Hallo!

Op school mogen de leerlingen sinds kort de mogelijkheid om zelf muziek te draaien. Hiervoor hebben ze 2e hands een versterker een set boxen gekocht. De versterker betreft een NAD T742, en de boxen zijn 4x 6Ω 68W van Sony. Toen ze de versterker echter voluit gooiden kwam er rook uit en hield hij er mee op. Ik heb het zooitje niet zelf aangesloten, maar het zag er wel goed uit. Ik heb dus twee vragen, hoe kan dit gebeurd zijn en ik heb nog wat tips nodig bij de reparatie.

Nog even wat gegevens:

Het betreft een NAD T742. Servicemanual

Het is een 5.1 versterker die boxen van 8Ω verwacht en kan hier 50W continue aan leveren. Het is een echte 5.1 versterker dus de uitgangen voor 4 boxen zijn niet intern verbonden.

Hoe kan dit stuk gegaan zijn?
Domme pech? Of waren de boxen van 6Ω toch wat teveel van het goede?

De reparatie
Het toestel start op, en geeft dan -20dB aan op het beeldscherm. Je hoort eerst een relais aan gaan, en dan weer afvallen. Het beeldscherm gaat dan weer uit en het power lampje gaat knipperen. Het lijkt er op dat hij in de beveiliging schiet.

Ik heb hem al open gekregen en met wat moeite kon ik de eindtrap beter bekijken. Ik heb al gevonden wat stuk is, het betreft een weerstand (r229 330R 1/4W), een elco(c215 50V 10uF) en een transistor(q217 MPS A56):
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/foto_nad.jpg

Sorry voor de foto, ik had op school alleen mijn telefoon bij me

Het board is te zien op bladzijde 35 van de service manual. Het volgende schema hoort bij dat stukje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/surround.png

Mijn theorie is dat er teveel stroom is gaan lopen, hierdoor zijn de transistor en de weerstand te warm geworden. Door de warmte van de weerstand is de elco geklapt. Nu is mijn vraag, wat is verstandig om te vervangen. Het is een hels karwei om de boel in en uit elkaar te halen dus het moet het liefst in één keer goed. Is het bijvoorbeeld genoeg als ik de weerstand, de condensator en het transistorpaartje (godzijdank nog prima leverbaar) vervang?

Ook vroeg ik mij af of er niet meer stuk is, ik zie zo op het eerste gezicht niets maar misschien kijk ik niet goed genoeg of is het niet te zien.

Op 14 oktober 2011 18:54:11 schreef pientertje:

Mijn theorie is dat er teveel stroom is gaan lopen, ......

Nou, je nickname klopt in elk geval! :)

(En voor de foto hoef je je niet te schamen hoor, ik wou dat mijn telefoon ze zo maakte.)

[Bericht gewijzigd door Sonytech op (18%)]

Eerst eens goed schoonmaken en de componenten rondom die weerstand testen. Het ziet er uit alsof die weerstand echt in de fik heeft gestaan.
Nog best een goede foto, zeker voor een telefoon.

Het beestje staat nu op school en het is nu vakantie dus ik kan er nu even niet bij. Schoonmaken en verdere inspectie zal dus nog even op zich laten wachten.

Ik ben wel nog steeds benieuwd naar de oorzaak, zodat ik dat in de toekomst kan vermijden. Wat denken jullie? Ook ben ik erg benieuwd (aan het schema te zien) of dit de enige schade is of dat het waarschijnlijk iets anders heeft meegenomen. Ik ben niet zo thuis in dit soort audio schakelingen.

(Over de foto, dit is een crop uit een 8MP foto en bovendien heb ik een halogeenspot er boven op moeten zetten om van de ruis af te komen. Maar al met al ben ik best tevreden over de camera van m'n nieuwe telefoon)

[Bericht gewijzigd door pientertje op (16%)]

zoals ik het hier nu kan beoordelen aan de hand van het schema en wat het apparaat nog doet lijkt het erop dat de eindtrap eruit ligt.
Q217 is namelijk een drivertor voor de eindtorren.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (16%)]

De stuur torren zijn geknapt, de eind torren zijn ook defect!

Vervang de eind torren en stuurtorren en de weerstand en de elco en daarna aansluiten via eeen Lamp zodat niet meteen de boel weer uitfikt.

Ok, dat zou wel jammer zijn. Weet iemand waar ik deze (2SC5198 en (2SA1941) kan vinden? Fanrell, conrad etc hebben ze niet.

Ook vraag ik me af of Q220 stuk is.

Op 15 oktober 2011 09:35:22 schreef pientertje:
Ok, dat zou wel jammer zijn. Weet iemand waar ik deze (2SC5198 en (2SA1941) kan vinden? Fanrell, conrad etc hebben ze niet.

Die heb ik veel liggen hier, gebruikt maar goed.

Ook vraag ik me af of Q220 stuk is.

Denk het niet maar meten is weten.

