Hallo iedereen,

hier in huis hebben we een frituurpan van 2300 watt, (10A bij 230V). Er zit een snoer aan met 3×1mm2. Nou baart het mij zorgen dat als de pan een tijd aan heeft gestaan, het snoer warm is geworden en de stekerpennen zodanig heet zijn geworden dat ik mijn vingers eraan kan verbranden.
Nou zat ik eraan te denken om van de steker tot aan waar de aders bloot komen te liggen in het apparaat, het snoer te vervangen voor 3×1,5mm2. Eerste vraag is of dit zin heeft. Tweede dilemma is dat ik niet wil gaan aanklooien als het om 10 Ampère gaat. Aangezien alle aders binnenin fabrieksmatig vastgezet zijn aan klixon/thermostaat enzovoort, wil ik vragen of het wel verstandig is, en zo ja, op welke manier om een goede verbinding tussen 1,5mm2 en blote aders van 1mm2 te maken (WAGO lasklemmen of kroonstenen met adereindhulzen?) Nogmaals als jullie denken dat het onverstandig is, laat ik het, gezien de hoge stroomsterkte die ermee gemoeid gaat.

Ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen, ieder geval bij voorbaat dank.

kans is groter dat het stopcontact zelf gaar aan het worden is . dat is de bepalende factor in het warm worden heb ik zelf al gemerkt door het verschil in warmte van de stekker tussen het wcd buiten en wcd in de keuken met frituren en dat is ook nog 3200watt .

voor 2200 watt is 1mm2 eigenlijk standaard , wasmachines hebben ook maar 1mm2 en waterkokers ook. pas na een 2800watt lijkt de draaddikte naar 1,5mm2 te gaan.

Kortom: een handwarm snoer kan nog net (1 maatje dikker is altijd beter maar niet nodig), maar een hete stekker is reden om het stopcontact en/of de stekker te vervangen.

Oké, testman, ik wil je graag bedanken voor het slaan van de spijker op z'n kop... ik heb net het stopcontact opengemaakt (foto) en de foto van de contacten van de contactdoos rechts zeggen genoeg. Volgens mij is dit inderdaad de boosdoener.

Misschien zie ik het verkeerd maar het lijkt mij dat de stopcontacten verkeerd bevestigd zijn.
De ijzeren gedeelten (met de sleufgaatjes voor de M3 schroeven) moeten achter het raam zitten en niet ervoor.
De centraalplaten van de stopcontacten houden de plaat vast, dit wordt normaliter niet gedaan door de inbouwsokkels.

Bevestiging is niks mis mee hoor.

Die contacten zeggen inderdaad genoeg ! Vervangen die hap.

Nee hoor die zitten goed

Wel zie ik dat de middelste WCD goed gaar is, gezien de zwarte randen om de contacten. Is het soms van dat Aldi spul?

Morgen gauw naar ded winkel (niet de bouwmarkt en een set nieuwe WCD's en schakelaar kopen. Kost wel wat, maar dit wordt gevaarlijk.
Kijk dan dat je materiaal krijgt waar de draden middels schroefklemmen verbonden wordt en niet met van die veerklemmetjes, zoals op de foto.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (49%)]

@sine rechtse schroef op de foto zit ervoor.

@balieman.
Je ziet het niet goed, vergoot het plaatje maar eens.

Verbinden ven de snoeren NOOIT met kroonsteentjes/lux=sterklemmen doen, deze kunnen niet tegen de hoge temperaturen.
Of je moet de keramische uitvoeringen nemen.

Een nieuwe contaktdoos, een nieuw snoer met steker doen wonderen.
Je snoer mag gerust handwarm worden. Officieel mag de ader (dus het koperen draadje) maar liefst 70 graden worden. De buitenkant wordt natuurlijk nooit zo heet, maar kan en mag dus wel warm worden.

Goed kijken hoe het nu aan elkaar gemaakt is, het zullen wel puntlastjes zijn, of klembusjes, zoals bij kabelschoentjes maar dan ongeisoleerd.

