2 schakelingen laten samenwerken

Graag had ik een schakeling van een timer 555 (Tijd1) laten samenwerken
met
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/38/diversen/timer.html
(Tijd2)
Maw timer 555 (Tijd1) heeft zijn tijd doorlopen en schakeld de andere timer2 in.
Kan ik de uitgang 3 (waar een led aanstaat verbonden met de massa)
verbinden met de basis van Tran1?
Of zou er een diode moeten tussenstaan in tegengestelde richting?
Of is er een andere oplossing?

Alsook daarna zou de timer (Tijd2) een signaal moeten geven naar timer (Tijd3) welke idem is als Timer2, kan ik daar de Collector van Trans 2 verbinden met de basis van de Tran1 op timer3?
of moet er ook iets aangepast worden?

Alvast bedankt

fred101

Golden Member

Wil je alleen een langere tijd halen ? Dan kun je beter naar een timer met een 4060 kijken ipv 3 timers door te schakelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Of zou er een diode moeten tussenstaan in tegengestelde richting?

Ja, er moet een diode tussen, met de anode aan de basis van T1. Ik zou er ook een kleine weerstand (100Ω ) tussen plaatsen om de ontlaadstroom van C1 te beperken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het is niet om een langere tijd te halen maar:
T1 is een wachttijd beide motors uitgeschakeld
T3 tijd om 2 motors andere draaizin te laten draaien
T3 tijd om 1 motor uit te schakelen

maw T1 actief geeft signaal naar T2 om te tellen
is T2 actief geeft signaal naar T3 om te tellen

dus uitgang 3 van 555 verbinden met basis Tran1 van T2 dmv diode
en kan ik het zelfde doen met de collector T2 naar de
basis van Tran1 van de derde timer?

Timer 1 is met 555
Timer 2 en 3 zijn idem

Kan ik ook de uitgang gebruiken van T1,T2 en T3 om de ingang van een OR of AND te sturen?

Timer 1, led verbonden met massa
Timer 2 en 3, led verbonden met positief

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 9 oktober 2011 16:06:54 (6%)

Ik zou eerder meerdere 555's gebruiken, als je meerdere timers wil (tip: een 556 bevat twee stuks 555). Of, als je toch met poorten wil werken, iets als dit:

http://prosje.be/CO/Schemas/DubbeleMonoflop.png

Dit zijn twee monoflops, waarbij de linkse een startsignaal aan de rechtse, zodra zijn monoflop-tijd afgelopen is.
Als je met 5V werkt, is de 74HC00 een betere keuze dan de 4011 - de pinbezetting is dan wel anders.

Voordeel hierbij is, dat je met nette logische niveau's werkt, en dat je zowel een positieve als een negatieve uitgangspuls ter beschikking hebt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

oei dit wist ik niet.
Ik heb nu de 3 schakelingen elk apart al gemaakt.
Maar nu zou ik ze echter op de een of ander manier willen laten samen werken zoals ik beschreven had.

Enige oplossing om dit te verwezelijken?

Misschien moet je eens tekenen wat je precies wil. Is het zoiets?

code:


Timer1 (555)           11110000111111111111
Timer2 (CO-schakeling) 11111111000000111111
Timer3 (CO-schakeling) 11111111111111000011

Dan heb je enkele problemen om Timer2 met Timer3 te verbinden.

Om te beginnen varieert de uitgang van Timer2 (de collector van T2) haast niet. Als T2 spert, houdt de LED de spanning op Vcc - 1.5V. Als T2 geleidt zal de spanning iets lager zijn, maar onvoldoende om daar iets mee te sturen.
Dat kan je verbeteren als je D1 vervangt door een weerstand. Dan bekom je een grotere spanningszwaai.

Probleem 2: zodra je de ingang van de CO-schakeling laag maakt, wordt zijn uitgang ook laag. Pas als je zijn ingang terug vrijgeeft, start de timer. Zoiets noemen ze een hertriggerbare monoflop.

Maar misschien doe je er beter aan, eerst uit te leggen hoe de volgorde van de timers er moet uitzien...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Timerfuncties zoals ik deze in gedacht had te doen met deze
555 en 2 CO functies.

Beginstand alle timers 0
Timer1 (555) wordt gestart
uitgang is voor bepaalde(instelbare)tijd hoog, ondertussen is de schakelaar van timer2 ook gesloten, maar loopt nog niet.
Timer1 einde tijd, uitgang laag waardoor nu timer2 loopt
Timer2 voor bepaalde(instelbare)tijd hoog, ondertussen is de schakelaar van timer3 ook gesloten, maar loopt nog niet.
Timer2 einde tijd, uitgang laag, timer3 voor bepaalde(instelbare) tijd hoog.
Elke timer wordt dus door de vorige gestuurd.

Dit komt al een beetje in de buurt:

http://prosje.be/CO/Schemas/CO-TorTimerII.png

Een korte positieve puls aan de ingang zal C1 ontladen.
Daardoor spert T1 en gaat T2 in geleiding.
Via R4 krijgt T3 basisstroom, en wordt de uitgang hoog.
Zodra C1 voldoende is geladen, gebeurt het omgekeerde:
T1 geleidt, T2 en T3 sperren, en R6 maakt de uitgang laag.

Maar!!! Denk niet dat je twee zulke timers zomaar achter mekaar kan plaatsen. Immers, zodra de uitgang van de eerste timer hoog wordt, gaat ook de uitgang van de tweede de hoogte in!
Daar moet dus nog "iets" tussen, waardoor de tweede timer maar kan starten als de uitgang van de eerste timer van hoog naar laag gaat.
IMHO kan je beter de twee timers, die je al gebouwd hebt, voor een ander doel bewaren en iets met logische poorten verzinnen zoals het voorbeeld dat ik eerder gaf.