Voor die stuurtorren kun je Bv de BC639 en BC640 nemen, het dezelfde pinout als die 2SA/2SC typen.

Zijn de lijn weerstanden van 68 ohm nog wel heel?

de versterker is gemaakt voor 8 ohm en je hangt er 6 ohm aan??

en dan gaat het volluit en dan meteens tuk

raar he??

I = U / R

je stuurt de spanning, R is nog maar 6 ohm i.p.v. 8 ohm.

Mag jij invullen wat er met I gebeurt.

Nou dan bedenk je je even dat die I overal doorheen loopt (eintrappen, emitterweerstanden en via de eindtrappen ook de stuurtorren)

OKEEJ, ik zeg niets meer.

(overigens vind ik NAD altijd hoop geld, zeker als je kijkt hoe het in elkaar zit...)

Ok dat was dus de oorzaak. Ik heb het niet zelf aangesloten, dus don't shoot the messenger.

@nijhuisr

Omdat je mail niet openbaar is maar even zo: Ik ben zeker geïnteresseerd in die torren, maar ik kan volgende week pas uitzoeken hoe het precies allemaal zit. Dan hoor je nog van me.

Profiel is aangepast

6 of 8 ohm speaker lijkt mij normaal niet zo'n probleem hoor, maar als je op een feestje de boel laat clippen voor lange tijd dan gaat het allemaal defect!

Gewoon voor thuis gebruik maakt dat weinig uit, iets te lage impedantie doet het dan ook prima.

Ik heb het paartje liggen en meten goed en zijn zeer bruikbaar, ik heb de BC639/640 gewoon nieuw liggen.

Meet eerst eens wat er stuk is, ik kan de onderdelen opsturen als je wilt.

lullige is dat het bij 8 ohm pas verrot gaat als het clipt en dan vaak nog de speakers eerst (iig de tweeters)

maar bij 6 ohm gaat de versterker ZEKER eerst, daar Ri een grotere rol gaat spelen

in je huiskamer zet je het mestal (Ahem) niet voluit...

Ik heb alle onderdelen vervangen, maar helaas is het nog niet veel soeps.

Eigenlijk vertoont hij nog steeds dezelfde symptomen:
Aanzetten van de schakelaar -> groen lampje gaat branden, niets op display, en relay schakelt de spanning van de rest niet in.

Op een willekeurig knopje drukken -> Relay klikt aan, op het beeldscherm verschijnt de de tekst van het knopje waar je op drukt en zegt dan -20dB. Een aantal seconden later valt het relay weer af en gaat het display dan op zwart. Het groene lampje gaat dan knipperen.

In de tijd dat het relay aan is lijken de spanningen bij de eindtrap correct, dus er is niets dat kortsluiting maakt. Ook blijft alles heel.

Waarom schakelt hij weer uit? Omdat er geen boxen aanhangen? Ik durf er nog niet zo goed boxen aan te hangen, en bovendien moet hij ook met een losse eindversterker kunnen werken.

al eens gemeten of en hoeveel de gelijkspanning op de speakeruitgang staat , ook een balansregelaar voor de nulstroom op de eindtrap ingeseld op 0,3V of zo(sorry is er niet)

Het is jammer dat hij het niet doet, maar is het de moeite om het nu verder uit te zoeken?

Het gaat namelijk om een versterker voor school gebruiks doeleinden waarbij het niet veel uitmaakt of DIT model werkt of niet.

Regel een andere versterker want dit kan een lange weg worden langs een forum. Een andere (donor) versterker doet het meteen beter.

Mocht het een speciaal project zijn vertel dat even. Het gaat niet over liefhebberij volgens mij.

Er staat geen gelijkspanning op de speakeruitgangen. Is dat een goed of een slecht teken?

Ik begrijp dat we waarschijnlijk op zoek moeten naar een nieuwe versterker, maar ik wilde deze nog niet opgeven. Ik vind het namelijk zonde om zo'n mooie versterker zomaar weg te gooien.

Heb je gemeten op de V protect en de I protect uitgang rechts op het schema wat je gepost had?
Ook kun je het ene kanaal vergelijken met metingen met het andere kanaal.

Heb je de voedingspanning bekeken met en scoop ivm rimpel ( of speelt dat niet bij audio ?)

Hang en paar weerstanden aan de uitgangen, dan weet je al meer. Densnoods 10 of 12 ohm. Als je bv 5W pakt kun je ook nog een sinus of blok invoeren en over die weerstand met de scoop kijken wat er uit komt ( niet te veel vermogn maken dan natuurlijk.

Je kan zo ook met de scoop het signaal door de versterker heen volgen. Waar het weg valt zit een probleem ( denk er aan dat dat bv bij een tor niet die tor hoeft te zijn, check dan eerst of zijn DC instelling ook klopt, dus dat r niet ergens en rotte weerstand zit of een kortsluiting net erna die het signaal naar gnd trekt.