Misschien een kroonsteen uit elkaar slopen, zodat je alleen het metaal overhoud. Zorgen dat het nergens tegenaan kan komen.
Hou rekening met de hogere temperaturen onderin de vetpan.

dit is jung of peha materiaal zo te zien , van nog geen 10 jaar oud.

de zwarte zijkanten van de pencontacten komen niet van een rot wcd , maar van stekkers uittrekken onder last , dus de frietpan uittrekken met de thermostaat nog op 190 graden .

het warm worden komt vaak als de pan op zo'n wisselwcd in de keuken zit waar alles opzit wat tijdelijk op het aanrecht staat. wafelijzer, frietpan, gourmetset , waterkoker ed . dan zit er weleens een stekker bij die vet is en dat zet dan over in de contacten . en hoppa een verhoogde overgangsweerstand dient zich aan.

een echt rot wcd heeft zelfs de isolatie aan de vd draad verbrand, maar de draad onderin zit ook wel ver uit de klemverbinding.

Ik zie liever verbindingen met een schroef ipv die drukklemmen.Wel oppassen als er meerdere draden tussen zitten dat die allemaal stevig vast zitten ( controleren). Als er soepele draden gebruikt worden moeten er zeker kabelschoentjes op.
In een keukenomgeving kan je ook slechte contacten krijgen door vet.Hermetische stopkontakten of een kinderveiligheid is al beter als het stopkontact niet continu aangesloten is met een stekker.
Bob.

kinderveiligheid op aanrecht niveau is overdreven.

als je de kinderen verteld dat ze van stop contacten weg moeten blijven komt dat wel goed.

die lage stopcontacten op 30 cm van de vloer zou ik wel zo'n onding in plakken want kinderen zijn natuurlijk wel avonturiers en willen alles uittesten.

tenminste als je kinderen hebt.

en dan heb je ook nog het soort dat technisch is aangelegd (zoals mezelf) en daar is niks tegen opgewassen, ik ging als kind JUIST met de handen aan die kinderveiligheden lopen draaien en breken, toen heeft pa ze maar weggehaald.

bovendien, opabob dit topic gaat helemaal niet over die ondingen ??!!

volgens mij bedoelt opabob dat de kinderveiligheid vet tegen houd.

Wij hebben ze ook overal in huis zitten, busch jaeger. Hier zit de veiligheid in de wcd ingebouwd.

Dat de stekker en het snoer van een fritketel of frituurpan warm wordt is normaal. Het verwarmingselement warmt ook de kabel op. Koper is niet alleen een goede geleider voor elektriciteit maar ook voor warmte. Ik zou in elk geval niet aan de kabel en de stekker gaan prutsen. Als het stopcontact echt verbrand is zou ik het vervangen.

@roel999. Kinderveiligheden zijn geen ondingen en hebben al veel kinderen het leven gered. In België zijn alle nieuwe stopcontacten verplicht met kinderveiligheid. Alleen met goedkope stekkerblokken heb ik ooit problemen gehad met een slecht werkende kinderveiligheid.

Gira heeft wcd's met klapdeksel. Dan kan er ook bij "geen gebruik" geen vet in komen.

@NV-Lambik: Kinderveiligheden zijn ondingen, die bovendien al vele kinderen het leven gered hebben. Dat dan weer wel.

Een stekker ergens fatsoenlijk inkrijgen, zeker voor ouderen met zwakke of reumatische handen, is een ramp geworden. Gelukkig zag ik laatst ook verlengsnoeren zonder kinderveiligheid in de winkel liggen.

Als je geen kinderen over de vloer of in de omgeving hebt, en/of de stopcontacten buiten bereik zijn, waarom zou je die dingen dan nodig hebben?

@maartenbakker, wat voor veiligheid heb je het dan over? Van die ondingen die je rond moet draaien, en er later in kunt plakken.

Of fatsoenlijk schakelmateriaal met de veiligheid ingebouwd?

