begin met geluidsinstallatie en heb veel hulp nodig van profs

Ik heb volgende versterker gekocht en wens er 2 boxen en 1 subwoofer op aan te sluiten.
Leistung 4x 200W, 2x 400W, 2x200+1x 400W Musik
Frequenzbereich 15-30.000Hz
Rauschabstand 90dB
Klirrfaktor <0,05%
Eingangsempfindlichkeit Front & Rear getrennt regelbar
integrierte Subwooferweiche schaltbar auf 80/150Hz

Mijn vraag is nu: Kan dat en welke watts moeten de boxen en woofer hebben zowel minimum als maximum?

minimum en maximum zijn niet nodig

Normaal zou je verwachten dat als je versterker laten we zeggen 100watt heeft de boxen meer als 100 watt moet hebben en dat er dan niks kapot kan gaan maar dat is nu net niet zo. Als een versterker keihard (vol open) aanstaat kun je last krijgen van clipping wat wil zeggen dat er flinke pieken door je luidspreker gaan. Hieraan gaat een luidspreker kapot hoe goed hij ook zijn mag. Koop daarom liever een flinke versterker (heb jij dus zo te zien al) zodat hij nooit op maximum power hoeft te draaien met gewoon een paar goede boxen (watts niet zo erg belangrijk). Een sub kan het beste groot en zwaar zijn. Grote speakers gaan het laagst.

Je moet gewoon zien dat je niet over je max watts rms van je speakers gaat en dat je rekening moet houden met de excursie van de woofer. aangezien er een filter in zit zal die de bassen wegfilteren uit je satteliet spkz en je subwoofer zal er wel tegen kunnen ;)

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

hoeveel watt boxen ga jij er eigenlijk opzetten en wat is de impedantie?

euh tja een tippie nog.
PMPO en RMS zijn niet het zelfde. bevoorbeeld 300 watts PMPO is ongeveer gelijk aan 20 watt RMS. kep dat gezien bij een autoversterker of een bij mini stereo tower. en de chip datasheet op gezocht

Bedankt voor tips allemaal.

Aan JEroen: ik denk aan 1 paar boxen van 250 Watt elk en een subwoofer van 500 Watt

Op 8 april 2004 20:35:28 schreef Minimoog:
Normaal zou je verwachten dat als je versterker laten we zeggen 100watt heeft de boxen meer als 100 watt moet hebben en dat er dan niks kapot kan gaan maar dat is nu net niet zo. Als een versterker keihard (vol open) aanstaat kun je last krijgen van clipping wat wil zeggen dat er flinke pieken door je luidspreker gaan.

Inderdaad, dat clippen heeft als gevolg dat je hogere harmonische in je signaal krijgt en dat vinden je tweeters niet leuk blijkt.

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Ik heb een nieuw paar boxen van sony X-plod gekocht.
Ze zijn 4-weg systeem met elke box 600 Watt (per box en ze zouden een 300 watt sinus hebben)

Kan ik die aansluiten op 1 kannaal van 200 Watt zonder problemen te bekomen?

Op 15 april 2004 15:52:24 schreef The makke:
Ik heb een nieuw paar boxen van sony X-plod gekocht.
Ze zijn 4-weg systeem met elke box 600 Watt (per box en ze zouden een 300 watt sinus hebben)

Kan ik die aansluiten op 1 kannaal van 200 Watt zonder problemen te bekomen?

ligt aan de impedantie

X-plod is dat niet autospul ? In dat geval is het 4 ohm

High met Henk

Special Member

kan ook nog 2 ohm zijn hoor, zeker als het sub's zijn

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

kan ook nog 2 ohm zijn hoor, zeker als het sub's zijn

Op 16 april 2004 20:45:16 schreef Antoine:
X-plod is dat niet autospul ? In dat geval is het 4 ohm

ja dat is autospul

Kan iemand mij uitleggen waarom men een condensator (of zo iets) moet plaatsen bij een autoinstallatie en of die noodzakelijk is?

als je een versterker voed in je achter bak kan kun je baarmee de pieken in je belasting opvangen

High met Henk

Special Member

dus kunnen je draden dunner zijn, omdat de piekstromen lager zijn. Je kan je draden nu dimensioneren op RMS stromen IPV PIEK stromen.

waar en hoe moet ik die dan plaatsen
tussen versterker en boxen? Moet ik dan per kanaal van de versterker zo'n één zetten?

High met Henk

Special Member

tussen de voeding van de versterker