het dan nog eens.
Welke simulatie software gebruik je ? Voor dit soort simulaties is mi het shema van een disceet opgebouwde versterker meer geschikt.
ik gebruik NI multisim. wat bedoel je met mi?
ik voeg de drie weerstanden toe en bekom dan:

maar nu bekom ik als bode plot:
Groeten.
Een maximale versterking van -83dB is óók niet zoveel.
Je zou er ruim 14 000 volt in moeten stoppen om één volt aan de uitgang te krijgen.
Je doet een AC sweep. Misschien moet je dus een AC bron aan de ingang specificeren, in plaats van de SINE die je nu zo te zien hebt.
Die 120V is ook een rare waarde, maar veroorzaakt nu het probleem niet. Maar normaal kies je bij de AC sweep iets als 1V, hoewel het voor de 'bodeplotter' niet echt uitmaakt.
Op 19 september 2011 10:48:43 schreef Bert F:
ik heb nu wel niet de TDA2003 om een simulatie mee te doen en daarom vervang ik hem door een TDA2030, geeft dit grootte veranderingen?
Verschil in biasing en in het terugkoppelnetwerk, de elco en de spanningsdeler zijn er alleen ter compensatie en terugbrenging van de gain vanaf een paar Hz. Maar de elco heeft ook invloed op de PSRR, je zal toch echt een model van de TDA2003 moeten hebben.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
Als het puur om het simuleren gaat kun je in de datasheet van de TDA2030 wel een paar voorbeelden vinden van een standaard versterker. Die zouden wel moeten werken.
Is die 5hz niet de breedte van de selectie?
Ik zie dat de breedte van het hele plot 1MHz lijkt te zijn. Ik ken het programma verder niet, dit is slechts een vermoeden 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
m.i. = mijnsinziens, oftewel 'volgens mij' in het Engels vaak bekend als IMHO of IMO.
Als je de TDA2030 gebruikt zal je inderdaad wel uit moeten gaan van een schema waarin dat IC zit. Bijvoorbeeld uit een application note, datasheets of een van de duizenden andere die op het internet rondzwerven. Het schema met de 2003 kan je dan best vergeten.
Lukt het dan nog niet, dan zal je 1 voor 1 de andere mogelijkheden af moeten lopen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (70%)]
De verklaring voor de vreemde simulatie-resultaten is vermoedelijk dat met het schema dat je gebruikt de DC instelling van de TDA2030 volledig verkeerd is. Op de - ingang van de TDA2030 is nu alleen een elco aangesloten. De ingangstrap van de TDA2030 bestaat uit een verschilpaar (NPN of PNP), en naar de - ingang van dit verschilpaar kan nu geen basisstroom lopen, waardoor de versterker DC matig niet goed ingesteld staat. Dit zou je ook moeten zien wanneer je een DC analyse (operating point) doet.
De ingangstrap van de TDA2030 is heel anders dan de ingangstrap van de TDA2003. Daarom kun je voor de TDA2030 niet het applikatie-schema van de TDA2003 gebruiken.