maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 26 oktober 2011 09:11:19 schreef Jochem:
[...]Mijn methode (na het geduldig recht erin zetten, wrikken, evenredig kracht zetten op beide pennen) is inderdaad ook vrij rigoreus: houd de stekker op z'n plaats en ram met de palm van je andere rand (of een vuist) knoerthard op de stekker. Dat is meestal de oplossing voor die eigenwijze stekkerblokken.
Dat deed ik ook... totdat er door de kracht het een of ander scheef kwam te zitten. De betreffende doos zit natuurlijk met Amerikaanse schroeven dicht, dus ook niet even snel open te maken.
Overigens is er wel wat voor te zeggen om toch schroefklemmen op je schakelmateriaal te hebben. Soms is het nogal proppen in een inbouwdoos, en ook bij opbouw zijn mechanische spanningen op de draad niet altijd te vermijden. Een merk als ELSO heeft bij mijn weten ook nog gewoon schroefklemmen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb hier nog beide zitten , de plaatjes van gira uit de vorige standaard lijn zaten middenin die verandering . zeker als je een vmvl als voeding hebt zijn de schroefverbindingen fijn. ook al zit er een pennetje op de aders zijn de gaten te diep om contact te maken met een pennetje.
tevens hebben de klemverbindingen een 2e reden , de huidige wcd's zijn zonder plaatjes ook aanraakveilig , iets wat met schroeven moeilijker is. groepenkasten hebben dat ook al jaren zo ...
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Tja, met soepel snoer als aanvoer wordt het een ander verhaal, maar die situatie is toch een behoorlijke uitzondering in een reguliere huisinstallatie. Maar mechanische stress blijft een lastige, hoewel dat voor een schroefverbinding natuurlijk ook geldt.
@maarten: wat zijn Amerikaanse schroeven?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
testman
denk dat maarten op die schroeven doelt die alleen vast kunnen , die zitten in stekkerblokken vaker in .
je hebt ze trouwens makkelijk los met een gewone schroevendraaier, het kunstof waar ze inzitten is slap dus wat druk erop zetten geeft al resultaat. ( heb er wel een bitje voor overigens , maar dat past niet in het gat )
ik heb van die gira wcd's in een opbouwrandje gezet , dan heb je een ruim stekkerblok wat toch niet makkelijk stukvalt , dan zijn die schroef wcd's wel fijn..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er zijn ook van die schroeven, die een beetje op een popnagel lijken.
Ik geloof dat die met een soort spantang ingedraaid worden. Heb je dat gereedschap niet (dure machine ), dan kun je ze onmogelijk losdraaien (zitten meestal diep verzonken) en uitboren gaat ook niet 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik bedoel inderdaad de schroeven die Tidak beschrijft. Ik noem ze Amerikaans omdat je ze ook alleen maar met een Amerikaanse schroevendraaier (hier ook bekend als hamer) vast kunt zetten. De koppen zijn dus gewoon bol zonder enige grip.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
testman
die zijn eruit te halen door een gaatje erin te boren en daar een toryx schroevendraaier of gewone schroevendraaier in te tikken , dan draai je ze er zo uit.
of een gaatje erin boren , een groter boortje pakken en dat hard in het kleine gaatje drukken , dan de schroeftol op reverse zetten en low gearing gebruiken .
deze schroeven zitten ook in auto en brommer stuursloten , maar daar kan een dremel helpen bij het vervangen van een defect slot .
Tidak Ada
Hoe wil je dat doen in een 2 à 3mm dik stukje ijzer, dat dan ook nog es diep in een 6 - 8mm Ø gat verscholen zit ?
Ik ben net met een WCD blok van de Lidl bezig geweest om het op een stellingrek te monteren in mijn schuur. Ik wilde het snoer door een stuk installatie pijp leiden naae een WCD, dat boven aan de balken gemonteerd is. Mooi dat ik de aangelaste steker er af moest knippen en er een nieuwe aan moest zetten (kostte bijna even veel als het hele contactblok). Het blok was namelijk met van die k*t-schroeven dicht gemaakt 
@twente
Die linkse tappen kun je, voor zover ik weet, niet zo dun krijgen, maar het is wel de elegantste oplossing ! Ik denk overigens dat het boortje van testman eerder zal breken dan dat de schoef loskomt (Zou zoiets van 1,5mm Ø moeeten zijn).
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
En hoe heb je die doos zelf nu gemonteerd Tidak? Dat is mijn probleem met die stekkerdozen onder m'n bureau... heb er maar een z-profieletje aan elke kant tegenaan geschroefd, maar erg blij ben ik er niet mee.
testman
die schroeven stellen niks voor , je kunt ze door onder een hoek van de kop met een klein boortje eronder te boren met een staalspijker eruit tikken , zeker als je dit aan de bovenkant doet , een tikje en ze zijn eruit.
die blokken zijn ook prima te tayrappen aan een stelling . en wat je vaker ziet is 2 4x50 schroeven in de hoeken van de stekkerblok , gewoon erdoor geschroefd . de strippen waar de pennen inkomen , komen niet in de hoeken.
Tidak Ada
Er zitten bevestigingsstrips aan. Vier schroeven en hij zit vast.
Voor m'n werkplek heb ik veel mooiere stekerdozen op de kop getikt:
Ze komen van van Reijsen uit Delft (betsaat niet meer) en kostten indertijd (1992) Hfl. 118,50 p.st (ex. BTW). Ik betaalde € 5,- voor de twee (sorry dat is eigenlijk voor een ander topic
). Kunnen helemaal uit elkaar, met echte getapte boutjes en de behuizing is van geëloxeerd aluminium
. Laten daar nu ook bevestigingsstrips aan zitten 
testman
hmm , die klinken wel bekend van bouwvorm . heb ook zoiets liggen van rittal , alu huis met lipppen die op 4 manieren geplaatst kunnen worden en losse wcd's die in het profiel zitten geschoven ,deze zat eigenlijk in een oude patchkast .