Hallo iedereen,

Ik heb hier een Mackie SRM450 V2 liggen die helemaal niets meer doet. Mijn eerste gedachte was een defecte voeding en dat bleek ook te kloppen. Het gaat hier echter om een schakelende voeding. Er zitten 2 PWM ic's (een maal uc3842 en een KA3525) in waarvan er een (de KA3525) geen voedingsspanning krijgt. Ik heb geprobeerd te volgen waar hij zijn voedingsspanning vandaan krijgt, maar dat is bijna niet te doen. Heeft toevallig iemand een schema van deze actieve speaker? Ik heb het schema van de SRM450 wel kunnen vinden, maar deze had nog een conventionele voeding. Het schema van de SRM450 V2 kan ik nergens vinden. Iemand ervaring met het repareren van deze speaker?

Alvast bedankt.

Edit: schema van de voeding inmiddels gevonden. Blijkbaar was ik niet al te helder toen ik voor het laatst op zoek was naar het schema.
klik

U35 krijgt op zijn Vin slecht 3,9 V aangeboden.

Dat is een kwestie van verdeel-en-heers-zoeken. Wat staat er op de emitter van Q1? Is je VDC netjes 380V?

Ik ben weer lomp geweest gisteravond: ik heb inplaats van iets te repareren iets kapot gemaakt. Tijdens het meten schoot mijn meetpen uit. Daarbij maakte ik even sluiting tussen pin 6 en 5 van U36. Dat heeft ervoor gezorgd dat zowel het IC als de FET kapot zijn (FET blijft continu geleiden). Gelukkig had ik een lamp in serie met de versterker, waardoor de stroom beperkt bleef en ik meteen zag dat er iets niet goed was.

De originele FET (12N60C) hebben ze niet bij farnell. Mij lijkt 15N60CFD een goede vervanger. Klopt dat? De originele FET heeft een volledig geïsoleerde behuizing, dus ik denk dat de vervangende ook het best volledig geïsoleerd kan zijn (er zit wel een isolatiepad achter).
Is het erg dat de Pmax van deze FET lager is dan de originele. Ik vermoed van niet omdat ook de Rds on kleiner is.

Zo, inmiddels we FET en het IC vervangen. Ik ben eens even wat gaan meten.
Let op: ik had een 100W gloeilamp in serie met het net tijdens deze meting!

VDC = 300 VDC
Op de andere poot van R288 meet ik 14,5 V
VDD = 12,45 VDC

Op Q1 meet ik:
b = 12 V
c = 3,8 V
e = 12,45 V

Op Q8 meet ik:
b = -0,86 VDC
c = 5,1 VDC
e = 0 VDC

Kan ik uit deze gegevens concluderen dat Q1 kapot is? De BE spanning is hier dus -0,45V.

Q1 gedraagt zich onder omstandigheden netjes, dus die conclusie kan je niet trekken. De metingen van Q8 kloppen voor geen meter, ben je zeker dat je die correct hebt uitgevoerd? Zelfs als hij stuk is kan het eigenlijk niet.

Ach, ik zie dat ik verkeerd heb getypt. Ik heb het even aangepast.

Edit: ik zal vanavond toch eens opnieuw meten. Die -0,86V op de basis van Q8 vind ik vreemd.

[Bericht gewijzigd door electrofreak op (42%)]

Ik heb nog iets vreemds ontdekt: op Pin 8 van U36 meet ik slecht 0,6 V, terwijl het 5V moet zijn. Het IC krijgt wel netjes zijn voeding.

De spanningen op comparator U40 kloppen ook al van geen kanten:

p1 = 0.5 V
p2 = 0.018 V
p3 = 14.5 V
p4 = 3.39 V
p5 = 0.598 V
p6 = 0.407 V
p7 = 0.598 V
p8 = 0.598 V
p9 = 9.34 V
p10 = 4.7 V
p11 = 4.3 V
p12 = 0 V
p13 = 0 V
p14 = 4.6 V

[Bericht gewijzigd door electrofreak op (60%)]