Bij de laatste gaat het naar mijn mening bijna niet zwaarder.

Die draaidingen zijn niet ideaal maar vergen meer handigheid dan kracht. Bij de ingebouwde veiligheid moet je de stekker er perfect recht en soms met kracht en wrikken insteken. Mogelijk is dat beter bij vast inbouwmateriaal, maar ik ben nog niet 1 verlengsnoer tegengekomen waar het echt goed werkte of als het 1 keer goed werkte ook goed bleef werken.

Mechanisch gezien kan zoiets ook alleen werken als het gebruikte materiaal zeer hard en goed gesmeerd is, en dan nog kunnen de gebruikte onderdelen nooit de mechanisch ideale vorm hebben doordat er in het ontwerp van de stekkers en stopcontacten van oorsprong geen rekening mee is gehouden. BS1363 (de norm voor Engelse stekkers en stopcontacten) houdt daar in theorie een stuk beter rekening mee, maar daar kan ik uit de praktijk niet over meepraten.

Die goedkope stekkerdozen met beveiliging zijn echt een ramp. Het duurt hier meestal ook niet lang voor de doos open gaat de de beveiliging naar de eeuwige jachtvelden gaat.

Grootste ramp is als je er tweepolige Eurostekers of netvoedinkjes inprikt. Die hebben allebei pennen met een kunststof deel, dat dunner is dan het metaal, die blijven dan achter de kinderbeveiliging haken, met als gevolg dat je de steker(trafo) alleen nog met geweld uit het contact kunt halen.

de goedkope beveiligingen zijn prulzooi , vaak gaat er meteen de 6mm boor doorheen , want door het harde drukken op die dingen gaat er meer stuk in die dingen.

van gardy was er in 1979 al kinderveilig materiaal , dat geleid nog steeds goed , dus het kan wel!

de loss kinderveiligheden zijn juist rotte contacten veroorzakers , daar zo'n plaatje 3mm dik is , gaan de pennen minder ver in de contacten , wat zeker bij wcd's die al te diep in de doos zitten ( later de muur gestucked ) maken dan geen contact meer.

of de slechte uitvoeringen waar het veertje uiteindelijk tussen de contacten komt te zitten en sluiting trekt ..

Ik bedoelde zoals twente schreef. Met kinderveiligheid zal er heel wat minder vet in het stopkontact komen als het niet gebruikt wordt.
Hermetich gesloten (met klepje) zou nog beter zijn maar hier speelt estetiek mee, en inderdaad in Belgie mogen geen geen stopkontacten zonder veiligheid meer worden gebruikt.
Bob.

Op 25 oktober 2011 14:58:39 schreef testman:
want door het harde drukken op die dingen gaat er meer stuk in die dingen.

Mijn methode (na het geduldig recht erin zetten, wrikken, evenredig kracht zetten op beide pennen) is inderdaad ook vrij rigoreus: houd de stekker op z'n plaats en ram met de palm van je andere rand (of een vuist) knoerthard op de stekker. Dat is meestal de oplossing voor die eigenwijze stekkerblokken.

Op 25 oktober 2011 09:49:56 schreef Opabob:
Ik zie liever verbindingen met een schroef ipv die drukklemmen.

Ik moet zeggen dat dit wel een beetje achterhaald is. De klemverbindingen zijn best goed tegenwoordig. Je moet er alleen niet mee gaan lopen wrikken of kloten nadat het vastgezet is. Dus gewoon insteken met de juiste afstriplengte, en houd de controle beperkt tot het eenmalig trekken aan de draad.

vet in de pengaten zelf zie je niet zo snel , alleen als de wcd letterlijk langs het fornuis zit eigenlijk..

wat je wel vaker ziet is spinrag / stof in de pengaten . dat komt door het tochten via de leidingen wat vaak oude huizen hebben omdat de dozen op de zolder uitkomen of een open leiding naar buitenverlichting hebben lopen.

voel het maar eens met je hand als het waait , dan komt er nogal wat tocht uit wcd's vaak.