Ik probeer een NAD T752 receiver te repareren.
probleem is dat ie niet 'aan' wil. power ledje licht heel kort op (groen) om daarna uit te gaan.
Ik vermoed dat de standby voeding er iets meet te maken hebt, deze heb ik bekeken en m.b.v service manual zag ik een opmerking over condensator C752 :
This capacitor value may be too small causing the T752 not to turn on or act erratically.
dit is een afvlak elco, van 220uf 25 volt. na scoop erop hebben gezet zag ik een flinke rimpel spanning. condensator doorgemeten en deze bleek nog goed. Toen condensator van 470 en zelfs 1000uf erin gezet maar blijf rimpel spanning houden. Zelfs met 2 x 1000 uf in parallel is er nog een rimpel van 180 mV.
gelijkricht diodes meten ook goed. Waar kan dit aan liggen.Ik weet niet of dit oorzaak is van het niet aan willen. Snap het schema niet helemaal. Komt er nu 5 volt of 13 volt uit standby voeding.Ik neem aan 5 volt en gaat deze vervolgens naar de cpu? Kan dat
niet goed uit service manual halen
Schema is op www.elektrontanya.com te vinden trouwens
SCHEMA Standby voeding
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Wat meet je van signaal achter die 1000pF(C753)?Dat is een 2de gnd. 100nF er nog mee over zetten?
Wat meet je trouwens van spanning op die lijn, daar zou je 13V moeten hebben.
Ik heb verkeerde ground gepakt denk ik.(ground van chassis)
meet op die lijn (J753A) geen 13 volt , maar 9,7 volt.
trek ik connector van std. by voeding naar keyboard print eruit dan meet ik 15,5 volt.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ik weet niet of het hier dezelfde receiver betreft, ik heb niet naar het typenummer gekeken, maar ik had vorige week een NAD met dezelfde fout!
Op de print zitten duidelijk zichtbaar 2 elco's van 1000Uf bij 6 volt. Het eerste wat ik deed was over die elco's meten en mijn meter ging gelijk de hoek in op één van die elco's, dus een sluiting van hier tot de overkant. Eerte verdachte was de elco zelf, maar deze bleek goed, dus even verder gekeken en zag dat er een diode over die elco's zat. Daarvan was er eentje kort en die dus vervangen. Ik dacht dat het een zener zou zijn, maar na vergelijking met die van het andere kanaal bleek het een normale diode te zijn. Wat deze voor functie had is mij niet duidelijk geworden, maar met een 1N4148 werkte het apparaat weer. Op de print staan deze dioden niet aangeduid als een diode, maar als een C.
Groetjes Hans.
ok. zal daar eens naar kijken
Ben wat aan het meten geweest. en het blijkt dat power-on signaal/spanning niet gegeven word. Dit signaal komt uit een micro processor en word geschakeld via een transistor.
signaal 'power on' word volgens mij niet gegeven door micro processor (U201) M6759. Kan ik dan concluderen dat dit IC niet goed meer is. Hij stuurt ook power ledje aan en die doet ook vreemd (flikkert tijdje, dan op standby (amber kleurig). Heb power-on signaal even handmatig gegeven (3 volt met labvoeding) en hoor dan relais klikken die hoofdvoeding inschakelt..
Durf niet goed hoofdvoedin laten inschakelen met extern power-on signaal of kan dit gewoon?
Als ik het goed begrijp zit hier software in, hier is zeker niet aan te komen
?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zeker aangezien er vaker elcoproblemen lijken te zijn met deze toestellen, zou ik in eerste instantie niet de processor bedenken maar zijn voedings- en reset-spanningen. Een beetje ingezakte spanning of een lading gras erop, is al funest voor de werking.
Ik had laatst een 762 in de reparatie die volgens mij het kleine broertje is van de 752.
Daar was inderdaad de microprocessor van stuk welke niet los te koop was.
Ik heb toen de hele toeosenbord print vervangen.
Bij de oude za de processor in een voetje en bij de nieuwe gesoldeerd de medewerker van and uit tilburg zij dat dat de rede was dat de processor vaak stuk ging en dat ze daarom bij de nieuwe gesoldeerd zaten.
Voor dat ik de nieuwe kocht heb ik inderdaad power on geforceerd en getest of alle eindtrappen nog goed waren.
Verder heb ik op advies van de and medewerker de spanningstabilisatoren op de hoofdprint opnieuw gesoldeerd wat geen overbodige luxe was.
In hoe hoevere dit ook voor jouw radio geld weet ik niet maar misschien kun je er wat mee.
dus deze gaan blijkbaar vaker kapot. Voedingspanning naar processor is 'schoon' overigens. jammer dat processor niet los te koop is.
zo`n toetsenbord print is zeker wel duur? Wil er niet te veel geld aan uitgeven. of iemand moet zo'n processor hebben liggen? (U201) M6759
Bij mijn NAD moest de keyboardprint ook vervangen worden en dat kostte ong. 1/3 van de nieuwprijs van het apparaat. Daar zitten dan de reparatiekosten ook bij in.
Volgens mij heb je naast de MCU ook nog firmware nodig die er in dat ding gestopt moet worden.
[Bericht gewijzigd door perceptor op (17%)]
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
En ook ik heb een defecte NAD op de pijnbank gehad waarvan de MCU defect was. Het vervangen van de MCU opzich is geen probleem, maar er moet inderdaad een stukkie software worden ingebakken, en die kom je niet aan.