Tinev

Volgens mij geen gevaar voor beschadiging.
Wel een printrelais 12Vdc gebruiken,deze heeft voor de relaisspoel weinig stroom nodig.
Weet niet wat de uitgang AO2 aan stroom (mA) kan/mag leveren.
Misschien dat de max stroom voor AO2 ergens in de handleiding staat.
ledje met weerstand komt op ongeveer 10 mA uit is niet schadelijk.
Wel oppassen dat je geen sluiting maakt,dit kan AO2 stuk maken.

Sorry voor deze 2de post foutje

Hoi HD13
Sorry voor de lange stilte.Wegens omstandigheden kon ik niet direkt de draad terug opnemen. Ik heb wel wat schrik dat de regelaar zou defekt gaan.
Is er op iets speciaals te letten bij het bestellen van een printrelais. Kan ik dit gewoon bestellen bij bv. Conrad?
Of kan ik eens een ledje op 12volt hier op aansluiten? En zien of het aan en uitgaat?
Grts Tinev

Tinev

Testen met een led en weerstandje (1000 Ohm).
Led en weerstand in serie zetten.
Wel op de plus en min letten.
Anders doet de led het niet.

Je had eerder een scoopmeter,kun je niet gebruiken?

HD 13
Ja ik heb een scoopmeter. Moet ik de spanning hier eens mee meten?
En wat kan ik dan hier meten. M.a.w op wat stel ik hem in.
En meten met de bestaande printplaat aangesloten of maakt dit niet uit?
Tinev

Tinev

Scoopmeter instellen op 5V/Div. (is 5 Volt per vakje)
Je kunt een 12Vdc spanning in blokvorm verwachten.
Tijdfunctie op 1 sec zetten,deze kan je altijd nog kleiner kiezen.
Eerst meten zonder de elektronica en later met.
Als je de elektronica loshaald dan kun je ook meteen foto's van de print maken,voor en achterkant.
Misschien dat de elektronicamannen dan kunnen vertellen hoe het functioneerd.
Kan me voorstellen dat het een universele print is die aan te passen is naar pompvermogen.

Hoi HD13

Ik kan nu geen metingen doen daar het te koud is en ik voor de metingen mijn warmtepomp moet uitzetten en dit vinden de huisgenoten niet zo leuk.
Maar als het weer beter wordt dan ga ik wel aan de slag. Ik ben ook nog bezig om de regelaar om te laten programmeren naar een aan uit signaal, maar daar staat men blijkbaar niet voor te springen. Het is ook wel diep in de programmatie van de warmtepomp dat dit aanpassen zit.

Op 7 december heb ik het signaal van de regelaar in actieve en niet actieve toestand gepost. Ik heb toen wel niet gemeten met de print er af gekoppeld.

Denk je dat het met zo een signaal mogelijk zou zijn om een printrelais te sturen? Gaat dit niet klapperen? Of is een solid state relais hier dan nodig?

(als de stroomafname aan de regelaar het toelaat tenminste) Ik denk dat de stroomafname wel mogelijk moet zijn daar, volgens de fabrikant van de regelaar de uitgang naar aan /uit kan geprogrammeerd worden. En dit is ook om een relais te sturen denk ik.
Groeten Tinev.

Tinev

Heb nog even goed naar de foto's van 7 Dec gekeken.
Eerste foto puls 12Vdc van 1 msec en pauze van 9 msec en herhaald dit.
Regelaar stuurt/vraagt dus 10%.
Waarschijnlijk kun je timer circuit bouwen met de 555 (is genoeg over te vinden hier, internet) en dit dan gebruiken om je pomp te schakelen.
Alleen kan ik je hiermee niet helpen.
Heb hiervoor geen parate kennis.

Regelaar geprogrameerd in aan/uit.
Hiermee kunje vaak wel een relais direct sturen,alleen afhankelijk van wat de regelaaruitgang aan stroom mag schakelen.

Let even goed op hoe het eea gedefinieerd wordt.
Je eesrte foto kun je ook een aan uit schakeling noemen.
Dit zou prima werken met solidstate relais en een verwarmingselement.

Ik heb een signaalconvertor gebruikt (Weidmuller WAS4 Pro Freq?)om dit te realiseren. Alles werkt nu perfekt. Toch bedankt om mee te denken.
Grts Tinev.

Tinev

Leuk om te horen dat het werkt.
Hoe ben je op deze omvormer uitgekomen?

@ HD13

Ik probeerde iets te vinden dat gewoon in de handel te verkrijgen is. Om het later bij eventueel defekt gemakkelijk te kunnen laten herstellen door iemand die gewoon electricien is.
Het is een warmtepomp en bij defekt moet dit gemakkelijk te herstellen zijn.
Ik heb op google gezocht naar "een signaalconverter" en ben deze tegengekomen. Ik raakte wel niet goed wijs uit de handleiding. Je kan er zo veel signalen mee converteren ,dat ik niet goed wist waar op aan te sluiten. Maar ik heb dit toch gevonden.
Alles werkt nu perfekt .
Nogmaals bedankt om toch mee te denken.
Grts Tinev