Ik heb er een tijdje niets meer aan kunnen doen (geen tijd), maar ik heb weer een update. Ik heb het probleem gevonden. U36 (voor standbyvoeding) start pas op als zijn VCC hoger is dan 16V. Deze spanning bleek slechts 14,5V te bedragen in werkelijkheid. Na wat meten kwam ik erachter dat de weerstand R288 oneindig meette. Deze is inmiddels vervangen.
De versterker gaat in ieder geval al aan, maar de spanningsval over de weerstand is te groot (waardoor deze dus te warm wordt en uiteindelijk weer zal doorbranden). Zelfs als ik U36 eruit laat (ik heb er een IC-voetje in gezet) is de spanning na R288 zo'n 17V. Dat betekent dat er ergens anders nog zo'n 2,5 mA weg lekt * (de zenerdiode D62 is reeds vervangen). Mogelijke oorzaken zouden dan zijn:
- D39
- C242
- C247
- C169
- C245
- U40
Wat zou het meest waarschijnlijke zijn? De comparator?

* Als U36 aangesloten is, is VDC gelijk aan 385V. De lijn '18V' is dan 15 V. Dat betekent ((385-15)^2)/100k = 1,3 W over R288.
Als U36 niet is aangesloten, is VDC gelijk aan 300 V (gelijkgerichte netspanning) en de spanning op de lijn '18V' gelijk aan 17 V. De stroom door R288 is dan dus (300-18)/100k = 2,8 mA.

Edit: volgens mij staat er een foutje in het schema. R288 zou 1W moeten zijn, maar als ik het vermogen bereken met de gegeven spanning kom ik echt hoger uit dan 1W:
(280-18)^2/100k = 1,3W

Kan er me iemand het typenummer van U36 Geven want op het schema vind ik niks terug.

Alvast bedankt

Het type is uc3842 (staat ook in de openingspost).

Bedankt... Ik wou zeker zijn

Heb je de speaker uiteindelijk hersteld ? Je post houdt op in januari van dit jaar ....

Ow ja, ik zie dat ik daar niets over heb gepost. Uiteindelijk bleek het een vermogensweerstand te zijn. Ik meen R288.

Vandaag langsgeweest bij de electronica component handel.

Die 12N60C is op voorraad bij Farnell in de US maar dat kost dan weer 20 euro om die op te sturen. Voor de rest was er niks wat vergelijkbaar was in huis... D33 lag kort. die heb ik vervangen en de uc3842 zit al op een voetje.

Enig goed verkrijgbaar alternatief voor die 12N60C Fet ?

Die 15n60C was ook niet meteen voorradig...

Ik heb het even nagezocht. Ik heb er een IPA60R280C6 voor in de plaats gezet, maar deze inmiddels schijnbaar uit het assortiment bij farnell.

Behalve een enkele N mogen er in het midden ook 2 letters staan zoals NA, NB enz. Ook zijn er op specs (gaat makkelijk op sites zoals die van Farnell) tientallen vervangers te vinden. Anders moet je leverancier het even bij Aswo proberen.

Kunnen we weer verder met de equivalent... Volgende week heb ik eentje...

Ik ben nog steeds aan het worstelen met deze amp. Ik heb de U3842 vervangen, ook de 12N60C vervangen alsook een weerstand R232 en een diode D33, die waren defect
Ook R288 vervangen en de R245 47K weerstand die ernaast staat.
Ik heb de amp aangesloten op een gloeilamp van 60 watt in serie.
De amp start niet en de gloeilamp licht heel even op op dan binnen 1,5 seconde weer uit te gaan. R288 wordt op 20 seconden heet net als de 47k weerstand. Waardoor meten moeilijk word. Ik kom op een 290 volt aan R288. Maar die bouwt zich langzaam op van 275 naar 290 volt in de periode dat ik de amp kan laten aanstaan. Ik zit een beetje vast nu...

Misschien een overbodige opmerking, maar let even op met de schakelaar "timed turnoff". Deze zorgt ervoor dat de versterker automatisch wordt afgeschakeld als er geen ingangssignaal aanwezig is.

Edit:
Ik zou even je woonplaats invullen bij je profiel. Misschien is er iemand van het forum die enigszins in de buurt woont en een keer mee wil kijken. Dit is best een lastige versterker om te repareren, helemaal als het op afstand (=via forum) gebeurt.

Ik ben nu ook bezig met deze speaker. Bij mij was het heel duidelijk te zien dat R288, R243 en R245 opgebrand waren. De versterker wil helemaal niet aan op het moment. De oorzaak zal waarschijnlijk in Q28 zitten als ik het schema zo bekijk.