Beste,

Onlangs heb ik een compo setje in m'n hoedenplank gebouwd.
Echter huppelt deze van 49 hz tot 25000hz.

Aangezien de 49hz tot aan 100hz in mijn ogen toch nutteloos geflabber is voor het composetje en ik een leuke subwoofer achterin heb liggen die dat allemaal op pikt vanaf ongeveer 100hz lijkt het me erg handig om er een hoogdoorlaatfilter vanaf 100hz tussen te plaatsen.

Nu heb ik deze website wel gevonden maar alsnog heb ik zo mijn twijfels bij het hele geheel.

Wat is nu de beste manier om een (simpel) hoogdoorlaatfilter te maken vanaf 100hz?

Alvast bedankt! :)

Je kunt toch gewoon '100Hz' en de weerstand invullen?
Hij telt alleen standaard een kwart op bij de weerstand, maar dat is geen ramp.
Wat is het probleem met de uitkomsten?

Ik denk dat het een stuk onervarenheid is.

Normaal koop ik dat soort dingen kant en klaar maar kan na een paar dagen googelen niet echt een kant en klare oplossing vinden.

Je kunt het beste een hoogdoorlaatfilter op lijnniveau plaatsen voor de versterker, je zou kunnen beginnen met een simpele versie zoals hier: http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html

Houd er wel rekening mee dat de karakteristiek van dat filter ook afhankelijk is van de ingangsimpedantie van de versterker.

Een passief luidsprekerfilter op 100 hertz zou ik niet doen, dat filter zit redelijk dicht bij de resonantiefrequentie van de luidspreker, dan moet je de impedantie op de resonantiefrequentie corrigeren met een notch filter, en ook nog eens de inductieve impedantie van de spreekspoel corrigeren.

Er zijn ook versterkers te koop met ingebouwd hoogdoorlaatfilter, dat is waarschijnlijk de makkelijkste optie.