Andere optie: verdiep je eens in microcontrollers. Als het om vastgestelde tijden gaat (die je niet om de haverklap moet kunnen wijzigen) volstaat een ATtiny13 - een 8-potig dingetje. Externe componenten zijn overbodig; je kan het allemaal softwarematig instellen.
Wil je toch wat extern kunnen instellen, dan volstaat een ATtiny44. Die heeft 14 pinnen. Met één "start-ingang", 3 ADC-ingangen voor de timing-potmeters en 3 timer-uitgangen heb je nog 4 I/O-pinnen over voor andere taken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 8 oktober 2011 11:16:52 schreef pros:
[...]
Ja, er moet een diode tussen, met de anode aan de basis van T1. Ik zou er ook een kleine weerstand (100Ω ) tussen plaatsen om de ontlaadstroom van C1 te beperken.

hmmmm werkt niet
tijd2 blijft hoog
oplossen dmv transistor?
basis aan uitgang IC, collector aan basis T1 en emittor aan de massa?
type transistor BC547B?

[Bericht gewijzigd door gunthervde op zaterdag 8 oktober 2011 21:09:43 (16%)

Heb je dit gelezen:

Om te beginnen varieert de uitgang van Timer2 (de collector van T2) haast niet. Als T2 spert, houdt de LED de spanning op Vcc - 1.5V. Als T2 geleidt zal de spanning iets lager zijn, maar onvoldoende om daar iets mee te sturen.

Vervan de LED eens door een weerstand van 1k, en meet opnieuw.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ok weerstand parallel over led van 555 geplaatst:
vaststellingen:
1) zodra de basis van tran 1 verbonden wordt met weerstand, brand de led van T2. T1(2sec)in werking led T2(3sec)gaat niet uit.
2) eerst T1 geactiveerd en ondertussen tran 1 verbonden:
led T2 gaat branden als T1 stopt
3) T1 groter gemaakt (5sec) en T2 (2sec), tran 1 verbonden met weerstand, Led T2 brandt, T1 geactiveerd, na 2sec Led T2 gaat uit, na 5 sec led T1 gaat uit maar Led T2 brand terug.

Blijkbaar zal het niet werken zoals ik het in mijn gedachten had
:-((

Enig idee hoe ik een simpele timerschakeling kan maken om volgende te doen:
Timers instelbaar
wagen rijd vooruit botst tegen linkse eindeloop, wagen stopt
A) Timer 1 wordt geactiveerd, afh. van de ingestelde tijd blijft de wagen stil staan.
B) Nadat tijd T1 is verstreken, rijd de wagen voor een bepaalde tijd achteruit T2 dus.
C) Nadat tijd T2 is verstreken, draait de wagen (1 motor wordt uitgeschakeld) voor een bepaalde tijd T3 dus.
D) Nadat T3 is verstreken wordt de 2de motor terug ingeschakeld en rijd de wagen weer rechtdoor.
Dit totdat hij tegen de rechtse eindeloop botst, en alles herhaalt zich vanaf punt A.

PS heb enkel notie van electronica, wel van elektriciteit
de sturing heb ik al op papier welke ik graag met AND OR poorten zou willen maken.
zoals deze http://sites.google.com/site/diyrobotlawnmower/home/control-system, maar wat uitgebreider.

Alvast bedankt voor het meedenken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 9 oktober 2011 16:07:52 (52%)

Op 9 oktober 2011 10:12:17 schreef gunthervde:
Blijkbaar zal het niet werken zoals ik het in mijn gedachten had
:-((

Enig idee hoe ik een simpele timerschakeling kan maken om volgende te doen:
Timers instelbaar
wagen rijd vooruit botst tegen linkse eindeloop, wagen stopt
A) Timer 1 wordt geactiveerd, afh. van de ingestelde tijd blijft de wagen stil staan.
B) Nadat tijd T1 is verstreken, rijd de wagen voor een bepaalde tijd achteruit T2 dus.
C) Nadat tijd T2 is verstreken, draait de wagen (1 motor wordt uitgeschakeld) voor een bepaalde tijd T3 dus.
D) Nadat T3 is verstreken wordt de 2de motor terug ingeschakeld en rijd de wagen weer rechtdoor.
Dit totdat hij tegen de rechtse eindeloop botst, en alles herhaalt zich vanaf punt A.

PS heb enkel notie van electronica, wel goede kennis van elektriciteit
de sturing heb ik al op papier welke ik graag met AND OR poorten zou willen maken.
zoals deze http://sites.google.com/site/diyrobotlawnmower/home/control-system, maar wat uitgebreider.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Plaats gewoon wat 555-monoflops in serie:

http://prosje.be/CO/Schemas/555timersInSerie.png

S1 is de voeler, die sluit als de wagen ergens tegenaan botst.
Als S1 sluit, wordt OUT1 hoog gedurende zijn monoflop-tijd.
Als OUT1 terug laag wordt, start hij de tweede monoflop - OUT2 wordt hoog.
Als OUT2 laag wordt, start hij de derde (niet getekende) monoflop, enz...

R2 en C4 bepalen de monoflop-tijd. Hier heb je een calculator waarmee je de waarden voor R2 en C4 kan berekenen. Bij de calculator zijn ze R1 en C1 genoemd.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

PROS,
DIKKE MERCIE
Kga het volgende week eens maken en uitproberen

THANKS,